"هلیا قمه‌کش"، یکی از هزاران نوجوان دچار خشم پنهان

بروز رفتارهای قلدرانه در بین نوجوانان نظیر آنچه در کلیپ وایرال این روزها با عنوان "هلیای قمه کش" دیده می شود، حاکی از اهمیت بررسی علل خشم پنهان نوجوانان و نمود آن در قالب درگیری و حتی بالاترین سطح خشونت در این سن یعنی استفاده از سلاح نظیر قمه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلیپ قمه کشیدن دختر نوجوان دهه هشتادی با نام هلیا چند روزی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. چیزی که بیشترین توجه را در این کلیپ جلب می‌کند رفتارهای قلدرانه عده‌ای دختر نوجوان است که با حالت هوچیگری و با الفاظ رکیک سعی در تشویق شخصیت اصلی این واقعه یعنی " هلیا" دارند.

از بحث معرکه‌گیری این دختران نوجوان که بگذریم، نکته اصلی خشمی است که در رفتار تمامی این نوجوانان مشهود است به طوری که حتی سعی در آرام کردن شرایط ندارند بلکه از شدت گرفتن دعوا و این آتش برافروخته نیز لذت می‌برند گویی که فیلم اکشن هیجان انگیزی در حال پخش است.

اینکه چرا این تعداد دختر نوجوان در یک مکان برای دعوا جمع شده‌اند، همدیگر را کتک می‌زنند، الفاظ رکیک را برای تشویق ادامه تنش به کار می‌برند و از همه مهم‌تر برای قدرت نمایی از سلاحی استفاده می‌کنند که شاید مردان چاقوکش نیز از آن به ندرت استفاده کنند، همه سوالاتی است که روانشناسان باید برای آن پاسخی داشته باشند. به طور کلی، روانشناسان دلایل بسیاری را برای بروز رفتارهای قلدری ناشی از خشم پنهان در میان نوجوانان عنوان کرده‌اند که در ادامه به پنج مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

قدرت طلبی

نوجوانانی که در زندگی خانوادگی خود حس قدرت را تجربه نمی‌کنند تمایل دارند تا با انجام زورگویی این حس را از جامعه دریافت کنند؛ تحقیقات نشان می‌دهد که پسرها برای نمایش قدرت اغلب از راه‌های فیزیکی مانند دعوا و کتک کاری استفاده می‌کنند در حالی که دختران از روش پرخاشگری و یا تاکتیک‌های اجتماعی مانند تخریب شخصیت با شایعه، سعی در مهم جلوه دادن خودشان هستند؛ محققان در این مورد، وجود رابطه علت و معلولی وابسته به جنسیت را رد کرده‌اند.

قربانی زورگویی

تمایل برای زورگویی و خشونت در اغلب افرادی که خودشان قربانی قلدری بوده‌اند وجود دارد به طوری که از آن‌ها به عنوان ابزاری برای انتقام ضربه روحی خودشان استفاده می‌کنند. این دسته از نوجوانان آسیب دیده برای کارهای خود نیز توجیه درونی دارند و رفتارهای قلدری خود را نوعی دفاع از خود و عاملی برای تسکین حس تحقیری تلقی می‌کنند که سایرین برای آن‌ها به وجود آورده‌اند.

"هلیا قمه کش"، یکی از هزاران نوجوان دچار خشم پنهان

در واقع نوجوان زورگو بر این باور است که چون خودش در این رابطه آسیب دیده است پس می‌تواند برای تخلیه احساسات فروخورده خودش نیز اقدام مشابهی را در قبال فرد دیگری که اغلب از قشر ضعیف انتخاب می‌شود، انجام دهد.

خانواده از هم پاشیده

نوجوانان پرورش یافته در خانواده‌هایی که پرخاشگری و خشونت در آنها رایج است تمایل بیشتری برای بروز رفتارهای ناهنجار دارند چراکه الگویی برای تشخیص رفتار درست از نادرست را نداشته‌اند و در واقع رفتارهای توهین‌آمیز را به عنوان اصلی برای تعامل آموخته‌اند.

علاوه بر این، والدین به اصلاح "آسان‌گیر" نیز متهم پرورش رفتارهای قلدری در نوجوانان شناخته می‌شوند چرا که اجازه قدرت نمایی نادرست را به راحتی در اختیار نوجوان قرار می‌دهند.

نوجوانانی که حس بی ارزش بودن را در محیط خانه تجربه کرده‌اند نیز از پرخاش و قلدری به عنوان راهی برای نشان دادن ارزش و اهمیت خود به دیگران استفاده می‌کنند تا به نوعی حس اعتماد به نفس پایین خود را پنهان کنند.

"هلیا قمه کش"، یکی از هزاران نوجوان دچار خشم پنهان

جلب توجه

در خانواده‌هایی که توجه کافی به فرزندان نمی‌شود، نوجوان به بروز رفتارهای توهین‌آمیز روی می‌آورد تا علاوه بر جلب توجه، از نوعی تفریح نیز لذت ببرد؛ تفریحی که با تحقیر دیگران هیجان‌انگیزتر می‌شود به طوری که حتی جریحه‌دار کردن احساسات دیگران برایشان خنده دار می‌شود چرا که هیچ گاه در محیط خانواده درک درستی از اهمیت "همدلی" برایشان ملموس نبوده است.

