قطع ۲۰ روزه آب در تالاب هورالعظیم تا به حال سابقه نداشته است

رئیس اداره احیای تالاب‌های محیط زیست خوزستان گفت: کم آبی اخیر تالاب ناشی از تنش آبی تغییرات جریان آب رودخانه کرخه بوده که علاوه بر کاهش شدید آورد آب، به مدت ۲۰ روز جریان آب کاملاً قطع شد و این رخداد در سال‌های گذشته سابقه نداشت.

موسی مدحجی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در هفته گذشته ۶۸ درصد کل تالاب آبدار بود و بر اساس آمار در دوم مردادماه، مخزن یک، ۵۴ درصد آبدار و ۴۶ درصد خشک است و کل مخازن به طور متوسط ۶۵.۸۴ درصد آبگیری داشته است.

وی افزود: کم آبی اخیر تالاب ناشی از تنش آبی تغییرات جریان آب رودخانه کرخه بوده که علاوه بر کاهش شدید آورد آب، به مدت ۲۰ روز جریان آب کاملاً قطع شد و این رخداد در سال‌های گذشته سابقه نداشت.

تأمین حقابه تالاب و رودخانه باید مستمر باشد

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: در ۲۸ تیرماه آب از سد کرخه بازگشایی شد و بین شش تا ۱۰ روز زمان می‌برد تا آب به تالاب برسد و اثرات آن مشاهده شود.

وی تصریح کرد: وسعت تالاب‌های ایران ۱۲۰ هزار هکتار است و متأسفانه کاهش آورد رودخانه کرخه و قطع جریان آب رودخانه در روزهای اخیر اثرات نامطلوبی بر حیات آبزیان و زیست‌مندان به همراه داشته، همچنین افزایش دما و میزان تبخیر، کاهش اکسیژن محلول آب و افزایش غلظت املاح آب تبعات را دو چندان می‌کند و باعث ایجاد تنش در اکوسیستم تالاب می‌شود.

مدحجی ادامه داد: حیات رودخانه کرخه و تالاب هورالعظیم به آب وابسته است، تأمین حقابه تالاب و رودخانه باید مستمر و پایدار باشد و قطع جریان آب به اکوسیستم تالاب شوک وارد می‌کند.

ارقام اعلامی از وضعیت تالاب صحیح نبوده است

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: قطع کامل آب رودخانه کرخه حیات زیست‌مندان را با مشکل مواجه کرد، کاهش ورودی آب در سنوات قبل تا این حد تنش ایجاد نمی‌کرد. جلسات و مکاتبات متعدد با سازمان آب و برق خوزستان انجام شد اما متأسفانه مصرف آب در بالادست و نبود امکان رهاسازی آب به صورت موجی، جهت تسریع در رسیدن آب به تالاب نادیده گرفته شد.

وی در خصوص آمار و اطلاعات از میزان آب در تالاب، خاطرنشان کرد: اعداد و ارقام اعلامی سازمان آب خوزستان از وضعیت تالاب صحیح نبوده و مرتباً تغییر می‌کند، ورودی آب در خردادماه ۵۹ میلیون و در دوم مردادماه هم ۷۴ مترمکعب بیان شده است در ضمن مصارف حد فاصل ایستگاه‌های آب‌سنجی سازمان آب و برق تا تالاب بین سه تا ۱۰ کیلومتر است که دقیقاً باید مصارف و هدر رفت آب محاسبه و از داده‌های ایستگاه‌ها کسر شده و حقابه دقیق و درست محاسبه و اعلام شود. در حالی که مصارف مسیر به صورت تخمینی بیان می‌شود.

حقابه زیست‌محیطی کرخه باید جداگانه از تالاب محاسبه شود

مدحجی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ارسالی از سازمان آب خوزستان از مجموع انشعابات رودخانه کرخه ورودی آب به تالاب بین ۲۰ تا ۲۶ مترمکعب در ثانیه است. آب رودخانه کرخه از انشعابات شمالی تالاب در حال ورود به تالاب است و تا دوم مردادماه شش درصد به مخازن شمالی افزوده شده است اما رودخانه جنوبی کرخه نور جریان بسیار کمی دارد.

وی افزود: حقابه زیست‌محیطی رودخانه کرخه نیز باید جداگانه از تالاب محاسبه و تخصیص یابد و جریان آب در رودخانه پایدار باشد. (حداقل جریان آب جهت حفظ پایداری و حقابه زیست‌محیطی رودخانه‌ها) مدیریت بهینه مصرف آب در تمام طول رودخانه با وزارت نیرو است و تنها رهاسازی آب از سد نیست.

رئیس اداره حفاظت و احیای تالاب‌ها تصریح کرد: ایراد بزرگ وزارت نیرو و سازمان آب خوزستان این است که باید روی موتور پمپ‌های کشاورزان کنتور نصب کرده و آب را به صورت حجمی تحویل دهد تا امکان کنترل، مدیریت مصرف آب و اعمال کنترل دقیق ممکن شود در حالی که آب را به صورت مساحتی تحویل بهره بردار می‌دهند که هیچ گونه امکان کنترلی وجود ندارد.

کد خبر 511249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.