مرکز ارزیابی احیای دریاچه ارومیه در ۳۰ کیلومتری این شهر فعالیت می‌کند

‌سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه گفت: محل استقرار این مرکز در استان آذربایجان غربی و در ۳۰ کیلومتری شهر ارومیه در حاشیه دریاچه ارومیه است که ساختمان آن همزمان با بهره‌برداری از سایر پروژه محیط زیستی کشور افتتاح شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حجت جباری اظهار کرد: ساختمان مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیا دریاچه ارومیه به اتمام رسیده و در حال تکمیل تجهیزات مورد نیاز هستیم، از لحاظ نیروی انسانی اگر چه ساختار آن مشخص شده است اما هنوز تکلیف نحوه تکمیل نیروی انسانی مشخص نشده که به نظر می‌رسد باید طی هفته‌های آینده نسبت به استخدام یا انتقال نیروی انسانی مورد نیاز از سایر ادارات و مراکز علمی اقدام لازم انجام شود، بر اساس مصوبات امور استخدامی کشور این مرکز دارای ۱۰ نفر نیروی ثابت خواهد بود.

سرپرست این مرکز گفت: یکی از راهکارهای ۲۶ گانه مصوب هیئت وزیران در راستای احیای دریاچه ارومیه ایجاد مرکز آینده پژوهی دریاچه در سازمان حفاظت محیط زیست بوده است که نهایتاً این مرکز در انتهای دولت تدبیر و امید تحت عنوان مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیا دریاچه ارومیه شکل گرفت. این مرکز که زیر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور فعالیت خواهد کرد با هدف پیگیری تأمین حقابه سالانه دریاچه، به عنوان جایگزین ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه کار خود را آغاز کرده است.

جباری گفت: پیگیری مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه، جمع‌ آوری داده‌های تأثیرگذار در وضعیت دریاچه ارومیه از سطح حوضه آبریز، تجزیه و تحلیل فنی وضعیت کمی و کیفی دریاچه ارومیه، بررسی اقدامات دستگاه‌های اجرایی مسئول، پیگیری تأمین نیاز آبی دریاچه ارومیه، بررسی میدانی پروژه‌ها و طرح‌های تأثیرگذار بر وضعیت دریاچه ارومیه و ارائه گزارش از وضعیت دریاچه به مراجع مربوطه بخشی از مهمترین وظایفی است که برای این مرکز تعیین شده است.

جباری در ادامه در خصوص چشم‌انداز ۲۵ ساله دریاچه ارومیه افزود: دریاچه‌ای با آب کافی برای پایدار سازی چشم‌انداز زیبا و تنوع و زیستی غنی که مردم و جوامع محلی از ظرفیت‌های حوضه آبریز آن بهره برداری خردمندانه می‌کنند و آگاهانه در حفاظت پایدار آن کوشا هستند و دریاچه بستری برای تقویت تعامل و گسترش همکاری‌های سازنده میان نهادها در استان‌های ذیربط است.

وی اظهار کرد: هدف گذاری انجام شده رساندن دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک است که به همین منظور پروژه‌های بسیاری در طول سال‌های گذشته شروع شده که بخش زیادی از این پروژه‌ها به اتمام رسیده و یا با درصدی بسیار پایینی باقیمانده که طی ماه‌های آینده به بهره برداری خواهد رسید، که پایش کارهای به اتمام رسیده و همچنین پیگیری اتمام پروژه‌های در دست اجرا یکی از وظایف تعیین شده برای این مرکز است.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از برنامه‌ها مانند برنامه جامع افزایش بهره‌وری مصرف آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک اقدام مستمر است که نیاز دارد در آینده پیگیری بیشتری توسط این مرکز انجام شود.

جباری خاطرنشان کرد: منظور از تراز اکولوژیک، تراز ۱۲۷۴.۱ متر است که بر اساس آن دریاچه سطحی معادل ۴۳۴۸ کیلومتر مربع، حجمی معادل ۱۴.۵ میلیارد متر مکعب و با ۲۵ درصد غلظت نمک در دریاچه، آرتمیا ارومیانا زندگی دوباره خواهد داشت.

وی با اشاره به وضعیت پیشرفت و زمان بهره‌برداری احتمالی پروژه‌های بهره‌برداری نشده، گفت: علاوه بر مجموعه پروژه‌های متنوع به اتمام رسیده، دو پروژه بزرگ نیز در طرح ملی نجات داریم که ۹۸ درصد اقدامات لازم برای آن‌ها انجام گرفته و دو درصد باقیمانده اقدامات نیز انتظار می‌رود حداکثر تا چهار ماه آینده به پایان برسد.

وی افزود: این پروژه شامل طرح‌های سد انحرافی بادین‌آباد (با ۱۰۰ درصد پیشرفت) و سد کانی‌سیب (با ۱۰۰ درصد پیشرفت) می‌شود و در دی ماه سال گذشته توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، سازه آبگیر با ۱۰۰ درصد پیشرفت، تونل انتقال آب به طول ۳۵.۶ کیلومتر (با ۹۸ درصد پیشرفت) و کانال انتقال آب (با ۱۰۰ درصد پیشرفت)، به طول ۱۱.۱ کیلومتر است.

سرپرست مرکز مدیریت هماهنگی و ارزیابی احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: از طریق این پروژه عظیم، سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

وی با تشکر ویژه از همه عوامل که پابه پای کار پروژه‌های این طرح ملی و با وجود تمام موانع، در تأمین مالی پروژه‌ها یاری‌گر بودند تشکر و قدردانی می‌کنم و همچنین از مردم شریف حوضه آبریز دریاچه ارومیه به علت همکاری و همراهی آنها در پروژه‌های احیا قدردانی می‌کنم، دستاوردهای امروز ما، حاصل همراهی‌ها و همدلی‌های آنها است.

جباری ضمن آرزوی دست یافتن به هدف نهایی احیا دریاچه ارومیه ابراز امیدواری کرد با ترسیم و هدف گذاری بتوانیم شاهد برقراری یک نظام مدیریت اکوسیستمی برای دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن، مبتنی بر اصول مدیریت بهم پیوسته منابع آب و خاک در سطح حوضه آبریز و توسعه پایدار و مشارکت مؤثر کلیه ذینفعان، از جمله جوامع محلی در امور مدیریت دریاچه باشیم.

کد خبر 511965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.