آیا اضطراب بر عملکرد واکسن‌های کرونا تاثیر می‌گذارد؟

متخصصان معتقدند که افزایش اضطراب در مورد دریافت واکسن کرونا نه تنها باعث بروز عوارض جانبی می‌شود، ممکن است میزان تاثیرگذاری واکسن را نیز کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معمولاً دریافت واکسن‌های کرونا باعث بروز عوارض جانبی می‌شود، بیشتر عوارض جانبی به دلیل واکنش‌های التهابی موقتی بدن رخ می‌دهد اما گزارش‌های جدیدتر نشان می‌دهد که این عوارض جانبی بیشتر در پی اضطراب رخ می‌دهد و تنها دلیل آن دریافت واکسن نیست. نتایج یک مطالعه انجام شده در هند نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ درصد عوارض جانبی گزارش شده در این کشور به دلیل اضطراب اتفاق افتاده است.

آیا اضطراب باعث بروز عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا می‌شود؟

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر اضطراب بر عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند و وضعیت ۱۰۰ فرد واکسینه شده را بررسی کردند که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲۲ نفر آن‌ها از عوارض جانبی مرتبط با اضطراب رنج می‌برند. به طور مشابه بیش از ۱۸ فرد دیگر نیز عوارض جانبی غیر مرتبط با دریافت واکسن را تجربه کردند همچنین محققان معتقدند که زنان بیشتر از مردان عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن کرونا را تجربه می‌کنند.

واکنش‌های اضطراب ایمن‌سازی چیست؟

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که استرس داشتن در مورد دریافت واکسن کرونا یک عامل نگران کننده است. به علائمی که افراد به دلیل اضطراب ناشی از دریافت واکسن تجربه می‌کنند، واکنش‌های اضطراب ایمن‌سازی گفته می‌شود که این عوارض جانبی به دلیل دریافت واکسن کرونا رخ نمی‌دهد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ترس از سوزن ممکن است دلیل حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد تأخیر در دریافت واکسن در انگلستان و ایالات متحده آمریکا باشد. اضطراب به تنهایی ممکن است باعث بروز واکنش‌ها و علائم مختلف می‌شود؛ زمانی که اضطراب در مورد تزریق واکسن ایجاد شده باشد، ممکن است خطر ابتلا به واکنش‌های التهابی و عوارض جانبی ناشی از واکسیناسیون افزایش یابد.

آیا اضطراب بر عملکرد واکسن‌های کرونا تأثیر می‌گذارد؟

متخصصان معتقد هستند که افزایش اضطراب در مورد دریافت واکسن کرونا نه تنها باعث بروز عوارض جانبی می‌شود بلکه ممکن است میزان تأثیرگذاری واکسن را نیز کاهش دهد. به نظر می‌رسد که اضطراب و استرس با یکدیگر ارتباط دارند و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود بنابراین بر عملکرد سیستم ایمنی در زمینه مقابله با آنتی‌ژن‌ها تأثیر می‌گذارد. زمانی که استرس افزایش پیدا می‌کند میزان هورمون کورتیزول تولید شده در بدن نیز زیاد می‌شود در این صورت فرد از عوارض جانبی ناشی از آن رنج می‌برد. بنابراین اگر فردی با استرس و اضطراب زیادی مواجه شود عملکرد واکسن تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و خطر ابتلاء به واکنش‌های التهابی نیز افزایش پیدا می‌کند.

تفاوت بین اضطراب و عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن چیست؟

پژوهشگران بر این باور هستند که هیچ تفاوت قابل توجهی بین عوارض جانبی ناشی از دریافت واکسن و اضطراب وجود ندارد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوارض جانبی مانند تپش قلب، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، خستگی، لرز، ضعف، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری می‌تواند به دلیل اضطراب مربوط به دریافت واکسن رخ دهد. رایج‌ترین علائم مربوط به تزریق واکسن شامل تب خفیف، درد عضلانی، درد در محل تزریق، لرز و ضعف می‌شود.

چگونه می‌توان ترس ناشی از دریافت واکسن کرونا را از بین برد؟

اضطراب و نگرانی در مورد واکسن کرونا باعث می‌شود افراد از دریافت آن امتناع کنند، متخصصان معتقد هستند که کسب آگاهی در مورد دریافت واکسن کرونا می‌تواند واکنش‌های مربوط به اضطراب را کاهش دهد. ممکن است ترس از آمپول باعث شود فرد تمایلی به دریافت واکسن نداشته باشد بنابراین مقابله کردن با این اضطراب بسیار مهم است. افراد می‌توانند به منظور مقابله با اضطراب در مورد تزریق واکسن کرونا، در مورد مزایای دریافت آن اطلاعات کسب کنند، نفس عمیق بکشند و مدیتیشن انجام دهند.

آیا اضطراب بر عملکرد واکسن‌های کرونا تاثیر می‌گذارد؟

کد خبر 510316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.