لزوم رعایت پروتکل‌ها بعد از واکسیناسیون/ شیوع ویروس جدید ۹ برابر قبل است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: با تزریق واکسن افراد بی تفاوت عمل نکنند، باید بعد از واکسیناسیون عاقلانه رفتار کنند و پروتکل ها را رعایت کنند و جامعه فرهنگیان که با قشر گسترده ای از مردم ارتباط دارند ضروری است این موارد را به مردم و خانواده ها آموزش دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمال حیدری صبح امروز _ یکشنبه دهم مردادماه _ در مراسم آغاز واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان استان اصفهان، اظهار کرد: با وجود تلاش گسترده وزارت بهداشت و درمان کشور که از ابتدای شیوع کرونا در کشور برای سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به این ویروس انجام می‌شود، متأسفانه در شرایط فعلی کمتر شاهد همکاری شهروندان دز این زمینه و توجه به رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

وی افزود: سیستم بهداشت و درمان کشور برای حفظ سلامتی مردم تلاش می‌کند اما از سوی دیگر بی تفاوتی مردم و مسئولین به این موضوع روز به روز کار را برای پرسنل درمان و پزشکی پیچیده‌تر می‌کند. اوایل شیوع کرونا با سختی روزها را طی کردیم و اکنون که به مرحله انتهایی و واکسیناسیون رسیدیم با این بی تفاوتی‌ها به پروتکل‌های بهداشتی می‌بینیم که زنجیره ابتلا به این ویروس قطع نشده و وضعیت آمار مبتلایان در جامعه اسفبار است.

اختصاص دو هزار و ۵۷۰ تخت بیمارستان‌ها به پذیرش بیماران کرونایی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر دو هزار و ۵۷۰ تخت بیمارستان‌های اصفهان به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافته است و اگر این آمار به سه هزار تخت برسد در کل سیستم بهداشت و درمان ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی و غیر کرونایی قفل می‌شود و از سوی دیگر بی تفاوتی افراد جامعه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشکلات را مضاعف می‌کند.

حیدری خاطرنشان کرد: با شیوع ویروسی که گستردگی آن پنج تا ۹ برابر ویروس قبلی است احتمال ابتلای شهروندان به این ویروس به مراتب بیشتر از قبل است، باید مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک حساس باشند و متأسفانه کمتر شاهد این اتفاق و حساس بودن همشهریان هستیم، از سوی دیگر راهکاری به جز انجام واکسیناسیون و توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا بیشتر مردم به این ویروس نداریم.

وی اظهار کرد: با وجود این که حدود پنج ماه است که همکاران مراکز بهداشت و درمان در روزهای تعطیل و غیرتعطیل در حال ارائه خدمت به شهروندان هستند و به طور مضاعف کار می‌کنند تاکنون ۷۷۰ هزار نفر را واکسینه کردند و همچنان کار گسترده‌ای در پیش رو دارند و باید روزانه ۲۷ هزار نفر تزریق واکسن را داشته باشند و لازم است تا هفته آینده این عدد را دو تا سه برابر ظرفیت افزایش دهیم.

حیدری اضافه کرد: در شرایط فعلی و با گستردگی میزان شیوع ابتلای ویروس جدید در جامعه و بالا بودن آمار مبتلایان سیستم بهداشت و درمان از بار سنگینی که بر دوش دارد خسته شده است در عین حال افراد جامعه هم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک و فاصله اجتماعی حساسیت نشان نمی‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: آمار بستری شدگان کرونایی در بیمارستان‌ها بسیار زیاد است، خوشبختانه آمار مرگ و میرها پایین‌تر از قبل شده است، اما این اتفاق به معنی این نیست که آمار ابتلا کاهش پیدا کرده و وضعیت مناسب است، باور غلطی که بسیاری از مردم جامعه دارند کاهش آمار مرگ و میر را نشان از وضعیت بهتر کاهش آمار ابتلا در جامعه می‌دانند و در واقعیت اینطور نیست.

