آرامش ترافیکی و رونق اقتصادی؛ ارمغان میدان شهدای هسته‌ای

امروز _پنجشنبه هفتم مردادماه ۱۴۰۰ _ در نود و هفتمین برنامه‌های افتتاحیه شهرداری همزمان با عید سعید غدیر خم، با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، پروژه میدان شهدای هسته‌ای و احداث و ساماندهی خیابان‌های روشن دشت، ارغوانیه و سلمان فارسی با هزینه‌ای بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجموعه پروژه میدان شهدای هسته‌ای آرزوی ۳۰ ساله ساکنان شرق اصفهان در قالب سه پروژه تعریض خیابان سلمان‌فارسی، احداث میدان شهدای هسته‌ای و تعریض خیابان ارغوانیه حدفاصل تقاطع ارغوانیه تا میدان اجرایی شده است.

سال‌های قبل پروژه‌ای تحت عنوان میدان شهدای هسته‌ای با مشخصات ویژه در منطقه چهار کلنگ زنی و رها شده بود در حالی که به عنوان یک پروژه شاخص در منطقه مطرح بود این میدان در ابعاد ۲۳۰ متر در ۱۶۰ متر طراحی شده و حجم آزادسازی آن ۴۳ هزار مترمربع بوده است.

برای آزادسازی فضای میدان شهدای هسته‌ای ۹۶ میلیارد تومان، اجرای پروژه ۱۸ میلیارد تومان و برای تأمین سیستم روشنایی و خدمات شهری مرکز میدان یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است. مجموع هزینه‌های آزادسازی و اجرای پروژه میدان شهدای هسته‌ای ۱۱۵ میلیارد تومان است، البته طراحی و اجرای مرکز میدان شهدای هسته‌ای در شهر اصفهان کم نظیر است.

انتهای خیابان سلمان به طول ۷۳۰ متر و عرض ۶۰ متر به عنوان گلوگاه بازگشایی شده است؛ این محدوده حدفاصل پل بزرگمهر تا میدان شهدای هسته‌ای ۳۲ هزار و ۱۵۰ مترمربع با هزینه ۹۲ میلیارد تومان آزادسازی و اجرا شده است.

خیابان ارغوانیه نیز که بخشی از آن قبلاً شکل گرفته بود به منظور اتصال شبکه معابر برای روان‌سازی عبور و مرور در دستور کار قرار گرفت و در ۹۰۰ متر از طول خیابان ارغوانیه با عرض ۶۰ متر به صورت کامل آزادسازی شد و در مجموع ۴۵ هزار و ۶۶۵ مترمربع آزادسازی با هزینه تقریبی ۱۴۸ میلیارد تومان بر اساس ارزیابی‌ها در این محور انجام شده است.

دیگر خیابانی که در این منطقه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود «روشن دشت» است که فاز نخست آن در سال ۹۷ در اختیار شهروندان قرار گرفت و در این دوره یک هزار و ۴۵۰ متر طول خیابان با عرض ۶۰ متر تکمیل شد.

خیابان روشن دشت ۲۰ هزار و ۸۰۵ مترمربع آزادسازی نیاز داشت که ۹۷ درصد آن با صرف اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان انجام شده است؛ اجرای پروژه خیابان روشن دشت ۱۸ میلیارد تومان و هزینه سیستم روشنایی و انجام امور خدمات شهری آن یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشت.

۹۰ درصد ایجاد سیستم روشنایی میدان شهدای هسته‌ای و خیابان‌های منتهی به آن همچنین بلوار رضوان توسط شهرداری انجام شده است.

امروز همچنین کلنگ تقاطع غیر همسطح شهید فخری‌زاده در مسیر رینگ چهارم (تقاطع خیابان روشن دشت و مسیر رینگ چهارم) به زمین زده شد.

حق اصفهان برخورداری از خدمات بهینه است

عباس رضایی استاندار اصفهان در این آئین با تقدیر از اقدامات شهرداری و شورای شهر در اجرای پروژه‌های کوچک و بزرگ عمرانی در شهر تصریح کرد: به همه خادمان مردم در شهرداری دست مریزاد گفته و امیدوارم اقدامات آنها ذخیره آخرتشان باشد.

وی تأکید کرد: حق قطعی، شرعی و قانونی مردم اصفهان که در تمام صحنه‌ها حضور باشکوه دارند، برخورداری از خدمات بهینه است و در این راستا هر روز باید شاهد تلاش، نوآوری و خلاقیت مسئولان باشند.

