ارز دیجیتال سولانا + آینده، قیمت، بلاکچین، کارایی و امنیت Solana

سولانا با نماد اختصاری SOL یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۹.۷ میلیارد دلار، در رتبه ۸ بازار قرار داشته و سهم ۰.۵۶ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد .

به گزارش ایمنا، سولانا یک بلاکچین بدون مجوز و با عملکرد بالا است که بازارها و برنامه‌های مقیاس پذیر، سریع و غیرمتمرکز را ارائه می‌دهد. سولانا فناوری جدیدی را ایجاد می‌کند که کاربران را قادر می‌کند قراردادهای هوشمند، معاملات سریع و ایمن شرکت داشته باشند. سولانا در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و از آن زمان، رشد فوق‌العاده ای را تجربه کرده است.

ارز دیجیتال Solana (SOL) سولانا

سولانا، ارز دیجیتالی است که بر بستر بلاکچین ساخته شده و همزمان از امنیت بالا و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) بهره‌مند است. سولانا بر مبنای گواه اثبات زمان (Proof of History) یا به اختصار PoH طراحی شده است. طبق این الگوریتم، سولانا می‌تواند به سادگی گذر زمان را در یک دفتر کل به صورت کد درآورد که این ویژگی خود باعث افزایش سرعت بلاکچین می‌شود. آینده ارز دیجیتال سولانا ممکن است تحت تأثیر الگوریتم اثبات زمان قرار گیرد.

انگیزه اصلی عرضه سولانا افزایش سرعت تراکنش است که در حال حاضر به بیش از ۵۹ هزار تراکنش در ثانیه رسیده است. مدت‌زمان لازم برای تأیید تراکنش در آن حدود ۴۰۰ ms و کارمزد تراکنش آن نزدیک به صفر است.

سولانا در رسیدن به چنین جایگاهی مدیون توسعه‌دهندگان مجربی است که از بهترین شرکت‌های جهان مانند اپل (Apple)، گوگل (Google)، کوالکام (Qualcomm)، مایکروسافت (Microsoft)، توئیتر (Twitter)، اینتل (Intel)، دراپ‌باکس (Dropbox) و کاتالیست (Catalyst) گلچین شده‌اند. دفتر مرکزی سولانا در سان‌فرانسیسکو واقع شده است و جامعه‌ای دارد که تمام کاربران را به یکدیگر متصل کرده است. آینده ارز دیجیتال سولانا به اعتبار شرکایش مساعد به نظر می‌رسد.

تاریخچه سولانا

آناتولی یاکوونکو مهمترین فرد در سیستم سولانا است. شغل حرفه‌ای او از کوالکام Qualcomm آغاز شد، جایی که او به سرعت در رده‌های بالاتر قرار گرفت. بعد از این مسیر حرفه‌ای او تغییر کرد و به عنوان یک مهندس نرم افزار در Dropbox وارد سمت جدید شد. وی در سال ۲۰۱۷، یاکوونکو کار بر روی پروژه‌ای را آغاز کرد که بعداً به عنوان سولانا محقق شد. او با همکار خود در کوالکام، گرگ فیتزجرالد، همکاری کرد و آنها پروژه‌ای را به نام آزمایشگاه‌های Solana تأسیس کردند. با جذب چندین همکار سابق کوالکام دیگر، پروتکل Solana و رمز SOL در سال ۲۰۲۰ برای عموم منتشر شد.

ارز دیجیتال سولانا + آینده، قیمت، بلاکچین، کارایی و امنیت Solana

کارکرد ارز دیجیتال سولانا

یک شرکت کوچک با ۱۸۰ (تعداد نود / معتبر سازندگان فعلی سولانا) کارمند را در نظر بگیرید، با اینکه دپارتمان‌های مختلفی در این شرکت وجود دارند (برای مثال حسابداری، باربری و تحویل کالا، خدمات مشتریان و غیره)، هر کارمندی می‌داند چطور کار دپارتمان‌های دیگر را انجام دهد. علاوه بر این، هر کارمند به صورت نیمه‌اتفاقی ممکن است برای رئیس شدن (رهبر) برای ۱.۶ ساعت پشت سر هم انتخاب شود و در این مدت باید مدارکی را که از سوی دپارتمان‌های مختلف صادر می‌شوند امضا کند.

اگرچه اینکه چه کسی رئیس باشد تا حدی اتفاقی است، هر کارمندی یک پنجره کوچک روی صفحه کامپیوتر خود دارد که ۱۰ فرد بعدی را نشان می‌دهد که به صورت موقت نقش رئیس را پر می‌کنند. این به آنها اجازه می‌دهد کارهای کاغذبازی خود را قبل از اینکه رئیس شوند به این کارمندها واگذار کنند تا بتوانند سریع‌تر کار خود را انجام بدهند.

