انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک و آموزش تصویری

سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تجربی، انسانی، هنر و زبان های خارجی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org فعال شد. پس از انتخاب رشته متقاضیان باید منتظر علام نتایج نهایی کنکور در هفته پایانی شهریور باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرآیند انتخاب رشته متقاضیان مجاز کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ از امروز _پنجشنبه ۱۴ مردادماه_ برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی آغاز شد. فرصت ثبت انتخاب رشته برای متقاضیان از پنجشنبه _۱۴ مردادماه_ تا دوشنبه _۱۸ مردادماه_ بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی وجود دارد.

لینک ورود به سامانه انتخاب رشته

بیشتر بخوانید: جدیدترین و آخرین اخبار اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۱ سازمان سنجش

آموزش تصویری انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰

بعد از انتخاب کدرشته‌ها محل‌ها از دفترچه راهنمای انتخاب رشته در پیش نویس و اطمینان از رشته‌های انتخاب شده به ترتیب علاقمندی به رشته‌ها، وارد صفحه انتخاب رشته سازمان سنجش شوید (لینک ورود).

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

در صفحه آزمون سراسری، وارد قسمت انتخاب رشته شوید.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

پس از ورود به صفحه انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری باید مراحل انتخاب رشته را پشت سر بگذارید تا در نهایت با دریافت کد پیگیری فرآیند انتخاب رشته به اتمام برسد.

مرحله اول: اطلاعات آزمون

در این صفحه فرصت زمانی انتخاب رشته و شماره تماس برای رفع اشکالات احتمالی اعلام شده است.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

اگر طبق کارنامه، مجاز به انتخاب دوره‌های پیام نور، غیر انتفاعی و یا دانشگاه فرهنگیان شده‌اید ولی قبلاً در زمان ثبت‌نام، علاقمندی خود را اعلام نکرده‌اید (به جز دانشگاه فرهنگیان که در این مرحله انجام می‌شود)، در این صفحه می‌توانید از پیوند خرید کارت (سمت راست صفحه) هزینه هریک از آنها را به صورت جداگانه پرداخت کنید تا بتوانید از این دوره‌ها نیز، رشته محل‌هایی را انتخاب کنید.

مرحله دوم: ورود به سیستم انتخاب رشته

با تأکید بر این موضوع که اطلاعیه‌های دفترچه راهنما را مطالعه کرده‌اید، به صفحه بعدی وارد شوید.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

از این صفحه به سه روش می‌توانید وارد سیستم انتخاب رشته خود شوید.

  • روش اول: سریال ثبت نامی (۱۲ رقمی) + شماره شناسنامه
  • روش دوم: شماره پرونده+ کد ملی+ سریال شناسنامه
  • روش سوم: شماره رهگیری ثبت نام (۱۶ رقمی) + کد ملی

به یکی از روش‌های بالا، به صفحه بعدی به نام صفحه اطلاعات متقاضی وارد شوید.

مرحله سوم: اطلاعات داوطلب

در این صفحه اطلاعات شخصی شما نمایش داده می‌شود. اگر اطلاعات مربوط به شما صحیح است آن را تأیید کنید تا وارد صفحه بعدی شوید؛ در پایین صفحه اطلاعات متقاضی مثل: معدل کتبی دیپلم و عنوان دیپلم شما درج شده است اگر اشکالی در آن می‌بینید، می‌توانید آنها را اصلاح کنید.

بند دیگر مربوط به متقاضیان اتباع خارجی است که باید تکمیل شود.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

پس از تکمیل و تأیید، اطلاعات متقاضی، وارد صفحه اصلی انتخاب رشته می‌شوید.

مرحله چهارم: انتخاب رشته

اگر قصد دارید از دوره‌های پیام نور، غیرانتفاعی و یا دانشگاه فرهنگیان، رشته‌هایی را انتخاب کنید و تازه هزینه آن را پرداخت کرده‌اید. لازم است سریال پرداخت مربوط به هرکدام را وارد نمائید.

برخی از رشته‌های گروه آزمایشی هنر آزمون عملی دارد که برای انتخاب هر یک از آنها باید در آزمون عملی آن رشته شرکت نمائید؛ برای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید.