فشار همسالان

گاهی نوجوانان برای اینکه در یک گروه پذیرفته شوند اقدام به زورگویی می‌کنند زیرا ترس از پذیرفته نشدن دارند؛ در واقع آن‌ها بیشتر از اینکه نگران عواقب رفتارهای قلدری خودشان باشند، درگیر این می‌شوند که اگر خودشان زورگویی نکنند ممکن است قربانی شوند و از سوی سایر همتایان خودشان پس زده شوند.

روانشناسان بر این باور هستند که کاهش حس زورگویی باید بر یک رویکرد چند وجهی متمرکز شود که اجزای آن را والدین، معلم و شخص زورگو تشکیل می‌دهد. از آنجا که در این سن، نوجوان بیشتر وقت خود را در مدرسه و با هم‌سالان خود می‌گذراند، نقش معلم و مشاوران مدرسه باید به طور مشخصی در نظر گرفته شود چرا که گاهی نوجوانان به علت تغییرات شخصیتی ممکن است آن حرف‌شنوی را که از والدین خود ندارند، در مقابل معلم و یا پرسنل آموزشی داشته باشند. برگزاری کلاس‌های مشاوره جمعی و فردی و آموزش حل کشمش‌های بین دوستان و حتی خانواده می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد چراکه بر اساس نتایج مطالعات متعدد، مداخلات مدرسه محور می‌تواند رفتار قلدری را حدود ۲۰٪ در نوجوانان کاهش دهد.

"هلیا قمه کش"، یکی از هزاران نوجوان دچار خشم پنهان

کد خبر 506926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • NL ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    5 5
    همین میشه وقتی هی میگن به بچه ها سخت نگیرید سخت نگیرید
  • علی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    10 7
    عکس های موجود در پیج هلیا، بیشتر از نصف تحلیلای شمارو نقض میکنه، هلیا قربانی چیزی جز آزادی بیش از حد توسط خانواده نمیباشد، خانواده های روشن فکری که ازادی واقعی رو در تربیت غرب گونه میدونن
  • می IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    10 1
    مدارس هم بی تقصیر نیستن پس مشاورای مدرسه برای چی حقوق می گیرن کاذشون شناسایی نوجوونایی مثله هلیاس دیگه که
  • ناشناس IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    2 4
    اینها همه حرفه وحیا ودین نه تنها از دنیا وکشور شهر وخانواده بلکه از وجود هر ادمی پاک شده که این طور میشه !!تو وجود کمتر زنی دگه حیا ونجابت پیدا میشه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    5 4
    ما هم نوجوان بودیم هزار زور بالا سرمون بود الکی تحلیل نکنید تمام مشکلات اینا از اینه که درست تربیت نشدن تو خونه زیادی پرروشون کردن
  • ناشنای IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    3 5
    خشم پنهان! اینارو از کجاتون در میارید؟
  • سنا IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    3 8
    بنظرم باید ۲۰ سال گوشه زندان بمونه تا ادب بشن نه زود رهاش کنن تو جامعه تا بازم شاهد این افتضاحات باشیم
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      5 1
      زرر نزن باوا خودتم بودی همین میگفتی تا الانم خیلی برای بیچاره بد شد
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    4 7
    چرا انقد این خبر بزرگمیکنید آبروی دختر ه بیچاره و خانواده اش رفت هرجا میری عی هلیا قمه کش تو مش کنید
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      3 2
      دمت گرم بین این همه سنگ دل یه آدم پیدا شد
  • ناشناس IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    5 2
    هلیا یه دختر بچست!! از تو قنداق قمه کشی بلد نبوده! قمه کشیو از شما هایی یاد گرفته که تفکراتتون اینه!! هلیا هیچ تقصیری نداره، تقصیر جامعست که با این حرفا و تفکرات هلیا ها رو تربیت می‌کنه!!
  • ABOLFAZL_11228_78 IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    7 1
    د احمقا خجالت نمیکشین انقود چرت میگین فقط که چی طرف دعوا افتاد قمه کشید هنوز ندیدن چیزی که زیاد قمه قمه کش این مسخره بازیا چیه واسه دختر بیچاره انقدر شر درست کردین کانال میزنین کلیپ درست میکنین میدونین چقدر با ابروش بازی شد فقط انسان نباشید انسانیت داشته باشید برای درک کردن فقط کافیه خودتون جاش بزارین حال الانشو درک کنین متاسفم واستون الانم ممکن این حرفا به مسخره بگیرین کار همتون همین شده با آبرو دل یکی بازی کنین بعد بهش بخندین در صورتی که ممکن اون به خاطر کار شما مدت ها از ته دل نخنده از چشم خانوادش بیفته
  • لیلا IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 3
    دهه شصتیا بخدا بدبخت تر بودند هزار جور تحقیر داشتن ولی ادمای با حیا و با نجابتی هستند
  • niusha IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    2 1
    انقد اذیتش نکنید با این خبر دادنا داغ اون دختر تازه میشه خوب بیچاره دوست پسرش با دوستش بوده شما جای اون بودید چیکار میکردید