ضرورت مشارکت هوشمندانه شهروندان در بستر فضای مجازی

یک کارشناس طراحی شهری گفت: برنامه ریزی و مدیریت شهری چنانچه همراه و همگام با فرآیندها و روش‌های به روز باشد و در کنار آن ویژگی‌های مختص هر شهر را مدنظر قرار دهد می‌تواند نقش بسیار موثری در دستیابی شهرها به توسعه پایدار داشته باشد.

امیر شکیبامنش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تلاش مدیریت شهری برای ارائه روش‌های خلاق و نوآورانه راهکاری برای رفع مشکلات فزاینده شهرهای کشور و دستیابی به توسعه پایدار شهری است.

وی افزود: شهر هوشمند بر اساس فناوری اطلاعات بنیان نهاده می‌شود و هوشمندسازی در بسیاری از وجوه آن از جمله حکمروایی شهری متبلور است.

این کارشناس طراحی شهری خاطرنشان کرد: یک شهر هوشمند همچنین باید شهروندانی هوشمند داشته باشد، شهروندانی که از فناوری‌های به روز برای دریافت خدمات روزانه استفاده می‌کنند و با چالش‌های فناورانه درگیر هستند.

وی ادامه داد: هوشمندسازی در شهرهای مختلف ایران باید متفاوت باشد زیرا هرکدام از این شهرها ویژگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مختص به خود دارند و در این راستا نیاز است مدیران و برنامه ریزان الگوهای هوشمندسازی بومی را ارائه دهند.

شکیبامنش تاکید کرد: نیاز است اقشار مختلف جامعه شهری در فرآیند تحقق شهر هوشمند دخیل باشند. مشارکت هوشمندانه شهروندان در طرح‌های توسعه شهری موجب شده ارتباط متعاملی میان آنان، برنامه ریزان و مدیران شهری فراهم شود و نواقص این طرح‌‎ها بهتر شناسایی و مرتفع شود.

وی تصریح کرد: تلاش مدیریت شهری از اجرای طرح‌های هوشمندسازی ارائه خدمات به صورت غیرحضوری است اما چنانچه از سمت شهروندان همراهی لازم نباشد و برای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف آموزش کافی وجود نداشته باشد، این خدمات به درستی شناخته نشده و هوشمندسازی حداقل در بخش ارائه خدمات الکترونیک موفقت آمیز نخواهد بود.

این کارشناس طراحی شهری ادامه داد: برنامه‌ریزی و مدیریت شهری چنانچه همراه و همگام با فرآیندها و روش‌های به روز باشد و در کنار آن ویژگی‌های مختص هر شهر را نیز مدنظر قرار دهد، می‌تواند نقش بسیار مؤثری در دستیابی شهرها به توسعه پایدار داشته باشد.

وی گفت: به غیر از ارائه خدمات به صورت الکترونیک، برنامه‌ریزان با اشتراک‌گذاری هوشمندانه اطلاعات می‌توانند به مشارکت فعالانه شهروندان در عرصه توسعه طرح‌های شهری در بستر فضای مجازی کمک کنند.

کد خبر 506974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.