کسانی که قبلاً در زمان ثبت‌نام علاقمندی خود را به پیام نور و یا غیرانتفاعی اعلام کرده‌اند، در اینجا لازم نیست اقدامی نمایند. همه متقاضیان فقط یک فرم انتخاب رشته دارند. حتی اگر در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده باشند.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

نحوه وارد کردن رشته‌های انتخابی در فرم الکترونیک

در پایین صفحه دو ستون ترتیب اولویت و کد رشته محل قرار دارد کد (عددی) رشته‌های انتخابی خود را به ترتیب علاقمندی وارد کنید. با وارد کردن کد هر رشته، عنوان، دوره و نام دانشگاه به طور خودکار نمایش داده می‌شود و با دقت از عنوان رشته، مطمئن شوید که کد را درست وارد کرده‌اید.

اگر کدی را که مربوط به گروه آزمایشی شما نیست وارد کنید چنین پیغامی ظاهر می‌شود.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

اگر مجاز نباشید رشته‌ای را انتخاب کنید (مثال در گروه آزمایشی هنر ثبت‌نام نکرده‌اید، اما رشته‌های با آزمون از آن گروه را انتخاب کنید) چنین پیغامی ظاهر می‌شود.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

مرحله آخر: صدور رسید انتخاب رشته

بعد از اینکه کد رشته محل‌های مورد نظر خود را وارد کردید، در پایان با فشردن گزینه تأیید و ادامه، رسید انتخاب رشته که شامل مشخصات فردی و فهرست رشته‌های انتخابی شماست، نمایش داده می‌شود.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ آغاز شد+ لینک، آموزش تصویری

شماره پرونده و شماره رسید انتخاب رشته (کد عددی ۱۵ رقمی) را که در بالای این صفحه (رسید انتخاب رشته) قرار دارد، حتماً یادداشت کنید. اگر چنین رسیدی دریافت نکنید، انتخاب رشته شما تمام نشده است و بهتر است این صفحه را چاپ و تا اعلام نتیجه نهایی از آن نگهداری کنید.

پس از پایان این مراحل امکان هشت نوبت ویرایش در محدوده زمانی انتخاب رشته) از پنجشنبه _۱۴ مردادماه_ تا دوشنبه _۱۸ مردادماه_ وجود دارد و پس از پایان مهلت انتخاب رشته، امکان تغییر آن نیست.

نکات مهم در رابطه انتخاب رشته ۱۴۰۰

همه متقاضیان (چه آنها که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند و چه آنها که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند)، در یک فرم و حداکثر تا ۱۵۰ رشته محل، اعم از رشته‌های با آزمون و رشته‌های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی می‌توانند انتخاب کنند.

متقاضیان رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی می‌توانند در این مرحله بدون توجه به گروه آزمایشی که در آن ثبت نام نموده و یا در آزمون آن شرکت کرده‌اند، از تمامی گروه‌های آزمایشی اقدام کنند.

رشته محل‌های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفیت‌ها، مربوط به هر گروه آزمایشی، انتخاب کنید. برای انتخاب رشته از دوره‌های مختلف (روزانه، نوبت دوم، پیام نور و دوره‌های دیگر) به شرایط اختصاصی هر دوره در این دفترچه توجه کنید.

برای جلوگیری از اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته، رشته‌های انتخابی خود را با کد مربوط به هر رشته، به ترتیب علاقمندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کنید.

پس از نهایی کردن رشته‌های انتخابی و اطمینان از ترتیب انتخاب‌های خود، آنها را در سامانه اصلی انتخاب رشته، به سازمان سنجش اعلام کنید.

در فرم انتخاب رشته، اولویت (ترتیب) رشته‌هایی که انتخاب می‌کنید، فقط نشان دهنده علاقمندی شماست و تأثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد، اگر نمره و شرایط لازم برای قبولی در رشته‌ای را داشته باشید، این رشته را در هر اولویتی (اول یا صد و پنجاهم) انتخاب کنید، احتمال قبولی شما در آن رشته بیشتر نمی‌شود.

در مجموعه رشته‌هایی که انتخاب می‌کنید، اولین رشته انتخابی، نشان دهنده بیشترین علاقه شما و آخرین رشته انتخابی، نشان دهنده کمترین علاقه شما است. اگر در مجموعه رشته‌هایی که انتخاب کرده‌اید، شرایط قبولی در چند رشته را داشته باشید، سازمان سنجش اولین رشته را که دارای شرایط قبولی هستید به عنوان رشته قبولی اعلام می‌کند.

بعد از پایان مهلت ویرایش، امکان جابجایی رشته‌های انتخابی در فرم انتخاب رشته نیست، پس از اعلام نتایج نهایی (در هفته آخر شهریور ماه ۱۴۰۰)، امکان تغییر رشته قبولی، در بین مجموعه رشته‌هایی که انتخاب کرده‌اید نیست.

کد خبر 512382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.