رضایی با اشاره به مشکلات ناشی از کم آبی اظهار کرد: شهرداری اصفهان فعالیت‌های خوبی انجام داده و بعضی دیگر از کارها نیز برای اعضای شورای منتخب باقی می‌ماند که باید به آن عمل کنند.

وی ادامه داد: برخی افراد در فضای مجازی و حقیقی همراه با رسانه‌های معاند به مردم ناامیدی تزریق می‌کنند که جنایت بزرگی است. مردم باید بدانند علی رغم تحریم‌ها و خشکسالی که بنا به گفته وزیر نیرو در ۵۳ سال گذشته بی نظیر بوده، اقدامات زیادی انجام شده است و درصدد رفع مشکلات سامانه دوم آبرسانی هستیم.‌

تحول منطقه ۴ با تکمیل نیم‌رخ شرقی

همچنین قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که در روزهای پایانی خدمت در مدیریت شهری شاهد تحقق رویاهایی هستیم که شاید بعضی از آن‌ها با محاسبات معمول امکان پذیر نبود.

وی با بیان اینکه ۲۰ سال پیش که فرماندار اصفهان بودم، تلاش‌های زیادی برای ساماندهی سه راه پینارت انجام دادیم، اما به نتیجه نرسید، تصریح کرد: از زمانی که وارد شهرداری شدم به مدیر منطقه چهار تأکید کردم که باید در این منطقه اقدامات مهمی انجام شود، زیرا تفاوت فاحشی در محلات منطقه چهار وجود داشت؛ همچنین به ساماندهی میدان پینارت تاکید بسیاری شد که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفت.

نوروزی خاطرنشان کرد: در این راستا با توجه به اجرای پروژه میدان شهدای هسته‌ای و خیابان‌های منتهی به آن از همت مدیر منطقه چهار و مشارکت و همکاری مردم در انجام آزادسازی‌ها تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین و سخت‌ترین کار در احداث خیابان‌ها، آزادسازی مسیر به ویژه در نقاطی که منازل و مغازه شهروندان قرار داشت، بود که با دشواری‌های زیادی این مهم محقق شد.

تعیین تکلیف محله کردآباد

شهردار اصفهان اظهار کرد: با همت والای مدیریت شهری این میدان که با چالش‌های زیادی رو به رو بود از اسارت خارج شد؛ امروز خیابان‌هایی استاندار در ارغوانیه، روشن دشت و سلمان فارسی احداث شده و شاهد تحول بزرگ عمرانی هستیم که زمینه فعالیت‌های اقتصادی را ایجاد کرده است.

نوروزی با بیان اینکه بخشی از منطقه چهار از بهترین نقاط شهر به شمار می‌رود، اما بخش‌های زیادی از آن به دلایل مختلف محجور مانده است، گفت: در کردآباد یک محدوده ۱۴۰ هکتاری با مصوبه شورای شهر تعیین تکلیف شد، البته باید مسیر خود را در استانداری و شورای عالی شهرسازی طی کند تا به وضعیت بد مردم که موجب سردرگمی و ضرر به آن‌ها شده است، رسیدگی شود.

وی ادامه داد: ساماندهی محدوده مقابل بیمارستان چمران نیاز به تعامل دولت، شورای شهر و شهرداری دارد، زیرا شهرداری به تنهایی نمی‌تواند همه مسائل آن را حل کند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در منطقه چهار امکان تحولات زیادی وجود دارد، گفت: در این منطقه نمایشگاه بین المللی و سازمان میادین مستقر است، سازمانی که بودجه آن از ۸۰ میلیارد تومان در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری به ۶۰۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده و در چند سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

نوروزی با تأکید بر اینکه تکمیل نیم رخ شرقی اصفهان منشأ تحول برای منطقه چهار خواهد بود و این منطقه می‌تواند به شرط انجام اقدامات لازم دو سال بودجه شهرداری را تأمین کند، اظهار امیدواری کرد: این خدمات تداوم داشته باشد تا شاهد شکوفایی این منطقه مهم در شهر باشیم.

وی تصریح کرد: شاید برای عده‌ای این سوال مطرح شود که چرا تعدد افتتاحیه در شهرداری وجود دارد؛ پاسخ آن این است که قرار بود پروژه‌ها در برنامه هر یکشنبه یک افتتاح بهره برداری شود، اما به دلیل ازدحام افتتاحیه‌ها ناگزیر هستیم آنها را هرچه زودتر تقدیم شهروندان کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه پروژه‌های سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری در چهار باغ و نظر میانی و بخش‌های تاریخی شهر تکمیل شده است، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه پل قهجاورستان نیز به اتمام رسیده و لشکر عمرانی شهرداری از شرق به غرب اصفهان برای ادامه مسیر رینگ چهارم انتقال می‌یابد.

