سفیر صربستان با شهردار شیراز دیدار کرد

شهردار شیراز در ادامه امضای پیمان دوستی با شهر «نووی ساد» صربستان، پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2022، با سفیر این کشور در ایران نیز جهت توسعه همکاری ها دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حیدر اسکندرپور در این دیدار ضمن تشریح سوابق تاریخی، تمدنی، فرهنگی و همچنین وجود حرم شاهچراغ (ع) به عنوان یکی از مراکز گردشگر پذیر شیراز گفت: با توجه به این سوابق، شیراز ظرفیتی جهانی دارد و می‌تواند مرکز برگزاری رویدادهای فرهنگی، ادبی، مذهبی، علمی و … باشد.

وی عناصر مشترک فرهنگی و رفتاری بین ساکنان اروپای شرقی و ایران را فصل مشترکی برای نزدیکی دو ملت قلمداد کرد و افزود: با توجه به اینکه شهر «نووی ساد» صربستان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۲ است و شیراز نیز در زمینه فرهنگی سابقه‌ای درخشان دارد، این آمادگی وجود دارد که ارتباطات فرهنگی بیشتری بین این دو شهر شکل بگیرد.

شهردار شیراز با اشاره به برگزاری موفق هفته فرهنگی آلمان در شیراز در سال ۹۸ اظهار امیدواری کرد: پس از اتمام همه گیری کرونا، شاهد برگزاری رویدادهای مشترک و حضور هر چه بیشتر گردشگران صرب در شیراز و ایران باشیم.

در ادامه این دیدار «دراگان تودورویچ» سفیر صربستان در ایران گفت: ظرفیت لازم برای ایجاد روابط اقتصادی با شیراز وجود دارد، اما توسعه روابط فرهنگی که شیراز آغازگر آن است، بهترین راه برای توسعه روابط است.

وی اضافه کرد: توسعه روابط در بخش فرهنگی، راهگشای روابط اقتصادی است و باید با توجه به ریشه‌های مشترک فرهنگی دو کشور روابط را تعمیق داد.

سفیر صربستان در ایران با بیان اینکه ما به ایران به عنوان کشور دوست نگاه می‌کنیم، افزود: امیدوارم این روابط نه فقط بین دو شهر شیراز و نووی ساد بلکه در سطح وسیع‌تر با شهرهای دیگر نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مردم صربستان به زبان و ادبیات فارسی و یادگیری آن علاقه مند هستند، اظهار کرد: کتاب‌های بسیاری همچون دیوان حافظ و عمر خیام، شاهنامه فردوسی، کتب دینی و در مجموع بیش از ۱۳۰ عنوان کتاب از زبان فارسی به صربستانی ترجمه شده که نشان دهنده نزدیکی دو ملت است.

به گزارش ایمنا، در اردیبهشت ماه سال جاری شهردار شیراز و شهردار «نووی ساد» صربستان پایتخت فرهنگی اروپا در نشستی مجازی، با هدف توسعه روابط بین این دو شهر تاریخی و فرهنگی قصد نامه همکاری امضا کردند. «نووی ساد» مرکز اداری، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و علمی استان ویوودینا صربستان است و به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

کد خبر 509678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.