هر وقت که رئیس مدرکی را امضا می‌کند، این مدرک مهر زمانی می‌خورد و به دپارتمان مرتبط (خوشه‌های نود سولانا) ارجاع داده می‌شود تا دوباره بررسی شود و اگر تأیید شد وارد پایگاه داده شرکت شود. هر دپارتمان می‌تواند مدارک و اسناد خودش را همزمان با دپارتمان‌های دیگر ایجاد کند؛ چراکه آنها با هم همپوشانی ندارند. هر کارمندی نقشی در ذخیره این مدارک، در بررسی اعتبار آنها و اطمینان یافتن از اینکه رئیس به درستی کارش را انجام می‌دهد، دارد. به صورت کلی این نحوه کار سولانا است.

اهداف ارز دیجیتال سولانا

  • بهبود مقیاس پذیری: یکی از نوآوری‌های بنیادین که سولانا به میان آورده الگوریتم اجماع اثبات تاریخ یا PoH می‌باشد که توسط آناتولی یاوونکو ارائه داده شده است. این مفهوم سبب مقیاس پذیری بیشتر پروتکل می‌شود که به نوبه خود قابلیت استفاده را افزایش می‌دهد.

  • زمان پردازش کوتاه: سولانا در فضای رمز ارزها به دلیل زمان پردازش فوق‌العاده کوتاه بلاکچین شناخته شده است. پروتکل ترکیبی سولانا زمان اعتبارسنجی را برای معامله و و اجرای قرارداد هوشمند به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. با زمان پردازش سریع، سولانا مورد توجه بسیاری از نهادها نیز قرارگرفته است.
  • کارمزد کم در قبال پردازش سریع: پروتکل سولانا در نظر گرفته شده است تا هم به کاربران که زمان کافی ندارند و هم به مشتریان سازمانی خدمت کند. یکی از وعده‌های اصلی سولانا به مشتریان این است که آنها از افزایش هزینه‌ها و مالیات تعجب نخواهند کرد. این پروتکل به گونه‌ای طراحی شده است که کارمزد معاملات کمی دارد در حالی که مقیاس پذیری و پردازش سریع را تضمین کی کند.

ارز دیجیتال سولانا + آینده، قیمت، بلاکچین، کارایی و امنیت Solana

شبکه بلاکچین سولانا

  1. اثبات تاریخ (POH): این نوآوری در زمان تأیید تراکنش‌ها ، مهرهای زمانی را ادغام می‌کند تا بلاکچین را کارآمدتر کرده و معاملات را به راحتی ردیابی کند. از طریق مهر زمان، گره‌ها ترتیب وقایع را تنظیم می‌کنند و سیستم‌ها به عنوان یک زمان سنج رمز ارزی برای شبکه عمل می‌کنند. الگوریتم اثبات تاریخ PoH همچنین نرخ توان عملیاتی(کارایی) در شبکه را افزایش می‌دهد.
  2. برج BFT:برج BFT مانند نسخه پیشرفته سیستم Practical Byzantine Fault Tolerant (PBFT) است که در سایر بلاک چین‌های DPoS یافت می‌شود. سیستم برج BFT این کار را با ثبت آرا استفاده قبلی و استفاده از آنها برای تسریع اعتبارسنجی انجام می‌دهد.
  3. توربین: این فناوری پخش بلاکچین سولانا است که داده‌های مهم را به بیت تقسیم می‌کند. از این طریق می‌توان بسته‌ها را سریع‌تر و بدون استفاده از پهنای باند زیاد به گره‌ها ارسال کرد.
  4. بایگانی: اینها سیستم‌های ذخیره سازی سخت افزاری هستند که دسترسی به اطلاعات ضروری شبکه را تسریع می‌کنند. بایگانی‌ها به ذخیره داده‌ها کمک می‌کنند. آنها همچنین اعتبار سنجان را قادر می‌سازند تا تاریخ معاملات شبکه را بازیابی کنند.
  5. پردازش خط لوله‌ای: پردازش خط لوله‌ای یا Pipelining واحد پردازش معاملات شبکه سولانا است. پروتکل با تعیین گروهی از داده‌های ورودی به سخت افزارهای مختلف بسته به مشخصات آن ، بهتر اعتبارسنجی می‌کند.
  6. ابر شکن: این پایگاه حساب شبکه سولانا است. برای تسهیل خواندن و نوشتن همزمان داده‌ها، با پروتکل‌های خط لوله‌ای و بایگانی کار می‌کند.
  7. جریان خلیج: با گلف استریم، سولانا قبل از اتمام بلوک معاملات فعلی، معاملات را به اعتبار سنج‌ها هدایت می‌کند. در نتیجه، اعتبار سنجان را قادر می‌سازد تراکنش‌ها را سریع‌تر انجام دهند و فشار حافظه حاصل از تراکنش‌های تأیید نشده روی اعتبار سنج‌ها را کاهش می‌دهد.
  8. سطح دریا: این نوآوری به سولانا این امکان را می‌دهد تا قراردادهای هوشمند مختلفی را به طور همزمان اجرا کند بدون اینکه مانعی در عملکرد شبکه ایجاد کند. صحبت از کیف پول است، سولانا کیف پول رمزارز های زیادی ندارد. با این حال، می‌توانید از تراست ولت برای نرم افزار و لجر نانو برای سخت افزار استفاده کنید. این به این دلیل است که آنها تنها کیف پول‌هایی هستند که از رمزارز SOL پشتیبانی می‌کنند.
  9. خوشه‌های سولانا: گروهی از رایانه‌ها که با هم کار می‌کنند، می‌توانند از خارج به عنوان یک سیستم واحد، یک خوشه را مشاهده کنند. با این تعریف ، خوشه Solana به مجموعه‌ای از رایانه‌ها گفته می‌شود که برای تأیید خروجی برنامه‌های نامعتبر ارسال شده توسط کاربران ، با هم یا علیه یکدیگر کار می‌کنند. یک کاربر می‌تواند از یک خوشه سولانا برای رصد دارایی‌های دنیای واقعی یا ردیابی رایانه دقیق نگهداری خوشه استفاده کند.

