میدان شهدای هسته‌ای؛ گره ۳۰ ساله اصفهان که باز شد

مجموعه پروژه میدان شهدای هسته‌ای آرزوی ۳۰ ساله ساکنان شرق اصفهان در قالب سه پروژه تعریض خیابان سلمان‌فارسی، احداث میدان شهدای هسته‌ای و تعریض خیابان ارغوانیه حدفاصل تقاطع ارغوانیه تا میدان اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلنگ پروژه میدان شهدای هسته‌ای که به عنوان یک ابر پروژه شامل ادامه خیابان سلمان فارسی، میدان شهدای هسته‌ای، خیابان روشن دشت و خیابان ارغوانیه بخشی است، در حالی بر زمین زده شد که بر اساس منابع مالی و شرایط خاص حاکم بر شهرداری، برای تأمین اعتبارات این پروژه پیش بینی لازم انجام نشده بود. از این رو در اثر رکود اقتصادی و بالتبع تأثیر آن بر شهرداری اصفهان، این پروژه، با استقراض آغاز شد و مراحل اولیه اجرای پروژه، اقدامات اجرایی، در جاهایی که نیاز به آزادسازی نداشته، توسط عمران شهرداری با استقراض به صورت دریافت تسهیلات از بانک شهر و منابع دیگر انجام شد.

در این دوره مدیریت شهری با اهتمام ویژه و عزم جدی شهرداری و شورای شهر به ویژه مدیر منطقه چهار شهرداری، آزادسازی‌ها و عملیات اجرایی پروژه انجام شد تا در آستانه عید سعید غدیر خم بهره‌برداری شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

برای آگاهی از اقدامات انجام شده برای مجموعه پروژه میدان شهدای هسته‌ای و سایر فعالیت‌های عمرانی و خدماتی صورت گرفته، با «رضا اخوان» مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان گفت و گویی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

از فراز و نشیب‌های احداث پروژه میدان شهدای هسته‌ای بگویید

سال‌های قبل پروژه‌ای تحت عنوان میدان شهدای هسته‌ای با مشخصات ویژه در منطقه چهار کلنگ زنی و رها شده بود در حالی که به عنوان یک پروژه شاخص در منطقه مطرح بود این میدان در ابعاد ۲۳۰ متر در ۱۶۰ متر طراحی شده و حجم آزادسازی آن ۴۳ هزار مترمربع بوده است.

برای آزادسازی فضای میدان شهدای هسته‌ای ۹۶ میلیارد تومان، اجرای پروژه ۱۸ میلیارد تومان و برای تأمین سیستم روشنایی و خدمات شهری مرکز میدان یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است. مجموع هزینه‌های آزادسازی و اجرای پروژه میدان شهدای هسته‌ای ۱۱۵ میلیارد تومان است البته طراحی و اجرای مرکز میدان شهدای هسته‌ای در شهر اصفهان کم نظیر است.

حدود ۳۸۵ جلسه کمیسیون توافق و معوض با مالکان املاک واقع در مسیر پروژه با محوریت مدیر منطقه چهار شهرداری تشکیل شد که خوشبختانه بالغ بر ۹۸ درصد از حجم آزادسازی‌ها در توافق با مالکان انجام شده و تنها در بخشی از موارد از مواد هشت و ۹ قانون شهرداری استفاده شد.

در خیابان‌های منتهی به میدان چه اقداماتی شد؟

در ارتباط با خیابان‌های منتهی به پروژه میدان شهدای هسته‌ای باید اعلام کنم که انتهای خیابان سلمان به طول ۷۳۰ متر و عرض ۶۰ متر به عنوان گلوگاه بازگشایی شده است. این محدوده حدفاصل پل بزرگمهر تا میدان شهدای هسته‌ای ۳۲ هزار و ۱۵۰ مترمربع با هزینه ۹۲ میلیارد تومان آزادسازی و اجرا شده است.

