رویکرد شهرداری پاسداری از هویت تاریخی و فرهنگی یزد است

شهردار یزد به مناسبت سالروز ثبت یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: ثبت یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، نه تنها برای یزد و ایران، بلکه برای همه جهانیان بار مسئولیت ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمال الدین عزیزی بندر آبادی در اینستاگرام خود نوشت:

"شهر تاریخی یزد در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۶ به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران در فهرست سازمان یونسکو به عنوان "شهر میراث جهانی" به ثبت رسید، در این میان تمام عناوین، القاب و افتخاراتی که از گذشته‌های دور و نزدیک به شهر یزد داده شده، نشان می‌دهد که یزد یک شهر جهانی بوده و اخیراً جهانی نشده، این ظرفیت‌ها اخیراً شناسایی و کشف شده و ثبت جهانی شده است.

بی شک ثبت یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، نه تنها برای یزد و ایران، بلکه برای همه جهانیان بار مسئولیت ایجاد کرده است.

یکی از دلایل به ثبت رساندن یزد در این فهرست، ابعاد فرهنگی و اعتقادی یزد و یزدی‌ها در طول سالیان متمادی است که در این میان، رویداد فرخ و همایون ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در فهرست جهانی یونسکو، بار دیگر بر اهمیت و جایگاه برجسته شهرداری یزد در مقوله توسعه پایدار با رویکرد پاسداری و صیانت از هویت تاریخی، تمدنی و فرهنگی کهنِ بومی یزد با مؤلفه‌های سنتی (قنات، قنوت و قناعت) تاکید می‌کند تا با تلاش‌های مدیریت شهری و با استفاده از ارزش‌ها، پتانسیل‌ها و داشته‌های شهر دارالعباده، هر تهدید و محدودیت را به فرصت تبدیل کند.

مأموریت جدید شهرداری یزد نیز بعد از ثبت جهانی، ارتقای سطح زندگی مردم این شهر است که تحقق این مهم نیز نیازمند فراهم کردن حضور تمام مردم در شهر از ساکنان تا گردشگران است که در این خصوص اقدامات زیادی صورت گرفته و از جمله مهمترین آنها می‌توان به کسب برندهایی همچون شهر یادگیرنده، پایتخت شهرهای پایدار جهان، شهر دوستدار کودک، پایلوت شهر دسترس پذیر، شهر چهار ستاره مقصد گردشگری و ….. اشاره کرد و شهرداری تلاش می‌کند در راستای ثبت جهانی، نقش خود را در این زمینه به نحو مطلوب ایفا کند همچنین با نامگذاری یزد ۱۴۰۰ یزد آرزوها، آرزومندیم میراث دار خوبی برای شهر تاریخی یزد باشیم و بتوانیم برای آیندگان میراث خوبی را به جای بگذاریم.

اینجانب فرصت را مغتنم شمرده و این رخداد تاریخی در عرصه ملی و جهانی را به مردمان دیار یزد و عزیزانی که در حفظ و مرمت و نگهداری بافت تاریخی به انحاء مختلف زحمت کشیده‌اند، به ویژه استانداری، مسئولان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شورای اسلامی شهر و سازمان‌های مردم نهاد و تمامی دلسوزانی که در این زمینه همیاری و تلاش داشته‌اند تبریک می‌گویم و امیدوارم مردم عزیز دارالعباده با عشق و علاقه بیشتر نسبت به حفظ و نگهداری این میراث جهانی کوشا باشند. "

رویکرد شهرداری پاسداری از هویت تاریخی و فرهنگی یزد است

رویکرد شهرداری پاسداری از هویت تاریخی و فرهنگی یزد است

کد خبر 505995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.