پایان پاندمی در ایتالیا زمینه‌ساز نبرد بین کافه‌ها و خودروها

گسترش رستوران‌ها و کافه‌ها در فضاهای بیرونی طی دوران کرونا رونق را برای این مراکز به ارمغان آورد اما نارضایتی شدید رانندگان را در پی داشت؛ این روزها با نزدیک شدن به مهار پاندمی کرونا در ایتالیا، جدال بزرگی بین این دو گروه بر سر مالکیت فضاهای عمومی در حال شکل‌گیری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طی دوران کرونا، بسیاری از خیابان‌ها در اغلب نقاط دنیا روی خودروها بسته شده و از صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها خواسته شده است به منظور ایجاد فاصله ایمن بین مشتریان خود، میز و صندلی‌هایشان را در فضای باز مقابل مرکز فعالیت خود بچینند. این اقدام با استقبال بی‌نظیری هم از سوی شهروندان و هم اهل کسب و کار مواجه شد چرا که از یک سو، مردم با اطمینان خاطر بیشتری به خوردن و آشامیدن در محیط‌هایی ایمن می‌پرداختند و از سوی دیگر، رونق این مراکز افزایش می‌یافت. این در حالی بود که اشغال فضای خیابان‌ها توسط صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها نارضایتی‌هایی نیز از سوی سایر شهروندان در پی داشت. رانندگان از این که فضای پارک خودروها از آن‌ها سلب شده بود، بسیار احساس نارضایتی می‌کردند.

پایان پاندمی در ایتالیا زمینه‌ساز نبرد بین کافه‌ها و خودروها

گزارشات حاکی است که نرخ شیوع بیماری کووید -۱۹ در ایتالیا رو به کاهش نهاده است به طوری که طی یک هفته اخیر تعداد افراد مبتلا به این ویروس در هر روز به زیر ۵۰ مورد رسیده است. در این راستا، چنین به نظر می‌رسد که مردم به تدریج زندگی به سبک ماقبل کرونا را آغاز کرده‌اند که این اتفاق فضاهای عمومی را نیز تحت تأثیر قرار داده و محدودیت‌های اعمال شده بر آن‌ها را به حداقل رسانده است البته دولت رم، پایتخت ایتالیا همچنان بر استمرار محدودیت در فضاهای داخلی تاکید دارد و از مردم می‌خواهد تا پایان نهایی شیوع ویروس کرونا، همچون گذشته فاصله اجتماعی را رعایت کنند و از تجمع در این مکان‌ها خودداری کنند.

البته پیش از پیدایش کروناویروس، ویرجینیا راجی شهردار رم در نظر داشت برای به حداقل رساندن اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، بسیاری از خیابان‌ها را به روی خودروها ببندد و تردد سبز را بر زندگی روزمره مردم حاکم کند. شیوع بیماری کووید -۱۹ بهانه‌ای شد تا راجی اهداف خود را با جدیت بیشتری دنبال کرده و اهمیت پیاده‌روی سبز را طی این دوران برای شهروندان آشکار کند البته رکودی که بیماری کرونا بر اقتصاد رم حاکم کرد مانع از عملی شدن برنامه‌های شهردار مبنی بر ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید شد با این حال، بسته شدن بسیاری از خیابان‌ها به روی خودروها را در بر داشت.

پایان پاندمی در ایتالیا زمینه‌ساز نبرد بین کافه‌ها و خودروها

تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، رم یکی از شهرهای اروپایی با بیشترین نرخ استفاده از وسایل نقلیه موتوری بود به طوری که از هر ۱۰۰ نفر در شهر، ۶۲ مورد با خودروهای موتوری به تردد در شهر حتی برای طی کردن مسافت‌هایی بسیار کوتاه می‌پرداختند به همین دلیل بسته شدن خیابان‌ها به روی خودروها و چیدن میز و صندلی رستوران‌ها و کافه‌ها در پایتخت ایتالیا می‌توانست چالش‌های بسیاری را در پی داشته باشد اما چاره‌ای جز سازگاری با شرایط به وجود آمده برای همه وجود نداشت.

طی چند هفته گذشته، شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر کشور رو به کاهش نهاده و همین امر مردم سراسر کشور به ویژه پایتخت‌نشینان را به اتخاذ سبک ماقبل کرونا سوق داده است. این در حالی است که همچنان بسیاری از خیابان‌ها به روی خودروها بسته شده یا پارکلت‌هایی که در محل پارک خودروها نصب شده بود موقعیت خود را حفظ کرده است. چنین به نظر می‌رسد که صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها از محدودیت‌هایی که طی دوران کرونا بر رم اعمال شده بود خیلی احساس نارضایتی نمی‌کنند چرا که ظاهراً توانسته‌اند با چیدن میز و صندلی‌های خود در فضاهای بیرون، لذت خوردن و آشامیدن را برای مشتریان خود در فضای آزاد افزایش دهند و رکود خاصی در اقتصاد خود احساس نکنند.

پایان پاندمی در ایتالیا زمینه‌ساز نبرد بین کافه‌ها و خودروها

اما رانندگان و صاحبان خودرو اینگونه احساس نمی‌کنند به طوری که در نگاه بسیاری از این افراد، حس تعلق شهری از آن‌ها گرفته شده است چرا که جایی در شهر برای پارک وسایل نقلیه خود ندارند. در همین راستا، اخباری از آغاز نزاع بین رانندگان و صاحبان مراکز تجاری به گوش می‌رسد که صاحبان خودروها خواهان بازپس‌گیری فضای پارک وسایل نقلیه خود هستند. رانندگان ادعا می‌کنند که دوران سختی که محدودیت‌های کرونا بر تردد و پارک آن‌ها اعمال کرد باید پس از پایان پاندمی جبران شود و فضای بیشتری برای پارک وسایل نقلیه همچنین تردد در اختیار آن‌ها قرار گیرد این در حالی است که اهل کسب و کار از نصب پارکلت‌ها و صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها از چیدن میز و صندلی‌های خود احساس رضایت می‌کنند و به هیچ وجه مایل به تغییر این شرایط نیستند.

پایان پاندمی در ایتالیا زمینه‌ساز نبرد بین کافه‌ها و خودروها

جالب است بدانید که تا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹، صاحبان رستوران‌ها و کافه‌ها به ازای استفاده از ۵۰ متر مربع فضای بیرونی برای چیدن میز و صندلی‌های خود موظف بودند مبلغ ۱۴ هزار یورو در سال به حساب دولت واریز کنند این در حالی است که طی دوران کرونا، دولت ایتالیا فضاهای بیرونی را به طور رایگان در اختیار مراکز تجاری قرار می‌داد تا رعایت فاصله بین مشتریان تضمین شود چرا که این کشور، بیشترین نرخ شیوع بیماری کووید -۱۹ سراسر قاره اروپا را از آن خود کرده بود.

به نظر می‌رسد که جدال بین صاحبان رستوران‌ها و رانندگان روز به روز شدت پیدا می‌کند که تصمیمات دولت برای طراحی شهری در پساکرونا تعیین کننده وضعیت هر یک از این دو گروه خواهد بود.

کد خبر 509979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.