خیابان ارغوانیه نیز که بخشی از آن قبلاً شکل گرفته بود به منظور اتصال شبکه معابر برای روان‌سازی عبور و مرور در دستور کار قرار گرفت و در ۹۰۰ متر از طول خیابان ارغوانیه با عرض ۶۰ متر به صورت کامل آزادسازی شد و در مجموع ۴۵ هزار و ۶۶۵ مترمربع آزادسازی با هزینه تقریبی ۱۴۸ میلیارد تومان بر اساس ارزیابی‌ها در این محور انجام شده است.

دیگر خیابانی که در این منطقه کمتر مورد توجه قرار گرفته بود «روشن دشت» است که فاز نخست آن در سال ۹۷ در اختیار شهروندان قرار گرفت و در این دوره یک هزار و ۴۵۰ متر طول خیابان با عرض ۶۰ متر تکمیل شد، البته در فاز اصلی خیابان به لحاظ وجود مراکز مسکونی و تجاری‌های ریزدانه و با توجه به قدمت زیاد و توپوگرافی محل، سخت‌ترین شرایط را برای آزادسازی تجربه کردیم.

خیابان روشن دشت ۲۰ هزار و ۸۰۵ مترمربع آزادسازی نیاز داشت که ۹۷ درصد آن با صرف اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان انجام شده و در حال حاضر مسیرهای تندرو احداث شده است و کندروی سمت شمال پروژه نیز تا چند روز آینده آماده بهره‌برداری می‌شود. اجرای پروژه خیابان روشن دشت ۱۸ میلیارد تومان و هزینه سیستم روشنایی و انجام امور خدمات شهری آن یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشت.

۹۰ درصد ایجاد سیستم روشنایی میدان شهدای هسته‌ای و خیابان‌های منتهی به آن همچنین بلوار رضوان توسط شهرداری انجام شده است.

یکی از مشکلات پروژه که شرایط را در این پروژه نسبت به سایر پروژه‌ها متفاوت کرده بود، تعدد کاربری‌های اراضی بود که بخش عمده‌ای از آن داخل حریم قرار داشت؛ در تمام پروژه‌هایی که در داخل شهر انجام می‌شود، داخل محدوده قرار دارد در حالی‌که بخش عمده میدان شهدای هسته‌ای، خیابان سلمان فارسی، خیابان ارغوانیه و بخشی از روشن دشت در حریم شهر قرار داشت و بر روی اراضی باقی مانده نمی‌توانستیم امتیازی در نظر بگیریم تا بتوانیم بخشی از هزینه‌ها را جبران کنیم از این رو مجبور شدیم برای انجام آزادسازی‌ها به صورت نقدی یا ملکی معوض اقدام کنیم.

آیا این پروژه عظیم پیوست فرهنگی دارد؟

معتقدیم پروژه‌ها باید پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مهندسی ارزش داشته باشد، اما با توجه به این که پروژه میدان شهدای هسته‌ای در سال‌های قبل طراحی شده بود این پیوست را ندارد. این در حالی است که ایجاد فضاهای شهری تحول را به همراه دارد و یکی از تأثیرات مهم اجتماعی پروژه میدان شهدای هسته‌ای این است زیرا وقتی مسافر وارد شهر اصفهان می‌شود و با جایی که صاحب عظمت و درخشش از نظر شهرسازی مواجه می‌شود، دیدگاه متفاوتی به شهر پیدا خواهد کرد.

البته نگاه به این پروژه باید تغییر کند چرا که شهر در حال توسعه است. برخی افراد از این پروژه با عنوان «پینارت» یاد می‌کنند در حالی که عنوان اصلی آن ابر پروژه میدان شهدای هسته‌ای و خیابان‌های منتهی به آن است.

منطقه چهار شهرداری در دهه ۷۰ عروس مناطق و منطقه‌ای برخوردار در شهر اصفهان به شمار می‌رفت اما بنا بر دلایلی در مدت زمانی رکود داشت که در این دوره مدیریت شهری با اقدامات انجام شده شاهد بازگشت منطقه چهار به کانون توسعه شهر هستیم.

