فقر شدید ۴۷ میلیون زن و دختر در جهان به دلیل کووید ۱۹

تصویب اجباری شدن آموزش‌های پیش از ازدواج، فقر شدید ۴۷ میلیون زن و دختر در جهان به دلیل کووید ۱۹، توجه به کرامت فردی و اجتماعی زن در اسلام، ترک اعتیاد زنان و نشان دادن هویت ملی را در قالب لباس‌های سنتی و اجتماعی را در بسته زنان بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به نشست کمیسیون فرعی دولت، گفت: مطابق با تصویب این کمیسیون، ثبت ازدواج در دفاتر ثبت باید به همراه گواهی اتمام آموزش‌های شش ساعته باشد و دریافت این گواهی برای دفاتر ثبت اجباری شد.

معصومه ابتکار اظهار کرد: شش ساعت بودن آموزش‌های پیش از ازدواج بسیار مهم است و در لایحه‌ای که دیروز به تصویب کمیسیون فرعی دولت رسید تاکید شده است که این آموزش‌ها باید شش ساعت باشند و پیش از ثبت ازدواج حتماً باید گواهی این آموزش‌ها ارائه شود.

وی ادامه داد: مطابق با بررسی‌های انجام شده حدود ۲۵ درصد از جوانان در بحث آموزش مهارت‌های بهداشت جنسی برای ازدواج احساس نیاز کرده‌اند همچنین زوج‌های جوان اظهار کرده‌اند که در مباحث حقوقی و حقوق زوجین نیازمند آموزش و مطلع شدن از این قوانین هستند که امیدوارم با تمرکز بر این موضوعات بتوانیم به جوانان در این راستا کمک کنیم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه اختلال ارتباطی در جهان عمومیت پیدا کرده است، تصریح کرد: در بین تمام موضوعاتی که در خصوص ازدواج و تحکیم خانواده مطرح است، معاونت امور زنان به مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های گفتگو و مهارت گفتگوی بین نسلی توجه خاص داشته چراکه رویکردی کاربردی و دقیق نسبت به معضلات جدی خانواده‌ها و نه تنها خانواده ایرانی بلکه تمام خانواده‌ها در جهان است.

وی گفت: اختلال ارتباطی آنقدر عمومیت پیدا کرده است که مرکز بین المللی گفت وگوی خانواده به خواست کشور ما شکل گرفت و نشست‌های بین المللی در این راستا انجام و تجربیات کشورمان درباره موضوعات ارتباطی و تحکیم خانواده با جامعه بین الملل به اشتراک گذاشته شد که نشان دهنده فراگیر بودن این مساله است. این مساله موضوعی جهانی است و باید برایش راه حلی متناسب با شرایط کنونی جامعه و کشورمان اندیشید.

فقر شدید ۴۷ میلیون زن و دختر در جهان به دلیل کووید ۱۹

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: پاندمی کووید ۱۹ حدود ۴۷ میلیون زن و دختر در جهان را به فقر شدید خواهد کشاند و تعداد زیادی از دختران دورمانده از مدرسه، ممکن است دیگر به آنجا باز نگردند.

آنتونیو گوترش تصریح کرد: همه گیری کووید ۱۹ به تلاش برای از پا درآوردن جهان مان ادامه می‌دهد و به نقطه‌های عطف ناخوشایند، یکی پس از دیگری دست پیدا می‌کند.

وی افزود: علاوه بر میلیون‌ها نفر که به صورت غم انگیزی جانشان را از دست دادند، زیان‌هایی نیز وجود دارند که کمتر قابل مشاهده هستند که عبارت است از افزایش هولناک خشونت خانگی به خاطر این که زنان مجبور شده اند با فردی که آنان را آزار می‌دهد، تنها باشند، زایشگاه‌های خالی به خاطر این که زنان مادر شدن را به تأخیر انداخته اند و حاملگی‌های ناخواسته به دلیل دسترسی محدود به خدمات پیشگیری از بارداری.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: برآورد اخیرمان حاکی از آن است که کووید ۱۹ حدود ۴۷ میلیون زن و دختر را به فقر شدید خواهد کشاند. تعداد زیادی از دختران دورمانده از مدرسه، ممکن است دیگر به آنجا باز نگردند.

توجه به کرامت فردی و اجتماعی زن در اسلام

یک پژوهشگر حوزه زنان گفت: نگاه اسلام به زن توجه به کرامت فردی و رشد اجتماعی زنان است.

فاطمه داداشی با اشاره به نگاه جامع و همه جانبه مکتب اسلام در همه مسائل به ویژه در حوزه زنان، اظهار کرد: رویکرد اسلام به جایگاه زن بر محور کرامت فردی و اجتماعی زنان هست. اگر کسی بگوید زن فقط باید درون خانه باشد و صرفاً به امر همسری و مادری بپردازد و فعالیت دیگری نداشته باشد، این یک نگاه تک بُعدی است و خلاف نظر اسلام است. اسلام زن را همه جانبه می‌نگرد؛ زن دارای نقش مادری و همسری است، اما به لحاظ بُعد انسانی، ابعاد اجتماعی دارد و اسلام برای فعالیت‌های اجتماعی زن، برنامه دارد؛ یعنی نه تنها به فعالیت اجتماعی زنان اصالت و رسمیت می‌دهد بلکه برای آن برنامه و تعریف دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما تاریخ را بنگریم، در سیره پیامبر (ص) و ائمه معصوم (ع) چنین نیست که زن باید در خانه بماند. اگر بخواهیم فعالیت‌های اجتماعی زنان را سطح بندی کنیم، نازل‌ترین سطح یعنی سطحی که حداقل حضور اجتماعی زنان مطرح است، بحث اشتغال و درآمدزایی است. البته اسلام این را از دوش زنان برداشته است که این به معنای منع حضور اجتماعی زنان نیست، بلکه خطوط کلی مثل پوشش و رعایت حریم‌ها و اخلاقیات و رفتارها مطرح است، سطح دیگر حضور اجتماعی زنان، فعالیت‌های استعدادی آنها است.

