شهر نیازمند ایده‌های خلاقانه است/ اصفهان پیشرو در تفکیک، تولید و جمع آوری زباله

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: شهر اصفهان در تفکیک، تولید و جمع آوری زباله پیشرو است و تلاش می‌کند از زباله‌ها انرژی‌های خوبی دریافت کند تا کمتر شاهد زباله‌های دفنی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحیم محمدی در آئین اختتامیه ایده کاپ نهم که در آن از نفرات برتر ایده کاپ نهم تقدیر شد، ضمن قدردانی از خانواده‌های دغدغه‌مند که برای مشارکت کودکان خود ریل گذاری لازم را انجام می‌دهند، اظهار کرد: بسیار خرسندیم در این دوره توانستیم کارهایی را انجام دهیم تا در کنار کودکان، نوجوانان و جوانان دغدغه‌مند باشیم، زیرا دغدغه‌مندی افراد موضوعی است که توجه به موضوعات شهری را تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه محیط زیست همیشه یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری بوده است، تصریح کرد: بسیاری از ما توانمندی هایی داریم که با توجه به توانایی‌ها می‌توانیم ایده‌های خوبی ارائه کنیم تا محیط زیست بهتری داشته باشیم که این اقدام مفید در مجموعه مدیریت شهری اصفهان انجام شده است. اگر تلاش می‌کنیم اقدامی انجام دهیم باید از لایه‌های پایینی و سنین کمتر استفاده کنیم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه کارهای خلاقانه برای محیط و انسان‌های خاص نیست، تصریح کرد: این موضوع در ایده کاپ نهم قابل مشاهده بود و ما توانستیم از توانمندی کودکان در این مسابقه استفاده کنیم. ابتدا هزار و ۹۵۰ طرح و ایده به دبیرخانه ارسال شد که این موضوع نشان دهنده این است که شهر ما جای سرمایه‌گذاری دارد و افراد در این گروه سنی بسیار دغدغه مند هستند که این موضوع باعث شد طرح‌های خوبی به دبیرخانه ارسال شود.

وی با بیان اینکه مشارکت ذی‌نفعان دیگری مانند آموزش پرورش و پرورش و سرای دانش آموزی به ما خدمات خوبی را ارائه کرد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر این کار تعاملی بین دستگاه‌های خدماتی و آموزشی ایجاد کرده است. باید راهکارها را درست و در مکان‌هایی ارائه دهیم که بازتاب این ایده‌ها به خود شهرداری بازگردد و مدیریت شهری بتواند از آنها استفاده کند.

محمدی خاطرنشان کرد: با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توانیم شهر را بهتر مدیریت کنیم؛ برگزاری این ایده کاپ باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود که ارتقای این درجه عزت نفس و احترام به هم‌نوع را نیز به همراه دارد؛ تعلیم و تربیت ما باید به سمتی برود که انسان احساس مفید بودن کند.

وی گفت: کیفیت طرح‌های ارائه شده زیاد بود و ما شاهد رقابتی سالم بودیم. زیباترین صحنه این رقابت زمانی بود که کودکان از ایده‌های خود دفاع می‌کردند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه اگر فرآیندها کنار یکدیگر قرار بگیرد، شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، اظهار کرد: ایده‌کاپ نهم در ابتدا دغدغه‌مندی را به ظرفیت و سپس به کیفیت تبدیل کرد که این کیفیت، باعث توسعه جامعه می‌شود که زیرساخت اصلی آن کودکان و نوجوانان هستند، اگر بخواهیم بهتر زندگی کنیم باید به مسائل شهری نگاه بهتری داشته باشیم. سازمان پسماند به دلیل ارتباطی که با محیط زیست دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و شهروندان باید همراه این سازمان باشند.

وی با بیان اینکه محیط زیست در توسعه پایدار، مهمترین نقش را دارد، افزود: این سازمان نیازمند کمک و مشارکت مردم است و از افراد خلاق استفاده می‌کند؛ این مجموعه تلاش می‌کند ایده‌ها را تجاری سازی و سپس ثبت کند؛ همچنین در صورت نیاز آنها را تکثیر و سپس محصول اصلی را از صاحبان طرح با قیمتی خوب خریداری کند.

محمدی با بیان اینکه آورده غیر مستقیم برای سازمان مدیریت پسماند از اهمیت بیشتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: شهر اصفهان در تفکیک، تولید و جمع آوری زباله پیشرو است و تلاش می‌کند از زباله‌ها انرژی‌های خوبی دریافت کند تا کمتر شاهد زباله‌های دفنی باشیم؛ هرسال برای بهتر اداره کردن شهر نیازمند خلاقیت و نوآوری‌های شهری هستیم تا وضعیت بهبود پیدا کند.

برای بهبود وضعیت پسماند شهر، نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم

«مرتضی نصوحی» مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز در این آئین گفت: یکی از مشکلات اصلی کلانشهرها زباله، جمع آوری آن و بهره گیری بازیافتی و پسماند از زباله‌ها است.

وی با بیان اینکه روزانه بالغ بر یک هزار تن زباله جمع آوری می‌شود که فرآیندهایی بر روی آن انجام می‌شود که شرکت کنندگان ایده‌کاپ از نزدیک شاهد این فرآیندها بوده‌اند، ادامه داد: برای بهبود وضعیت پسماند شهر ما نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: این موضوع برای شهرداری اصفهان مهم است؛ زیرا مدیریت و جمع آوری پسماند باید با برنامه‌ریزی باشد و اگر روزی این زباله‌ها جمع آوری نشود شهر مملو از زباله خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این ایده‌کاپ شاهد طرح‌های خوبی از سوی دانش آموزان بودیم، گفت: مدیریت پسماند حامی طرح‌ها بود و ثمرات خوبی را به همراه داشت؛ البته برخی از موضوعات مربوط به این کار در دستور کار قرار گرفته، اما ما باید فرهنگ‌سازی لازم را انجام بدهیم و دانش آموزان را درگیر کنیم، زیرا این درگیری فرهنگ‌سازی را در پی دارد و ورود به این قضیه به موضوعات زیست محیطی نیز توجه دارد.

کد خبر 511983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.