بهترین انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

انتخاب رشته خوب و با شانس قبولی بالا آرزوی تمام داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۰ است، اما برای ثبت یک موفقیت دیگر در کنکور ۱۴۰۰ متقاضیان باید شرایط خاصی را رعایت کنند تا در دانشگاه و رشته مورد نظر پذیرش شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که نگار اکبری، مشاور تحصیلی در اختیار این رسانه قرار داده است، انتخاب رشته آخرین بخش مهم از کنکور است و انتخاب رشته صحیح می‌تواند بهترین شرایط بر اساس رتبه را برای متقاضی به‌وجود بیاورد. در انتخاب رشته باید نکاتی را مدنظر داشته باشیم و بدانیم چگونه با الویت بندی صحیح شانس قبولی خود را افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید: جدیدترین و آخرین اخبار اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۱ سازمان سنجش

بررسی آخرین رتبه و درصد لازم سال‌های گذشته برای پذیرش رشته مورد نظر

برای انتخابی آگاهانه لازم است بر اساس رتبه خود لیستی از رتبه‌های پذیرش شده سال‌های قبل در بازه رتبه خود (با تفاوت جزئی) تهیه کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که رتبه پذیرش برای همه یکسان نیست و با توجه به متغیرهایی مثل سهمیه و … برای هر متقاضی متفاوت خواهد بود. این کار تا حد زیادی کمک می‌کند تا شما گزینه‌هایی را برای انتخاب رشته پیش رو داشته باشید که واقعاً شانس قبولی در آن‌ها برای شما بالا است.

مشخص کردن لیست رشته‌های مورد علاقه

اگر امکان قبولی بالا در رشته‌ای برای شما وجود دارد ولی علاقه‌ای به آن ندارید این انتخاب را صرفاً جهت قبولی در دانشگاه دولتی یا شهر خاصی در اولویت بندی خود قرار ندهید. فراموش نکنید که اساس موفقیت دانشگاه یا رشته خاص نیست.

فراموش نکنید اگر انتخاب رشته کنید، در دوره روزانه دانشگاه دولتی پذیرفته شوید و پس از آن انصراف دهید حتی در صورت عدم ثبت نام در دانشگاه پذیرفته شده شما از کنکور سال بعد محروم خواهید شد.

انتخاب رشته خود را بر مبنا علاقمندی به رشته و دانشگاه مورد نظر خود انجام دهید. در رابطه با مسائلی مانند: واحدهای درسی، درآمد، موقعیت شغلی، میزان هزینه بر بودن رشته در طول تحصیل و… تحقیقات خود را کامل کنید و سپس نسبت به انتخاب رشته اقدام کنید.

از "اولویت‌های خوش‌بینانه" غافل نشوید

شهرها و دانشگاه‌های مورد علاقه خود حتی با شانس قبولی پایین را در اولویت اول قرار دهید و از "اولویت‌های خوش‌بینانه" خود غافل نشوید.

پس از اولویت‌های خوش‌بینانه در مرحله بعد سراغ رشته و دانشگاه‌هایی بروید که در محدوده رتبه شما طی سال‌ها گذشته پذیرش داشته اند.

بومی گزینی چیست؟

بومی گزینی به این معناست که پذیرش در بعضی از رشته و شهرها با اولویت داوطلبان بومی منطقه یا قطبی انجام می‌پذیرد.

پذیرش در کنکور برای متقاضیانی که علاقه مند به انتخاب رشته‌هایی که شرایط پذیرش بومی دارند مثل دانشگاه‌های فرهنگیان خیلی مهم است. زمانی که تصمیم گرفتید از بین انتخاب‌ها ۱۵۰ گزینه نهایی رو دست‌چین کنید با توجه به شرایط بومی گزینی اولویت حذف را روی رشته‌هایی قرار دهید که بومی شهر شما نمی‌شود.

کد خبر 511841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اشکان IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    خوب
  • ترگل DE ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    سلام بهترین استاد در کرج مهندس فراهانی هستن با مشاوره خوب ودرس دادن خوب میتونید بهترین شرایط واسه خودتون رقم بزنید .