ریشه ظهور کرونا را در هزاران سال پیش یافته‌اند

طبق نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان، این احتمال وجود دارد که کرونا حدود ۲۰ هزار سال پیش در شرق آسیا گسترش یافته باشد؛ رونمایی از ۴۲ ژن در جوامع مدرن که تحت تاثیر شیوع ویروس‌ها در طول تاریخ قرار گرفته است، این فرضیه را تقویت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاندمی کووید ۱۹ تاکنون حدود ۱۹۴ میلیون نفر را آلوده کرده، جان بیش از چهار میلیون نفر را گرفته و میلیاردها دلار خسارت بر اقتصاد جهان وارد کرده است. ویروس‌های هم‌خانواده کرونا نظیر کروناویروس خاورمیانه ( MERS) و سارس (نشانگان تنفسی حاد) نیز به سهم خود طی ۲۰ سال گذشته بسیاری از مردم جهان را قربانی کرده و اثرات سوئی بر کره زمین بر جای گذاشته است. جالب است بدانید که پژوهشگران ترکیب DNA مردم چین، ژاپن و ویتنام را مورد بررسی قرار دادند و به طور شگفت‌انگیزی وجود ویروس کرونا را در ۲۰ هزار سال پیش ریشه‌یابی کردند. در ادامه مطلب فرآیندی بررسی می‌شود که به دانشمندان در ریشه‌یابی ظهور ویروس‌ها کمک می‌کند:

پاندمی‌ها با پیدایش بشر در کره زمین ظهور یافت

از زمان‌های دور تا به امروز، بشر مداوم با پاندمی‌ها دست و پنجه نرم کرده که البته این رویدادها در زمان‌های مختلف از شدت کمتر یا بیشتر برخوردار بوده است به عنوان مثال در قرن بیستم سه نوع ویروس آنفلوآنزای بسیار خطرناک به نام‌های آنفلوآنزای اسپانیایی بین سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰، ویروس آنفلوآنزای آسیایی در سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ و آنفلوآنزای هنگ‌کنگی در بازه زمانی ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ ظهور یافت و جان میلیون‌ها نفر از مردم جهان را گرفت.

شواهد حاکی است بسیاری از ویروس‌هایی که در زمان باستان بین مردم شیوع داشته و به تدریج از میان رفته، یک بار دیگر و به شکل عوامل بیماری‌زای جدید خود را در جهان نمایان کرده است. شاید این پاندمی‌ها مانند سایر چالش‌های زیست‌محیطی به مرور زمان با دنیا و بدن انسان سازگار شده و جان پیشینیان ما نجات یافته است. سازگاری تدریجی ویروس‌ها ممکن است در قالب تغییرات فیزیولوژیکی یا ایمنولوژی اتفاق افتاده باشد و مقاومت بدن انسان در مقابل بیماری را افزایش داده باشد.

سازگاری با بیماری اغلب اثرات خود را بر جای می‌گذارد

متخصصان ژنتیک طی چند دهه گذشته، ابزارهای قدرتمند بسیاری برای کشف اثرات بر جا مانده از سازگاری با بیماری‌ها ابداع کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانند رد بیماری‌های پیشین را در ژنوم مردم امروز بیابند. در واقع، این ابزارها به متخصصان کمک می‌کنند به میزان احتمال سازگاری ژن‌ها در طول تاریخ پی ببرند و متوجه شوند که چه ژن‌هایی در طول تاریخ با بیماری‌ها سازگار شده و از ابتلای مردم به آن جلوگیری کرده‌اند.

بدیهی است که ویروس‌ها موجوداتی بسیار ریز هستند که با هدف تکثیر و جهش ظهور پیدا می‌کنند با این حال، چیزی که در مورد این موجودات ساده قابل انکار نیست اینکه ویروس‌ها مستقل به وجود نمی‌آیند. علم ثابت کرده است که ویروس‌ها با حمله به سلول‌های اندام‌ها و اشغال ساختار مولکولی اثرات خود را آشکار می‌کنند. حملات ویروسی می‌تواند با چسبیدن و برقراری واکنش تعاملی با پروتئین‌های خاصی که توسط سلول میزبان تولید شده است، همراه باشد.

ریشه‌یابی کروناویروس قدیمی

محققان، ژنوم بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از ۲۶ نقطه مختلف دنیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و به طور شگفت‌آوری با علائم سازگاری ویروس در ۴۲ ژن مختلف انسانی مواجه شدند. البته شدت سازگاری در ژن‌های مردم پنج نقطه جهان که همگی از نژاد آسیای شرقی بودند، بیشتر بود به همین دلیل و با بررسی‌های بیشتر، دانشمندان ظهور کرونا را به ۲۵ هزار سال پیش نسبت دادند و آسیای شرقی را منشأ پیدایش آن فرض کردند.

از سوی دیگر، ۴۲ ژنی که به مرور زمان با بیماری سازگار شده بودند در ریه‌های انسان‌ها قرار داشتند که این بافت طی دوران کرونا بیشترین آسیب‌پذیری را متحمل شده و این خود می‌تواند استدلال دیگری مبنی بر پیدایش کرونا در هزاران سال پیش باشد.

تحقیقات دیگری که طی دوران کرونا انجام شد نشان داد که جهش ژنی ممکن است میزان آسیب‌پذیری فرد نسبت به کروناویروس سندرم حاد تنفسی و شدت علائم کووید -۱۹ را تحت تأثیر قرار دهد. از همه مهم‌تر اینکه دانشمندان در حال حاضر از بعضی ژن‌های سازگار شده برای رهایی از کرونا یا درمان‌های بالینی در این خصوص بهره می‌گیرند.

تمام این استدلال‌ها می‌تواند ادعای دانشمندان مبنی بر پیدایش کرونا در هزاران سال پیش و حتی منشأ ظهور آن را ثابت کند.

کد خبر 508843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.