نخستین حامل زنده میراث ناملموس اصفهان درگذشت

درویش محمود مداح نخستین حامل زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان در اثر بیماری قلبی درگذشت. معاون میراث‌فرهنگی کشور با صدور پیامی درگذشت این استاد را تسلیت گفت.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در پیام تسلیت محمدحسن طالبیان آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

با نهایت تأسف درگذشت زنده یاد استاد درویش محمود مداح نخستین حامل زنده ناملموس آئین سنتی نقالی، پرده‌خوانی و روضه‌خوانی استان اصفهان بر اثر بیماری قلبی، جامعه میراث‌فرهنگی را سوگوار کرد.

حاملان میراث‌فرهنگی ناملموس، هنرمندان و دارندگان زنده دانش‌های سنتی و میراث‌فرهنگی و معنوی هستند و حفاظت و صیانت از این گنجینه‌های زنده بشری، گامی برای ماندگاری فرهنگ و دانش سنتی آنانی است که در مسیر پر پیچ و خم تاریخ این سرزمین کهن در انتقال آن از نسلی به نسل بعد کوشیده‌اند.

گنجینه‌های کهنسالی که با تجارب به ارث برده از پیشینیان و افزودن اندوخته‌های خود هنر، فرهنگ و دانش‌های سنتی را با خود حمل می‌کنند، در حقیقت حاملان میراث ناملموس و میراث زنده بشری‌اند.

استاد درویش محمود مداح و برادرشان استاد درویش علی از نخستین حاملان زنده میراث ناملموس فرهنگی استان اصفهان بودند که در اسفندماه ۱۳۹۶ همزمان با ثبت ملی هنر پرده‌خوانی و روضه‌خوانی در شهر تاریخی وزوان از توابع شهرستان شاهین‌شهر و میمه در فهرست آثار ناملموس، فهرست حاملان زنده میراث ناملموس مزین به ثبت نام آنان شد.

شادروان استاد درویش محمود مداح و برادرشان با تلمذ در مکتب پدر و اجداد خویش همچون درویش خدابخش، درویش حسینعلی و درویش یدالله، عمر پر بار خود را با بیانی رسا و آهنگین در حفاظت و صیانت از هنر نقالی و روایت پرده‌خوانی واقعه‌های مذهبی بویژه واقعه عاشورا به انجام رساند.

ضایعه درگذشت این استاد گرانمایه را به خانواده ایشان، جامعه هنری و میراث‌فرهنگی کشور و دوست‌داران او تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای خانواده و بازماندگان، صبر و شکیبایی مسئلت دارم.»

کد خبر 505873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.