علاوه بر این، یک خوشه سولانا همچنین یک ثبت از حوادث تولید می‌کند که دفتر (لجر) نامیده می‌شود. این دفتر برای دوام خوشه نیاز است.

ارز دیجیتال سولانا + آینده، قیمت، بلاکچین، کارایی و امنیت Solana

عرضه اولیه ارز دیجیتال سولانا

سولانا در کل پنج دور تأمین اعتبار داشته است. اولین دور تأمین مالی خصوصی در مارس ۲۰۱۸ اتفاق افتاد و کمتر از ۸۰ میلیون SOL به قیمت ۳.۱۷ میلیون دلار و با قیمت ۰.۰۴۰ دلار برای هر SOL فروخته شد. دومین دور تأمین مالی خصوصی در ژوئن ۲۰۱۸ اتفاق افتاد و ۱۲.۶۳ میلیون دلار سرمایه جمع شد و بیش از ۶۳ میلیون SOL را با قیمت ۰.۲۰ دلار برای هر SOL فروخت.

سومین دوره تأمین مالی خصوصی در ژوئیه ۲۰۱۹ اتفاق افتاد. بیش از ۲۵ میلیون SOL به قیمت ۲.۱۳ میلیون دلار، با ۰.۲۲ دلار برای هر SOL فروخته شد. آخرین دور تأمین مالی خصوصی در فوریه سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد. در طول بودجه بیش از ۹ میلیون SOL به قیمت ۲.۲۹ میلیون دلار با ۰.۲۵ دلار به ازای هر SOL فروخته شد.

در مارس ۲۰۲۰، در طول عرضه اولیه سولانا، ۸ میلیون SOL به قیمت ۱.۷۶ میلیون دلار با ۰.۲۲ دلار برای هر SOL فروخته شد ، که تنها ۱.۶ درصد از کل عرضه سولانا می‌باشد.

نحوه تخصیص رمز ارز SOL به صورت زیر است:

  • ۱۶.۲۳ درصد برای Seed Sale
  • ۱۲.۹۲ درصد برای Founding Sale
  • ۵.۱۸ درصد برای Validator Sale
  • ۱.۸۸ درصد برای Strategic Sale
  • ۱.۶۴ درصد برای حراج CoinList
  • ۱۲.۷۹ درصد برای اعضای تیم
  • ۱۰.۴۶ درصد برای بنیاد سولانا
  • ۳۸.۸۹ درصد برای جامعه رمز ارز SOL

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می‌کند؟

سولانا بدون تبلیغات و حمایت‌های سلبریتی ها توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد و طی مدت شش ماه و با روندی آهسته و پیوسته توانست از رده پنجاهم به رده دوازدهم جدول ارزهای دیجیتال برسد.

سولانا در زمانی که همه بازار و بیت کوین در اصلاح بودند یک روند تاریخی رشد را تجربه کرد. علت این داستان را باید در PA یا عملکرد قیمتی یک ارز دیجیتال پیدا کنیم. درباره ارز سولانا PA نکته بسیار قابل توجهی است. با مقایسه نمودارهای بیت کوین و سولانا می‌توان دریافت که در ده ماهه اخیر قیمت بیت کوین حدود ۴۰۰ درصد و قیمت سولانا حدود ۹۰۰ درصد رشد کرده است. از آنجایی که اکثر آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین عملکرد و رشد بهتری داشته اند این موضوع طبیعی است. اما در جزئیات بیشتر مارکت متوجه خواهیم شد که حتی زمانی که بیت کوین اصلاح قیمتی و سقوط را تجربه کرده است سولانا با رشد قابل توجهی رو به رو بوده. درواقع داشتن این عملکرد جدا از بیت کوین نکته قابل توجه در روند قیمتی ارز دیجیتال سولاناست.