انجام بعضی اقدامات در تقاطع بلوار رضوان باعث سهولت در رفت و آمد مردم شده است، از روند ساماندهی این تقاطع بگویید

پروژه تقاطع بلوار رضوان ۱۰ سال قبل اجرا شده، اما دو لوپ و رمپ غربی آن بنا بر دلایلی اجرا نشده بود از این رو هشت هزار سرویس نخاله‌برداری انجام شد و برای ایجاد فضای سبز حاشیه مسیر دسترسی نمایشگاه و ساماندهی و اجرای فضای سبز لوپ‌های بلوار رضوان مورد استفاده قرار گرفت البته انجام این اقدامات هرچند در راستای توسعه فضای سبز منطقه انجام شده، اما با توجه به شرایط توپوگرافی محلی قابل مشاهده نیست.

با توجه به این که برای آزادسازی بلوار رضوان هزینه متحمل نشدیم چرا که این اراضی متعلق به شهرداری بود ولی اجرای لوپ ها در سال‌های ۹۷ و ۹۸، چهار میلیارد تومان هزینه در بر داشت و با اجرای پروژه در اختیار شهروندان قرار گرفت همچنین تکمیل روشنایی بلوار رضوان و لوپ‌های تقاطع با صرف هزینه‌ای معادل یک میلیارد تومان انجام شد.

تأمین روشنایی در پروژه‌های عمرانی جز تعهدات شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان است اما در پروژه بلوار رضوان و سایر پروژه‌ها متأسفانه شرکت برق همکاری لازم را نداشته و فقط در راستای جا به جایی تأسیسات کمک کرد. یکی دیگر از پروژه‌ها در منطقه روشن دشت «پارک شهرک زاینده رود» با مساحت ۱۶ هزار مترمربع است که یکی از پروژه‌های شاخص منطقه به شمار می‌رود و هزینه اجرایی آن چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است.

بسیار خرسندیم اعلام کنیم پروژه میدان شهدای هسته‌ای، تکمیل خیابان سلمان فارسی، احداث خیابان‌های ارغوانیه و روشن دشت، پارک زاینده رود و منبع آب یک هزار مترمکعبی مشتاق آماده بهره‌برداری است.

برای گردشگر پذیر شدن کوه نخودی چه برنامه‌ای دارید؟

منطقه گردشگری، رفاهی، تفریحی مجموعه بزرگ کوه نخودی در راستای مطالعات پارک طبیعی شرق که سه هزار و ۴۰۰ هکتار مساحت دارد تعریف شده است.

در سال‌های دور مطالعات زیادی برای این نقطه از شهر انجام شده و بخشی از مطالعات منتج به اجرای برخی پروژه‌ها از جمله شهر رویاها و بازار گل و گیاه ارغوان شده است.

در کوه نخودی پروژه‌ها در سه فاز عملیاتی و فاز نخست آن اجرا شده است. برای فاز دوم در بودجه سال جاری منطقه چهار اعتبار لازم در نظر گرفته شده و طرح در مرحله اصلاح نهایی است تا به محض ابلاغ انجام شود.

برای پروژه‌های پیش بینی شده در کوه نخودی به عنوان مرکز همسان و قرینه کوه صفه تجهیزات و اماکن که پیش بینی شده نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد. در سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها فراخوان سرمایه گذاری برای کوه نخودی اعلام خواهد شد.

به چالش‌ها و تهدیدهای منطقه چهار اشاره کنید

یکی از اهدافی که بازار بین المللی گل و گیاه ارغوان شکل گرفته انتقال بازار گل و گیاه همدانیان به منظور کاهش مشکلات ترافیکی منطقه به این مکان بوده است. از این رو انتظار می‌رود سازمان میادین بر روی زمین بازار فعلی گل و گیاه همدانیان یک کاربری به عنوان پارک یا مرکز فرهنگی تفریحی یا ورزشی تعریف کند و البته مرکزی نباشد که مسافر پذیر شود.

