۳ ‌عامل موثر در هدایت تحصیلی‌ ‌پایه ‌نهمی‌ها

رئیس ‌اداره مشاوره ‌تربیتی، ‌تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ‌بر مبنای سه عامل تاثیرگذار و ۱۰۰ امتیاز است، بررسی‌های مشاوره‌ای ۶۵ امتیاز، عملکرد تحصیلی ۳۵ امتیاز و سومین عامل ظرفیت رشته‌ها، امکانات و تجهیزات مناطق است.

غلامرضا شاهمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم، اظهار کرد: فرآیند صدور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم از طریق سامانه همگام و با ارسال نمرات دانش‌آموزان به این سامانه صورت می‌گیرد، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بر مبنای سه عامل تأثیرگذار و ۱۰۰ امتیاز است، بررسی‌های مشاوره‌ای ۶۵ امتیاز، عملکرد تحصیلی ۳۵ امتیاز و سومین عامل تأثیرگذار ظرفیت رشته‌ها، امکانات و تجهیزات مناطق است.

۳۵ امتیاز بر اساس عملکرد تحصیلی نمرات خردادماه

وی اضافه کرد: ۶۵ امتیاز هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم مربوط به بررسی‌های مشاوره‌ای شامل نظر مشاوره ۱۰ امتیاز، نظر والدین پنج امتیاز، نظر دبیر ۱۰ امتیاز و دو تست رغبت و توانایی هر کدام ۱۵ امتیاز (در مجموع ۳۰ امتیاز) و در نهایت نظر مشاور ۱۰ امتیاز برای مبنای مشاوره‌ای هدایت تحصیلی است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: ۳۵ امتیاز دیگر بر اساس عملکرد تحصیلی نمرات پایان خردادماه دانش‌آموزان در سه پایه هفتم، هشتم و نهم خواهد بود، هفتم با ضریب یک، هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب سه محاسبه شده و امتیاز ورود دانش‌آموز به رشته را مشخص می‌کند، باید برای ورود به هر رشته دانش‌آموز نمره حد نصاب ورود به آن رشته را کسب کند.

شاهمرادی ادامه داد: برای مثال اگر دانش‌آموز بخواهد وارد رشته ریاضی شود حداقل نمره ریاضی در سه سال با میانگینی که گفته شده در نظر گرفته می‌شود، یعنی با ضرایب موجود باید میانگین سه سال پایه تحصیلی او ۱۴ و علوم ۱۳ باشد، اگر دانش‌آموز حداقل نمره را کسب کند شرایط ورود به آن رشته را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در رشته تجربی باید نمره علوم ۱۴ و ریاضی ۱۳ باشد و اگر دانش‌آموز بتواند حداقل نمره را کسب کند می‌تواند وارد رشته تجربی شود و در بخش سوم ظرفیت رشته‌ها، امکانات و تجهیزات برای ورود دانش‌آموزان به رشته مورد نظر مهم است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: شاید دانش‌آموز حداقل نمره را برای ورود به رشته‌ای کسب کند، اما منطقه و ناحیه برای ثبت نام او ظرفیت نداشته باشد، بنابراین برای ثبت نام دانش‌آموزان با اولویت بندی صورت بگیرد و سامانه از بالاترین امتیاز بازبینی کرده و تعداد نفرات موردنظر را گزینش کند، علاوه بر این ظرفیت رشته‌ها و امکانات هم در پذیرش دانش‌آموزان برای تعدادی از رشته‌های تأثیرگذار است.

نحوه دسترسی به نمون برگ‌های هدایت تحصیلی در شرایط قرمز کرونایی

شاهمرادی با تاکید بر این که برای صدور نمون برگ‌ها ۶۵ امتیاز دانش‌آموزان پایه نهم انجام شده و در سامانه همگام ثبت شده است، تصریح کرد: در حال حاضر نمرات عملکرد تحصیلی از سامانه‌های امتحانات وارد سامانه همگام می‌شود تا ۶۵ امتیاز بررسی‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان با ۳۵ امتیاز نمرات خردادماه آنها جمع شده و فرم هدایت تحصیلی دانش‌آموزان صادر شود.

وی افزود: بعد از کامل شدن این فرآیند دو نمون برگ شماره (۶ و ۷) برای دانش‌آموز صادر می‌شود، نمون برگ شماره (۶) برای راهنمایی و مشاوره دانش‌آموز بدون تأثیرگذاری برای انتخاب رشته بوده و او را راهنمایی می‌کند که به کدام رشته وارد شود، بر اساس بررسی‌ها، برای دانش‌آموز و بر مبنای ۱۰۰ امتیاز، عملکرد تحصیلی و بررسی‌های مشاوره‌ای در نمون برگ شماره (۶) صورت می‌گیرد.

رئیس اداره مشاوره تربتی تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، اظهار کرد: اما نمون برگ شماره (۷) برای ثبت نام بر اساس نمرات تنظیم شده است و این نمون برگ مشخص می‌کند دانش‌آموز بر مبنای حداقل نمره شرایط ورود به رشته‌ای را دارد یا به دلیل پایین بودن نمره نمی‌تواند ورود پیدا کند، در نمون برگ شماره (۷) اولویت‌ها یا اولویت دانش‌آموز به صورت «الف»، «ب» و «هاشور» مشخص شده است.

شاهمرادی تاکید کرد: نمون برگ «الف» به این معنا است که اگر اولویت دانش‌آموز در رشته یا زمینه‌ای «الف» خورده باشد، شرایط لازم برای ثبت‌نام او مهیا است و مشکلی برای ورود به رشته موردنظر ندارد، اما اگر اولویت دانش‌آموز «ب» باشد یعنی دانش‌آموز حداقل نمره را کسب کرده است اما ظرفیت منطقه برای او «الف» خورده است در صورت خالی ماندن ظرفیت گروه «ب» در آن رشته ثبت‌نام می‌شود.

مرحله اول هدایت تحصیلی برای قبولی‌های خردادماه

وی تصریح کرد: دانش‌آموزی که وضعیت هاشور برای او تعیین شده است یعنی این که او شرایط ورود به رشته مورد نظر را کسب نکرده است و نمی‌تواند وارد آن رشته شود، با توجه به شرایط فعلی و وضعیت کرونایی استان، نمون برگ‌ها از طریق سامانه همگام در مدرسه مبدا و مقصد قابل چاپ است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی، تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: متأسفانه در حال حاضر با شرایط کرونایی قرمز مواجه هستیم و مدراس تعطیل شده است اما مشاوران برای دانش‌آموزان گروه‌های مختلف در فضای مجازی مشاوره دارند با وجود این که در طول سال تحصیلی همه اطلاعات در مورد هدایت تحصیلی به دانش‌آموزان ارائه شده است دوباره در گروه‌ها و به صورت غیرحضوری اطلاع رسانی در این زمینه انجام می‌شود.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: با بهتر شدن وضعیت و کاهش بیماری کرونا در استان دوباره همکاران و مشاوران در هسته‌ها مراکز مشاوره و در مدارس به صورت حضوری راهنمایی لازم را برای دانش موزان انجام می‌دهند، روند هدایت تحصیلی برای قبولی‌های خردادماه در مرحله اول در تیرماه انجام می‌شود و در مرحله دوم، صدور هدایت تحصیلی برای قبولی‌های شهریورماه صورت می‌گیرد.

کد خبر 506190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علیرضا نیکرو IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 1
    هدایت تحصیلی بعد از ششم دبستان صورت گیرد