تشکیل شرکت پروژه برای تکمیل رینگ چهارم

وی با تأکید بر اینکه در آینده نزدیک علاوه بر افتتاح پل زندان، ادامه مسیر رینگ از آن محدوده آغاز خواهد شد، افزود: در برنامه کلنگ‌زنی پیست دوچرخه سواری سپاهان شهر با مذاکرات انجام شده مابین استاندار اصفهان و فرمانده ارتش استان، ادامه رینگ چهارم نیز کلنگ زنی شد که این اقدام نتیجه صدها جلسه برای آزادسازی بخش بزرگی از رینگ بود تا فعالیت‌ها در نیم رخ غربی نیز شکل بگیرد.

نوروزی ادامه داد: به مردم قول دادیم در خیابان آتشگاه یک پل مشابه پل سردار شهید سلیمانی احداث کنیم اما به دلیل تغییر موقعیت جغرافیایی اصفهان و خمینی شهر بخش مربوط به آغاز عملیات در محدوده خمینی شهر قرار گرفت.

وی با اشاره به تشکیل شرکت پروژه برای رینگ چهارم، گفت: شهرداری اصفهان با ایجاد شرکت پروژه، متولی احداث کل رینگ حتی در پنج شهر دیگر شده است و در واقع شهرداری اصفهان هر مسیری را آزاد کند هر آنچه قابل واگذاری برای خدمات شهری باشد را در اختیار می‌گیرد.

شهردار اصفهان تأکید کرد: بر اساس مصوبه دولت در پروژه رینگ چهارم شهرداری می‌تواند عوارض دریافت کرده و هزینه‌ها را از طریق فروش خدمات تأمین کند.

وی با بیان اینکه مسیر حدفاصل پل آفتاب تا پل سردار شهید سلیمانی به طول هفت کیلومتر خریداری و آزادسازی شده است، گفت: تاکنون ۹۰ درصد این مسیر آزادسازی شده و شهرداری هیچ بدهی در این ارتباط ندارد؛ ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این مکان تصویب شده که پس از تأیید نهایی این پول به حساب شهرداری واریز خواهد شد بنابراین این مسیر را ساخته شده می‌بینم.

عملیات آسفالت پل قهجاورستان از فردا آغاز می‌شود

نوروزی با بیان اینکه در مسیر هفت کیلومتری رینگ حدفاصل پل آفتاب تا پل شهید سلیمانی پنج کیلومتر زیرسازی انجام و پنج پل احداث شده است، ادامه داد: از پل آفتاب به سمت قهجاورستان عملیات آسفالت‌ریزی از فردا آغاز خواهد شد.

وی گفت: برای احداث رینگ چهارم از مجاورت سپاهان شهر تا قبل از باغ ابریشم کنار کارخانه سیمان زیرساخت‌ها برای توافق با ارتش فراهم شده است، اظهار کرد: در محدوده شهرهای درچه و دولت آباد نیز باید کار از طریق شرکت پروژه ادامه یابد که متولی این شرکت شهرداری اصفهان است.

احداث حلقه ترافیکی آسایش شهروندان را به دنبال دارد

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اگر این حلقه گرداگرد اصفهان شکل گیرد دیگر دغدغه تردد خودروها از سایر شهرها به اصفهان را نداریم، زیرا تحقق این پروژه به معنای کاهش آلودگی و ترافیک و افزایش ایمنی جهت آسایش مردم است.

وی اظهار کرد: بی شک با همت شورای ششم شهر این مسیر بر اساس برنامه راهبردی ۱۴۰۵ تداوم خواهد یافت تا شهری زیست پذیر تر برای آرامش هرچه بیشتر مردم داشته باشیم.

نوروزی با بیان اینکه هر چه شهر آبادتر باشد رفاه بیشتر و آسایش برای مردم به ارمغان می‌آید، اظهار امیدواری کرد: با رفع کرونا شاهد تبدیل شدن اصفهان به محور گردشگری کشور باشیم.

جسارت، وقت گذاری و برنامه‌ریزی در اقدامات شهرداری اصفهان مشهود بود

علیرضا نصراصفهانی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: پروژه‌های متعدد در شهر از جمله میدان شهدای هسته‌ای در منطقه چهار با عزم جزم و تلاش و کوشش شهرداری اجرا شد.