صرافی‌های ارز دیجیتال سولانا

  • صرافی Binance: این صرافی روزانه حجم معاملات بالایی را به خود اختصاص داده است و از محبوبیت خاصی در بین کاربران قرار دارد.

  • صرافی OKEx: این صرافی در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال بهترین امکانات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این صرافی از تعداد بیشماری از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

  • صرافی Bilaxy: این صرافی یک صرافی متمرکز می‌باشد که در اواسط سال ۲۰۱۸ تأسیس شده است.

  • صرافی FTX: از جمله صرافی‌هایی می‌باشد که ارزهای زیادی از مارکت را پشتیبانی می‌شود.

  • صرافی Huobi Global: یک صرافی سنگاپوری می‌باشد که در سال ۲۰۱۳ بنیان گذاری شده است.

لیست کاملی از صرافی‌ها که از ارز دیجیتال سولانا پشتیبانی می‌کنند در سایت CoinMarketCap قابل مشاهده است .

فروش ارز دیجیتال Sol

برای فروش ارز سولانا مانند خرید آن باید به صرافی‌ها مراجعه و ثبت‌نام کرد و سپس ارز سولانا را به فروش رساند. در ابتدا باید جفت ارز را انتخاب کرد و پس از فروش در صرافی‌های خارجی به صرافی‌های داخل ایران منتقل شود

ارز دیجیتال سولانا + آینده، قیمت، بلاکچین، کارایی و امنیت Solana

استخراج ارز دیجیتال سولانا

برای تشخیص قابلیت استخراج یک ارز دیجیتال باید دید از چه الگوریتمی استفاده می‌کند و یک ارز قابلیت استخراج مبتنی بر الگوریتم اثبات کار یا PoW را دارا باشد. این رمزارز از الگوریتم PoH و یا اثبات تاریخ بهره می‌برد و بر پایه این الگوریتم طراحی شده است. یعنی به طور مختصر و کلی می‌توان گفت ارز دیجیتال Solana قابلیت استخراج ندارد.

آینده قیمت ارز دیجیتال سولانا

طبق گزارشات انجام شده، پیش بینی می‌شود اگر تیم به تولید محصولات خود ادامه دهد و این محصولات از جانب کاربران پذیرفته شوند، این رمز از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ یک روند صعودی را طی کند. این پیش بینی‌ها بر اساس چندین مجموعه داده صورت گرفته است که فرض می‌کند روند طولانی مدت فعلی منجر به افزایش قیمت SOL در جهت صعودی می‌شود و هیچ‌گونه عقب گردی ندارد.

تحلیل اساسی سولانا هنگام پیش بینی قیمت توکن SOL در طولانی مدت بسیار مهم است . روندهای بلند مدت که با تجزیه و تحلیل فنی داده‌های قیمت تعیین می‌شوند، در پیش بینی آینده کمک می‌کنند، اما تحلیل اساسی مهم است. برای تعیین زمان خرید یا فروش مناسب، باید خبرنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، رویدادهای آینده، احساسات کلی سرمایه گذاران و شرایط بازار را به مرور تغییر دهید. ایجاد پیش بینی قیمت سولانا از داده‌های جمع شده یک گام مفید در تعیین سودآوری یک سرمایه گذاری بلند مدت است.

تحلیل سولانا

سولانا یک پروژه بسیار قدرتمند در حوزه رمز ارزها محسوب و چندین نوآوری در آن قرار دارد. تیم پروژه سولانا، جمعی از افراد باسابقه و چهره‌های درخشان در حوزه فناوری هستند و تا به امروز به خوبی توانسته‌اند این پروژه را به سمت رسیدن به اهداف بلند پروازانه‌اش سوق دهند. جهش قیمت رمز ارز SOL و افزایش استفاده از این شبکه بلاک چینی، تأییدی بر این ادعا است.

سولانا به خوبی توانسته با ارائه راه‌کارهای نوین، ضمن حفظ امنیت و تمرکززدایی شبکه، مسئله مقیاس پذیری را نیز تا حد بسیار زیادی حل کند. در صورت ادامه یافتن رشد این شبکه بلاک چینی، به طور حتم نام سولانا را در آینده در کنار بسیاری از پروژه‌های مطرح و قدیمی بازار قرار خواهد گرفت.

کد خبر 511358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فاطمه IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    16 2
    نحوه خرید
  • خانم موسوی ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
    0 1
    من الان نزدیک سه هفته ارز سولانا خریدم بالا بود الان خیلی پایین اومده ضرر نکنیم