خواص سنگ فیروزه اصل + انواع، طرز نگهداری و عکس

سنگ پیروزه یا سنگ فیروزه یکی از محبوب ترین سنگ های قدیمی است که در تقویت چشم، بهبود بیماری های روحی و اصلاح گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد، خواص درمانی و معنوی، نحوه نگهداری و شناسایی این سنگ محبوب مورد توجه افراد است. سنگ فیروزه نیشابور و سنگ فیروزه کرمان معروف هستند.

به گزارش ایمنا، سنگ فیروزه از دسته محبوب ترین سنگ‌های دارای خاصیت است و ارزش بسیاری دارد. این سنگ یک سنگ پرطرفدار و قدیمی محسوب می‌شود و رنگ آن تیره و روشن است. سنگ‌های فیروزه مانند سنگ‌های عقیق دارای خواص درمانی بسیاری هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است.

سنگ فیروزه چیست؟

سنگ فیروزه یک کانی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس با ساختار بلوری کج وجهی است که شفافیتی کدر و مومی شکل دارد، این سنگ قیمتی که در طیف رنگ آبی تا سبز دارای رنگ‌های مختلف تیره و روشن است در نزدیکی سطح زمین و همچنین نواحی آتشفشانی یافت می‌شود. سنگ فیروزه یک سنگ از انواع سنگ‌های آذرین با سختی ۶ است. این سنگ‌ها دارای خواص درمانی برای بیماری‌های جسمی و روحی هستند و یکی از محبوب ترین سنگ‌های تزئینی نیز به حساب می‌آیند.

وقتی فیروزه جلای خود را از دست می‌دهد و دیگر به روشنی و شفافی قبل نیست، به آن سنگ فیروزه مرده می‌گویند.

خواص سنگ فیروزه اصل + انواع، طرز نگهداری و عکس

انواع سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یک سنگ گران‌بهاست که دارای انواع مختلفی است و بر طبق انواعی که دارد، ارزش‌های مختلفی به آن داده می‌شود. فیروزه‌هایی که در عمق زمین به دلیل اسید موجود در آب‌های زیر زمینی نرم می‌شوند در دسته اول انواع سنگ‌های فیروزه‌ای قرار می‌گیرند و دارای ارزش و کیفیت کمتری هستند. دسته دوم سنگ‌های فیروزه، سنگ‌های موجود در نزدیکی سطح زمین هستند که خشک شده و استحکام بیشتری دارند. این دسته دوم دارای ارزش بسیاری است.

ویژگی‌های متمایز کننده سنگ‌های فیروزه‌ای

سنگ فیروزه در سه دسته می‌تواند قرار بگیرد و متناسب با آن به انواعی نیز تقسیم شود.

رنگ

سنگ فیروزه در طیف رنگی مختلفی قرار دارد که محدود به رنگ‌های آبی و سبز هستند. این سنگ‌ها از آبی روشن تا تیره و حتی تا سبز تیره دارای طیف رنگی هستند. سنگ‌های فیروزه با رنگ آبی روشن ارزش کمتری نسبت به سنگ‌های فیروزه با رنگ آبی تیره دارند. هر چقدر که سنگ‌های فیروزه به سبز تیره متمایل‌تر باشد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

معدن

سنگ فیروزه در معادن مختلفی در جهان یافت می‌شود. این سنگ در جهان، معادن متفاوتی دارد که از مهم‌ترین های آن می‌توان به فیروزه ایران، تبت، مصر و آمریکا اشاره کرد. معادن دامغان و کرمان از مهم‌ترین معادن فیروزه در ایران هستند اما از نظر تجاری یکی از با ارزش ترین فیروزه‌های دنیا به فیروزه نیشابور تعلق می‌گیرد.

شکل ظاهری

فیروزه‌ها می‌توانند از نوع شکل ظاهری با یکدیگر فرق کنند و به انواع مختلف تقسیم شوند. در کشورهای عربی فیروزه‌های دارای رگه، فیروزه‌های عجمی نام دارند و فیروزه‌های بدون رگه با نام فیروزه‌های شجری شناخته می‌شوند. فیروزه‌های دارای رگه از ارزش بیشتری برخوردار هستند که این روزها به دلیل استخراج نادرست آنها احتمال نابودی نسل فیروزه‌های رگه ای وجود دارد.

کدام فیروزه اصل است؟

سوال مهمی که در خرید و فروش فیروزه به ذهن‌ها خطور می‌کند این است که کدامیک از این فیروزه‌ها اصل و دارای ارزش است و کدام کیفیت کمتری دارد. فیروزه اصل متعلق به نیشابور است که شناسنامه اصلی بودن نیشابوری دارد همچنین رنگ آن کمی مات و به رنگ آبی آسمانی یکدست است. رگه‌های سیاهی که بر روی سنگ‌های فیروزه قرار دارند می‌توانند عامل خوبی برای شناسایی فیروزه نیشابور به حساب بیاید. سنگ فیروزه اصل نیشابور در مقابل آفتاب تغییر رنگ نمی‌دهد و با سوزن بر روی آن نمی‌توان خط عمیقی انداخت. فیروزه‌های دارای رگه طلایی قیمت بیشتری دارند.