وی تاکید کرد: اگر واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در جامعه انجام نمی‌گرفت با این وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی که در اجتماع می‌بینیم به طور یقین آمار مرگ و میرها ۱۰ برابر آمار فعلی بود، متأسفانه بسیاری از مردم خرسند هستند که آمار مرگ و میرها کم شده است و نسبت به رعایت بهداشت و ماسک زدن بی تفاوت شده‌اند. امیدواریم با واکسیناسیون فرهنگیان که وظیفه پرورش دانش آموزان را بر عهده دارند در آینده شاهد حضور معلمان و برگزاری کلاس‌های حضوری باشیم.

واکسیناسیون آحاد جامعه یک حرکت ملی است

حیدری ادامه داد: با سیاستی که وزارت بهداشت و درمان در پیش گرفته است با واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان در کشور در ابتدای سال تحصیلی می‌توانیم بازگشایی مدارس را در برنامه‌ها داشته باشیم و انجام این کار بسیار سنگین است، این حرکت ملی است این مراکز ابتدا برای واکسیناسیون فرهنگیان و در مرحله بعد برای واکسیناسیون غیرفرهنگیان خواهد بود تا بتوانیم آحاد جامعه را برای واکسیناسیون پوشش دهیم، با استفاده از همه ظرفیت‌ها تلاش می‌کنیم تا بتوانیم سریع‌تر همه مردم را واکسینه کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر با میزان واکسن‌های موجود می‌توانیم همه گروه‌های پرخطر را برای واکسیناسیون پوشش دهیم در برنامه‌ها واکسیناسیون رانندگان، زندانیان، معلمان، خبرنگاران و دیگر افراد در دستور کار بوده است.

وی تاکید کرد: متأسفانه اکنون با شیوع بالای مبتلایان به ناچار مجبور به ایجاد نقاهتگاه شدیم و ضروری است برای کاهش آمار بستری‌های بیمارستان‌ها روند واکسینه کردن مردم را سرعت دهیم، شهروندان بعد از زدن واکسن هم باید رعایت بهداشت و توجه به فاصله اجتماعی را مثل گذشته مدنظر قرار دهند.

ظرفیت پذیرش مراکز واکسیناسیون

حیدری افزود: اینطور نیست که با تزریق واکسن افراد بی تفاوت عمل کنند، باید بعد از واکسیناسیون عاقلانه رفتار کنند و پروتکل‌ها را رعایت کنند و جامعه فرهنگیان با قشر گسترده‌ای از مردم ارتباط دارند ضروری است این موارد را به مردم و خانواده‌ها در سامانه آموزش و پرورش و شبکه‌های اجتماعی، اطلاع رسانی کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: باید همه توجه کنند وقتی دوز اول واکسن را می‌زنند بعد از ارسال پیامک برای زدن دوز دوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند، فقط افرادی که برای آنها پیامک ارسال شده خدمات می‌گیرند و برای خدمت رسانی بهتر به همشهریان نیازمند همکاری و ازدحام نداشتن آنها در مراکز واکسیناسیون هستیم.

وی با تاکید بر این که واکسن به اندازه کافی برای واکسینه کردن شهروندان موجود است، تصریح کرد: مهم ظرفیت پذیرش مراکز واکسیناسیون است و خدمات غیر بیماری کووید ۱۹ را هم در مراکز بهداشتی داریم و این اتفاق بار مسئولیت همکاران ما را در این مراکز مضاعف می‌کند.

حیدری خاطرنشان کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و مشارکت این سازمان و ارتباط گسترده آن با خانواده‌ها بتوانیم اطلاع رسانی لازم برای همشهریان در این زمینه داشته باشیم تا با ارائه خدمات بهتر در آینده به نتیجه مطلوب‌تری برسیم.

کد خبر 511416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.