وی با بیان اینکه در سایه جسارت، وقت گذاری و برنامه‌ریزی تصمیمات خوشایندی برای شهروندان اصفهان رقم خورده و این رویه در اقدامات شهرداری مشهود بود، تصریح کرد: مدیریت زمان موضوعی بسیار حائز اهمیت است که به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت و تأکیدات دینی مطرح است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر توجه به ارزش وقت در انجام امور گفت: امروز قاطعانه اعلام می‌کنم که مدیریت شهری تلاش شبانه روزی برای استفاده حداکثری از زمان را داشته و زمان را مدیریت کرده و به همین جهت امور را با جسارت پیش برده است.

وی تصریح کرد: نمایشگاه بزرگ بین‌المللی اصفهان با همت و اهتمام شهرداری با صرف اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد تومان در زمان اجرا افتتاح شد که اگر قرار بود امروز این پروژه اجرا شود اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت از این رو به خوبی پی می‌بریم که عنصر زمان از عناصر مهم مدیریت است.

نصراصفهانی تأکید کرد: اگر از زمان حداکثر استفاده نشود به خود و جایگاهمان و به مردم و نسل آینده خیانت کرده‌ایم و در این موضوع کسی نباید تردید داشته باشد.

وی با اشاره به انجام اقدامات بزرگ در شهر علی رغم شرایط سخت اقتصادی اظهار کرد: هرگونه تعلل یا توقف می‌تواند مشکلات زیادی در شهر ایجاد کند و امروز بسیار خرسندیم که اصفهان شهری سرزنده است و پروژه‌های متعدد یکی پس از دیگری در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: برای تمام پروژه‌های سال جاری در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری ردیف اعتباری لحاظ شده و برای تعریف و اجرای آنها همت زیادی در مدیریت شهری صرف شده است.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن لوایح شهرداری را جهت تسهیل امور به نتیجه رساند و در هیچ لایحه‌ای بیش از ۱۵ روز توقف نداشتیم.

وی تأکید کرد: در این مسیر همکاری استاندار در شورای حل اختلاف و فرماندار اصفهان در کمیته انطباق همواره یار و مددکار شورای شهر اصفهان بوده است.

منطقه ۴ به قطب توسعه اصفهان تبدیل شده است

رضا اخوان، مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: بسیار خرسندیم پروژه‌هایی که از سال‌ها قبل کلید خورده بود، امروز با همت مدیریت شهری به نتیجه رسید.

وی تصریح کرد: پروژه نمایشگاه بزرگ بین المللی اصفهان نیز از جمله پروژه‌هایی است که سال‌ها مردم منتظر احداث آن بودند.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه یک هزار هکتار فضای سبز شهر با سه بلوک فضای سبز شامل باغ غدیر، مشتاق و پارک طبیعی شرق در محدوده این منطقه قرار دارد، تصریح کرد: علاوه بر حفظ و نگهداری شرایط موجود با اجاره تانکرهای آبرسانی برای توسعه فضای سبز تلاش کردیم.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ هکتار توسعه فضای سبز این منطقه با روش‌های نوین آبیاری می‌شود و در کوه نخودی و پارک طبیعی شرق نیز با استفاده از فناوری واترباکس کاشت درختان و واکاری گیاهان کم نیاز آبی انجام شده است.

اخوان با بیان اینکه برای مسیر دسترسی نمایشگاه بین المللی اصفهان دو هزار و ۴۵۰ متر از ضلع شرقی رینگ چهارم تعریض شده و آسفالت نهایی انجام شده است، اظهار کرد: در محدوده نمایشگاه و مسیر رینگ چهارم هشت هزار و ۴۰۰ سرویس نخاله برداری انجام و به جای آن پنج هزار سرویس خاک زراعی آورده شد تا فضای سبز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه روشنایی بلوار رضوان با استفاده از ۱۲۴ پایه جدید توسط شهرداری منطقه چهار انجام شد و خیابان ارغوانیه درخواست ۳۰ ساله مردم برای ورود به جاده رضوان آزادسازی و احداث شد، تصریح کرد: میدان شهدای هسته‌ای با مساحت ۴۳ هزار مترمربع با همت این دوره مدیریت شهری احداث شد و برای نخستین بار طرح مرکز میدان را به صورت ویژه طراحی و اجرا کردیم.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با ابراز خرسندی از احداث خیابان سلمان فارسی به عنوان دیگر خیابان منتهی به میدان شهدای هسته‌ای تصریح کرد: فاز نخست خیابان روشن دشت به طول یک هزار و ۹۰۰ متر اجرا شده بود بر این اساس فاز دوم آن به طول یک هزار و ۴۵۰ متر مربع حدفاصل رینگ چهارم به سمت تقاطع کانال دکتر حسابی و بخشی دیگر نیز در دل محله پینارت به طول ۴۵۰ متر و عرض ۶۰ متر اجرایی شد.