طرز استفاده و نگهداری از سنگ فیروزه

یکی از مواردی که به اشیا ارزش می‌دهد، قیمت آن‌هاست. سنگ فیروزه به دلیل قیمت و همچنین خواص درمانی بهتر است که به درستی از آن نگهداری شود. شست و شوی فیروزه با مواد شیمیایی و شوینده می‌تواند آسیب بزرگی محسوب شود. علاوه بر آن، بسیاری از افراد برای شست ن چربی و آلودگی‌های آن از آب داغ استفاده کرده و یا با وسایل نوک تیز به تمییز کردن آن اقدام می‌کنند که موجب می‌شود با ایجاد خراش به فیروزه آسیب وارد کنند. دوری فیروزه از کرم، ادکلن، روغن، مایع دستشویی و آب کلر دار می‌تواند عمر سنگ فیروزه‌تان را افزایش دهد.

خواص درمانی سنگ فیروزه

خواص درمانی فیروزه را می‌توان در سه بخش معنوی، جسمی و روحی جست و جو کرد. درمان دردهای شکمی، درمان آنورکسی، اصلاح گردش خون، پاد زهر گزش حشرات، بهبود عملکرد کبد، رفع ویروس‌های بدن، درمان انواع میگرن‌ها، درمان دردهای معده‌ای، کاهش یبوست، درمان جنون و صرع، درمان سنگ کلیه و بیماری‌های طحال از خواص مهم سنگ فیروزه در جسم و روح انسان‌ها به حساب می‌آید.

انرژی درمانی با سنگ فیروزه

سنگ فیروزه به سنگ انرژی و مدیتیشن معروف است. این سنگ می‌تواند با قرار گرفتن بر گودی گلو به عنوان گردنبند به فرد انرژی زیادی برای مقابله با مشکلات و موانع منتقل کند. این سنگ به افزایش تفکر و انگیزه فرد کمک می‌کند و با قرار گرفتن آن در پیشانی، تمرکز افراد را بالا برده و به افزایش احساسات مثبت و ایجاد علاقه در فرد منجر می‌شود.

فیروزه، درمان کننده مشکلات افسردگی و اضطراب

سنگ فیروزه با ایجاد صداقت و عشق در انسان‌ها به حکومت عقل کمک می‌کند و همین عوامل باعث شده است که از این سنگ به عنوان سنگ صلح و خوش یمن یاد شود. با دور کردن انرژی‌های منفی و چشم زخم به وسیله این سنگ می‌توان آرامش را در زندگی ایجاد کرد و خود را از وحشت، ترس‌ها و بلاها دور نگه داشت. علاوه بر آن، سنگ فیروزه به کسب و کار فرد رونق می‌دهد و اعتماد به نفس انسان را در استدلال‌ها بالا می‌برد. با افزایش انرژی مثبت به شادی فرد می‌افزاید و به فرد در رفع کابوس‌ها و کاهش بیماری‌های عصبی، افسردگی و اضطراب کمک می‌کند.

خواص سنگ فیروزه اصل + انواع، طرز نگهداری و عکس

تقویت چشم با سنگ فیروزه

سرمه فیروزه می‌تواند به افراد مبتلا به مشکلات بینایی در شب کمک کند. قرار دادن این سنگ بر روی چشم به درمان بسیاری از بیماری‌های چشمی کمک کرده و نگاه به آن می‌تواند چشم را تقویت کند.

فیروزه، کاهش دهنده بیماری‌های ریوی و گلو درد

گفته می‌شود قرار دادن سنگ فیروزه اصل بر ناحیه گلو می‌تواند بسیاری از دردهای نواحی گلو را کاهش داده و درمان کند. این سنگ تارهای صوتی را تقویت می‌کند و به انسان در تنفس و درمان بیماری‌های ریوی کمک قابل توجهی می‌کند.

خواص معنوی سنگ فیروزه

سنگ فیروزه با انتقال انرژی مثبت به فرد و همچنین تقویت تمرکز و قوه عقلانی به فرد در مسیر معنوی کمک بسیاری می‌کند. این سنگ به افراد در برآورده شدن نیازهایشان کمک کرده و منجر به قوت قلب در انسان می‌شود. دور کردن دردها، رفع فقر، پیروزی، استجابت دعا و ایجاد یک فرد مطلوب از دیگر خواص معنوی سنگ فیروزه برای انسان است. گفته شده که این سنگ اولین هدیه خداوند از طریق جبرئیل به رسول اکرم (ص) در غار حرا بوده است و روایات زیادی از امامان و ائمه بزرگوار درباره سنگ فیروزه وجود دارد.

قیمت سنگ فیروزه اصل

انواع مختلف سنگ فیروزه از چند هزار تومان تا چند میلیون تومان به فروش می‌رسد و قیمت آن با توجه به نوع، ابعاد و دیگر ویژگی‌ها متفاوت است.

کد خبر 511405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Emran IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    4 0
    چطور بدونیم که سنگ مرده یا زنده هست واصل بودن چطور
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    0 1
    مرسی بابت اطلاعات