فعال و پژوهشگر حوزه عفاف، حجاب و زنان تصریح کرد: هر انسانی از آن جهت که انسان است علایقی دارد و حق دارد این استعدادها را بروز دهد که ممکن است مستلزم حضور زن در اجتماع هم باشد و این حق طبیعی زن است. اعم از اینکه این استعداد در زمینه تحصیل علم یا فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد و به فرمایش رهبر حکیم انقلاب اگر کسی بخواهد مانع بروز این بخش از استعدادهای زنان شود این ظلم به زن هست.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از حق صحبت می‌شود در مقابلش تکلیفی هم است، این وظیفه جامعه اسلامی است که بستری را برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان برای بروز استعدادها و توانمندی‌های زنان فراهم کند که از جمله آنها شرایط روانی و آسایش و رفاه اجتماعی برای حضور در جامعه است. این حضور زنان، مسئولیت محور هست یعنی در جامعه‌ای که زندگی می‌کنند وظایفی هم نسبت به آن جامعه و دیگر افراد جامعه دارند.

مسیر سخت ترک اعتیاد زنان

یک روانشناس در خصوص ترک اعتیاد زنان، اظهار کرد: آمار دقیقی از اعتیاد زنان در کشور وجود ندارد و این مساله ترک اعتیاد را برای زنان، سخت‌تر می‌کند.

زهرا قبادی با اشاره به اینکه زنان کمتر برای ترک اعتیاد به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، افزود: در یک مرکز ترک اعتیاد با شیوه متادون‌تراپی از ۱۳۷ مراجعه‌کننده، فقط هفت نفر زن هستند، اغلب زنان که درگیر اعتیاد هستند از ترس آبرو و یا خجالت، برای ترک اعتیاد مراجعه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه برچسبی که جامعه به زنان معتاد می‌زنند به مراتب سخت‌تر از برچسبی است که به مردان معتاد زده می‌شود، گفت: همین مسئله باعث شده به ویژه زنان جوان، مراجعه کمتری برای ترک اعتیاد داشته باشند.

قبادی با بیان اینکه زنان معتاد اغلب دارای شوهر، پدر و یا برادر معتاد هستند که در زندگی آنها هم تأثیر داشته و به سمت اعتیاد کشیده شده‌اند، گفت: فرقی نمی‌کند پدر یا مادر کدام یک در خانواده معتاد باشند، تأثیر سو آن بر کودک نمود خواهد یافت.

این روانشناس با اشاره به اینکه برخی از مردان معتاد همسران خود را معتاد می‌کنند تا مجبور شوند برای خود و شوهرشان مواد تهیه کنند، افزود: در کنار عوامل روانشناختی شخصیتی که باعث اعتیاد می‌شود، اصلی‌ترین علت اعتیاد، محیط خانه و خانواده است.

قبادی با بیان اینکه سرخوردگی‌های اجتماعی و کمبودها باعث می‌شود برخی افراد به سمت اعتیاد کشیده شوند، ادامه داد: اعتیاد شدید در زنان بعضاً به موارد فحشاء و تن‌فروشی هم منجر می‌شود.

نشان دادن هویت ملی در قالب لباس‌های سنتی و اجتماعی

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: هویت ملی در حوزه پوشش، امر بسیار مهمی است و انتظار می‌رود هویت ملی را در قالب لباس‌های سنتی و اجتماعی نشان دهیم.

معصومه ابتکار اظهار کرد: مهارت‌های زندگی از جمله مهارت‌هایی است که در قالب یک دوره آموزش مربی از سال ۱۳۹۷ تولید شده و به زودی نیز به صورت مجازی در شبکه شاد ارائه می‌گردد و می‌تواند برای دانشگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: طرح «سفیران فرهنگی»، طرح «کمند» و برگزاری نمایشگاه‌های «ملی مد و لباس و صنایع‌دستی» از دیگر برنامه‌هایی است که برگزاری آن‌ها با هدف مهارت‌آموزی برای دانشجویان دنبال شده و نتایج بسیار مثبتی نیز داشته است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ادامه داد: اولین دوره نمایشگاه مد و لباس و صنایع‌دستی سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در دانشگاه الزهرا (س) به صورت حضوری برگزار شد که در این نمایشگاه آثار باارزش، متنوع و جذابی ارائه شده بود؛ برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند در زمینه الگوسازی مدل و لباس مفید باشد و به زندگی اجتماعی دانشجویان کمک کند.

کد خبر 506782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.