وی با بیان اینکه آزادسازی این پروژه با توجه به فتوگرافی محل و سنگ برداری سنگین با دشواری‌های زیادی همراه بود، خاطرنشان کرد: مجموع اعتبار آزادسازی و اجرای پروژه‌های انجام شده در میدان شهدای هسته‌ای و خیابان‌های منتهی به آن ۵۰۱ میلیارد تومان بوده است.

اخوان ادامه داد: با توجه به اینکه در مسیر پروژه کاربری‌های متنوعی همچون تجاری، کشاورزی، مسکونی، کارگاهی و باغات وجود داشت، آزادسازی پروژه به سختی انجام شد این در حالی بود که بخش عمده‌ای از مسیر در حریم قرار داشت بنابراین نتوانستیم بر روی باقیمانده اراضی در طرح امتیاز داده و بخشی از غرامت پروژه را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه برای انجام آزادسازی‌های ابر پروژه میدان شهدای هسته‌ای ۳۸۵ جلسه کمیسیون توافق انجام و رضایت ۹۸ درصد مالکان حاصل شد، اظهار کرد: برای آزادسازی تعدادی از پلاک‌های واقع در مسیر ناچار به استفاده از مواد هشت و ۹ قانون آزادسازی املاک شدیم و بی شک اگر حمایت و همت مدیریت شهری نبود اجرای این پروژه عظیم امکان پذیر نمی‌شد.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان با بیان اینکه کلنگ احداث تقاطع غیر همسطح شهید فخری زاده در ادامه مسیر رینگ چهارم و خیابان روشن دشت با برآورد ریالی ۱۸۷ میلیارد تومان به زمین زده شد، تصریح کرد: همچنین در مسیر خیابان سلمان فارسی روبروی بیمارستان چمران پل عابر پیاده مکانیزه با پیش بینی اعتبار دو میلیارد تومانی کلنگ زنی می‌شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در منطقه چهار خاطرنشان کرد: در راستای نگهداری از فضای سبز یک هزار هکتاری منطقه، ۲۰ کیلومتر لوله گذاری در سایزهای مختلف انجام شده است همچنین ۲۵ درصد از هفت هزار کیلومتر مسیر لوله گذاری تحت فشار قطره‌ای که فرسوده شده بود نیز طی چهار سال گذشته بازسازی شده است.

اخوان از بهره برداری منبع آب خیابان مشتاق جنب مسجد مهرآباد و بازسازی ژئوممبران برکه غدیر همچنین احداث مسیر بی آر تی حدفاصل خیابان بزرگمهر تا چهارراه پیروزی خبر داد و خاطرنشان کرد: سالن اجتماعات حکمت در باغ غدیر با ظرفیت ۳۰۰ صندلی سال ۹۷ با پرداخت دیون و بدهی‌های سنگین افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی پروژه‌های مشارکتی منطقه را شامل مجموعه‌های برسام، پروژه مسکونی خیابان حمزه، پروژه مسکونی فردوس و مجموعه تجاری، اداری، خدماتی و پارکینگ طبقاتی مجموعه اداری امیرکبیر عنوان کرد و افزود: در دهه ۷۰ منطقه چهار یکی از مناطق برخوردار، استراتژیک و عروس شهر مطرح بود اما بنا به دلایلی با مشکلاتی مواجه شد که خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری با اقدامات انجام شده به قطب توسعه شهر اصفهان بازگشته است.

مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان ادامه داد: از وسعت هفت هزار و ۵۰۰ هکتاری منطقه تنها یک هزار و ۱۳۰ هکتار محدوده قانونی منطقه است که امکان صدور مجوز و پروانه ساختمانی داریم که ۹۵ درصد آن شکل گرفته و ۷۵ درصد آن نوساز است که انتظار می‌رود با لایحه شورای شهر محدوده ۱۴۰ هکتاری اراضی که قابلیت الحاق به محدوده شهری را دارد و در کوران بروکراسی اداری بیرون از شهرداری به نتیجه نرسیده، پیگیری و منتج به نتیجه شود

کد خبر 510651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • نازنین IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۹
    0 0
    خوب بود من هم اونجا بودم و سب خیلی خوبی بود.