برقراری ۱۵۰ هزار تماس با خط مشاور در سال ۹۹/ فعالیت ۵۷ مرکز متادون درمانی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، گفت: تعداد ۳۷۰ مرکز متادون درمانی در استان فعال است که ۵۷ مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی است. در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰ هزار تماس با خط مشاور برقرار شد که به ۳۹ هزار تماس توان پاسخگویی داشتیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر ابراهیمی ظهر امروز _دوشنبه ۲۱ تیرماه_ همزمان با هفته گرامیداشت سازمان بهزیستی با اشاره به شعار امسال آن، اظهار کرد: شعار امسال با موضوع «بهزیستی در گام دوم، هوشمندسازی محله محوری و سلامت اجتماعی خانواده» کل فعالیت‌های سازمان بهزیستی را معرفی می‌کند، در حقیقت بهزیستی با همه افراد جامعه در تعامل است و بهزیستی به دنبال ارتقای سلامت روانی، اجتماعی افراد است تا از بروز اختلالات جدید جلوگیری کند و اختلالات موجود را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی به دنبال این است که فرد بتواند در جامعه عواطف مثبت بیشتری را تجربه کند و امسال در حوزه‌های بازتوانی و توانمندسازی، ارتباط با خدا و داشتن هدف و دستاوردهای مثبت در زندگی برای افراد اجتماع فعالیت می‌کند.

تعامل بهزیستی با همه افراد جامعه

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، تصریح کرد: در حوزه معتادان دو دسته معتاد در اجتماع وجود دارد، دسته‌ای که مجرم نیستند و بیمار بوده و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و دسته دوم معتادان متجاهر که برای درمان مراجعه نکرده و به صورت آشکار مواد مصرف می‌کنند.

ابراهیمی، اضافه کرد: طبق قانون مراکز ماده ۱۶ برای ساماندهی معتادان متجاهر و ماده ۱۵ برای درمان معتادان بیمار است. در استان اصفهان از سال ۱۳۹۲ مرکز ماده ۱۶ را داشتیم که با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ نفر به وسیله شورای مبارزه با مواد مخدر استان فعال شد و سپس این مرکز واقع در قلعه شور بهارستان به سازمان بهزیستی واگذار شد و ظرفیت پذیرش آن به ۲۰۰ نفر رسید و از دو سال قبل نهاد سپاه وارد این موضوع شد و در اردوگاه گسترده‌ای در شهرستان مبارکه با ظرفیت پذیرش ۳۵۰ معتاد متجاهر، در دوره‌های سه تا شش ماه به گروه مردان ارائه خدمات می‌شود. سازمان بهزیستی می‌تواند مرکز ماده ۱۶ راه اندازی کند و هم افزایی در جریان است که برای پذیرش زنان معتاد هم راه اندازی این مراکز را در برنامه‌های آینده داشته باشیم.

۱۰ درصد معتادان، متجاهر هستند

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، گفت: در همه مراکز ماده ۱۵ کمپ‌ها، زنان معتاد با حکم دادستانی و معرفی پلیس و نداشتن تست مثبت کووید ۱۹ و باردار نبودن پذیرش می‌شوند.

ابراهیمی، تصریح کرد: متأسفانه ۹۰ درصد معتادان حداقل یک بیماری روانی دارند و ۱۰ درصد آن‌ها معتادان متجاهر هستند. ظرفیت پذیرش معتادان در مراکز ماده ۱۵ در کمپ‌ها فراهم شده است و مشکل تامین هزینه‌های درمان این معتادان را داریم و قبول نکردن سازمان بهزیستی برای پذیرش این گروه از معتادان وجاهت قانونی دارد.

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌ها ارائه خدمات می‌شود و برنامه همیار مادر و کودک را با حضور متخصصان کودک و نوجوان برای آموزش و راهنمایی مادران داریم.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، اظهار کرد: در حوزه دفتر مشاوره قریب به ۳۰۰ مرکز مشاوره و خط آنلاین ۱۴۸۰ برای عرضه مشاوره و راهنمایی تلفنی به گروه هدف ارائه خدمت می‌کنند و متخصصان آموزش دیده از همه حوزه‌های مربوط به سلامت روان پاسخگوی خانواده‌ها هستند.

توان پاسخگویی به ۳۹ هزار تماس

ابراهیمی افزود: در حوزه سلامت روان علاوه بر سازمان بهزیستی نیازمند مشارکت دستگاه‌های دیگر در این بخش هستیم تا کاهش نابرابری در ارائه خدمات را در شهر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ۲۲ مشاور در صدای مشاور استان فعالیت دارند. در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۵۰ هزار تماس با خط مشاور برقرار شده است که به ۳۹ هزار تماس توان پاسخگویی داشتیم و امیدواریم در آینده در این زمینه امکان پاسخگویی بیشتری به متقاضیان را داشته باشیم.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان، گفت: در حوزه مشاوره و ژنتیک برای خانواده‌ها تعداد ۱۴ مرکز مشاوره و ژنتیک و ۱۶ آزمایشگاه در استان فعالیت دارند و حدود پنج هزار و ۱۶۷ مشاوره ژنتیک را در سال گذشته انجام دادیم.

۳۷۰ مرکز متادون درمانی در استان فعال است

ابراهیمی در خصوص وضعیت متادون درمانی معتادان در موج‌های کرونا در استان در پاسخ به سئوال خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعداد ۳۷۰ مرکز متادون درمانی در استان فعال است که ۵۷ مرکز تحت نظارت سازمان بهزیستی اصفهان اداره می‌شود. متادون درمانی ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان هزینه برای بیمار دارد، عرضه دارو برای معتادان به صورت دولتی است و فرد باید تا تکمیل درمان داروی متادون را مصرف کند تا بتواند تغییر رفتار را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد برنامه کاهش آسیب بیماری اچ ای وی (HIV) را در برنامه‌ها داریم تا از بروز آسیب‌ها در جامعه در بین معتادان جلوگیری کنیم و در مناطق قرمز کرونایی استان ارائه خدمات سیار مدنظر است و امسال افزایش سطح آزمایش‌های بیماری اچ ای وی و میزان ارائه وام به معتادان در برنامه در دستور کار است.

کد خبر 506767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.