لزوم توجه به بهداشت باروری قبل از ازدواج

یک دکترای مشاوره و ارتقای سلامت، گفت: ازدواج، کیفیت زندگی و فرزندآوری سالم را به همراه دارد، توجه به ابعاد مختلف جسمی روحی و روانی، اجتماعی و اقتصادی برای ازدواج حائز اهمیت بالایی است، باید قبل از ازدواج، بهداشت باروری را در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نسرین روزبهانی دکترای مشاوره و ارتقای سلامت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در نشست مجازی کارگاه زندگی سالم زوجی با اشاره به الزامات پیش از ازدواج، اظهار کرد: باید قبل از ازدواج بهداشت باروری را در نظر گرفت و هر انسانی از زمان حیات تا لحظه مرگ لازم است به این موضوع توجه کند، انتخاب همسر و ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های هر فرد در زندگی است و بقای نسل یکی از عمده‌ترین دلایل ازدواج است و قبل از این موضع باید زن و مرد در کنار همدیگر به ارتقای کیفیت زندگی زوجی توجه کنند.

وی افزود: ازدواج، کیفیت زندگی و فرزندآوری سالم را به همراه دارد، توجه به همه ابعاد مختلف جسمی، روحی و روانی، اجتماعی و اقتصادی برای ازدواج حائز اهمیت بالایی است، ازدواج مناسب افزایش عمر، تغییر سیستم بهبود وضعیت خواب، کاهش سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی، عملکرد بهتر مغز، کاهش رفتارهای پرخطر و استرس، افزایش اعتماد به نفس، تقویت عضلات، زندگی شادتر و مزایای روحی و روانی را به دنبال دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، تصریح کرد: برای ازدواج دو جوان آزمایشات پیش از ازدواج لازم است، آزمایش اعتیاد برای مردان (اجباری)، بررسی از نظر تالاسمی (اجباری)، آزمایش VDRL برای تشخیص سیفلیس(اجباری) و آزمایش HIV بررسی بیماری ایدز که به صورت اختیاری است. آزمایش اعتیاد اجباری است تا از فروپاشی زندگی زوجی پیشگیری کند، آزمایش تالاسمی برای پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی در بین خانواده‌ها است تا افراد ناقل این بیماری و دارای ژن معیوب از ازدواج با یکدیگر منصرف شوند.

روزبهانی خاطرنشان کرد: سیفلیس یک بیماری خطرناک از طریق تماس جنسی است و شناخت این باکتری در مراحل اول به آسانی قابل درمان است، مادرانی که سیفلیس دارند این بیماری را به جنین منتقل می‌کنند و انجام این آزمایش ضروری است. آزمایش HIV اختیاری است و پسران و دختران برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه توصیه می‌شود که برای انجام آزمایش و داشتن سلامت کامل اقدام کنند.

اهمیت مشاوره ژنتیک برای جلوگیری از بروز بیماری‌های ارثی

این دکترای مشاوره و ارتقای سلامت، افزود: برای ازدواج دو جوان انجام مشاوره ژنتیک مورد توجه است تا از بروز بیماری‌های ارثی و ناهنجاری‌های کروموزومی و ژنتیکی بین فرزندان جلوگیری شود، افرادی که دارای نواقص مادرزادی و دچار کوتاهی قد هستند و ناتوانی‌های جسمانی دارند باید مشاوره ژنتیک انجام دهند و در این زمینه آگاهانه تصمیم‌گیری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک، گفت: انجام واکسیناسیون (واکسن کزاز، سرخچه) قبل از ازدواج لازم است، زدن واکسن کزاز را هر ۱۰ سال یک بار باید تکرار کرد، زدن واکسن سرخچه هم قبل از ازدواج ضروری است، اگر مادری در بارداری دچار سرخچه شود به جنین منتقل کرده و عوارض زیادی به همراه دارد و واکسن از ابتلای افراد به زگیل تناسلی جلوگیری می‌کند و اگر بعد از ازدواج زده شود باید سه ماه از بارداری پیشگیری شود.

روزبهانی، خاطرنشان کرد: سرطان سرویکس در زنان به دلیل شیوع زگیل تناسلی از طریق ارتباط جنسی است و توصیه می‌شود همه بانوان بعد از ازدواج نسبت به زدن آن اقدام کنند تا از بروز سرطان سرویکس پیشگیری شود.

کد خبر 510238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.