محل فعلی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان باید به پردیس فرهنگی و فضای شهری تبدیل شود. باید سوله‌ها تخریب و به عنوان فضای شهری قرینه پردیس هنر قرار گیرد.

یکی از معضلات منطقه که می‌تواند به پتانسیل تبدیل شود کارخانه‌ها و اراضی حاشیه محور مشتاق است به عنوان مثال کارخانه پشم خورشید، کارخانه زهره و محلی که قرار بود به تالار آینه تبدیل شود پیشنهاد شده بود جهت خارج شدن از شرایط فعلی و در راستای ساماندهی خیابان مشتاق با مشارکت مالکان کاربری آنها همسان با کاربری‌های طرح تفصیلی محل باشد تا به لحاظ سیما و منظر سامان پیدا کنند.

دیگر چالش منطقه چهار محور باقرخان حد فاصل خیابان بزرگمهر تا ورزشگاه کردآباد است که بسیاری از منازل مسکونی در خط بدنه مادی شکل گرفته است در حالی که معبر حریم مادی بر اساس ضوابط طرح تفصیلی و تعریف شبکه معابر شهر باید در طرفین مادی آزادسازی شود که بخش عمده‌ای از آزادسازی‌ها باقیمانده زیرا انجام آن به صورت تدریجی است.

با توجه به نیاز به اعتبارات سنگین آزادسازی این مسیر در اولویت تدریجی قرار دارد که امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم با توجه به اینکه منطقه چهار پروژه شاخص دیگری ندارد انرژی و اعتبارات برای اجرای این پروژه معطوف شود. چالش دیگر گلوگاه اصلی خیابان بازارچه حد فاصل خیابان مشتاق تا تقاطع خیابان لاله به عنوان مرکز ثقل خیابان است.

در این محدوده معضلات ترافیکی زیادی وجود دارد که برای اجرای طرح تعریض خیابان باید اعتبارات مورد نیاز در نظر گرفته شود. یکی دیگر از معضلاتی که سال‌ها انتظار مردم کردآباد و سواردژ بوده دسترسی محله کردآباد بوده که در سال‌های گذشته با توجه به پیگیری‌های متعدد طرح دسترسی دو محله با طول دو کیلومتر در عرض ۳۶ متر که بخشی بافت محله و بخشی در حریم و اراضی کشاورزی قرار گرفته آزادسازی آن در دستور کار منطقه چهار قرار گرفته است.

با توجه به این که اکثر اراضی واقع در طرح به عنوان کاربری کشاورزی است و نیاز به اعتبار زیاد دارد آزادسازی آن معطل مانده است که پیشنهاداتی برای الحاق این محدوده ارائه شده و امیدواریم از طریق مراجع قانونی بالادستی الحاق و دسترسی در سال‌های آینده انجام شود.

خیابان رکن الدوله شرقی به لحاظ عرض کم با مشکلات آزادسازی زیادی مواجه است که به صورت تدریجی انجام می‌شود همین موضوع در خیابان مفتح نیز صدق می‌کند چرا که این خیابان نیز نیاز به اصلاح و تعریض دارد.

یکی از خیابان‌هایی که در سال‌های گذشته نتوانستیم مسائل آن را پیگیری کنیم، دسترسی ضلع شرقی کانال جی شیر حد فاصل خیابان مشتاق تا کانال دکتر حسابی است؛ در این راستا جلسات متعددی با شرکت آب منطقه‌ای برگزار شده و با توجه به اینکه تأسیسات شهری در اختیار آب منطقه‌ای قرار دارد مقرر شده با تعاملات و توافق صورت گرفته این اراضی در اختیار شهرداری قرار گیرد البته بخشی نیاز به آزادسازی دارد تا پس از تکمیل آزادسازی‌ها خیابان نیز احداث شود.

به زودی کلنگ تقاطع غیر همسطح خیابان روشن دشت و رینگ چهارم که برای اجرای آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است همچنین مکانیزاسیون پل عابر پیاده بیمارستان چمران با پیش بینی اعتبار دو میلیارد تومان به زمین زده خواهد شد.

کد خبر 510310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.