افزایش حضور پذیری شهروندان با بازطراحی فضاهای شهری

یک دکترای شهرسازی گفت: طراحی مطلوب فضاهای شهری به گسترش تعاملات اجتماعی شهروندان و حضور بیشتر آنان در محیط‌های شهری کمک می‌کند.

مهدی خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: به منظور داشتن شهری سالم و پیاده محور نیاز است فضاهای شهری که طی چند دهه گذشته در اختیار خودروها قرار گرفته بود، به منظور گسترش فضاهای پیاده محور باز پس گیری شود.

وی افزود: فضاهای شهری شهرهای ما به نحوی طراحی شده که بیشتر از آنکه برای حضور شهروندان مناسب باشد، مناسب حضور وسایل نقلیه است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: از این جهت بازطراحی دوباره فضاهای شهری به نفع شهروندان و فراهم آوردن شرایطی برای حضور دوباره آنان در فضاهای شهری به منظور تعامل بیشتر و احیای زندگی اجتماعی، اهمیت زیادی دارد.

خاتمی اضافه کرد: حضور فعال شهروندان در فضاهای شهری به کالبد شهر جان می‌بخشد و زمینه را برای به اشتراک گذاشتن نظرات، تعامل شهروندان با یکدیگر، تعامل آنان با مدیران و به عبارت بهتر، مشارکت شهروندان باز می‌کند.

وی ادامه داد: فضاهایی از شهر که از نظر کالبدی و جانمایی به درستی طراحی نشده باشد، نمی‌تواند جاذبی برای شهروندان بوده و آنان را به حضور در محیط شهری ترغیب کند.

این دکترای طراحی شهری با تاکید بر اینکه شهر سالم شهری است که بتواند سلامت جسم و روان شهروندانش را تأمین کند، تصریح کرد: ایجاد پاتوق‌ها در مقیاس شهری و در مقیاس محلات شهر نقش مهمی در شکل گیری روابط اجتماعی دارد و حضور پذیری شهروندان را در فضاهای شهری افزایش می‌دهد؛ کارکرد این پاتوق‌ها در سطح محلات شهری بیشتر مورد توجه است.

خاتمی تاکید کرد: به منظور دستیابی به شهری سلامت محور بهتر است بسیاری از تغییرات از سطح محلات شهر آغاز شود و سپس به سایر مناطق شهری گسترش پیدا کند؛ در این راستا فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم از جمله طراحی مسیرهای سبز، مسیر دوچرخه سواری، ایجاد پاتوق‌ها و حتی برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: مکان‌هایی مثل بازارچه‌ها، بوستان‌ها، مسیرهای سلامت و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در مقیاس شهری می‌تواند محل مناسبی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی باشد و به گسترش تعاملات جمعی کمک کند.

این دکترای شهرسازی گفت: طراحی متناسب فضاهای شهری به گسترش تعاملات اجتماعی و حضور بیشتر شهروندان در محیط‌های شهری کمک می‌کند.

کد خبر 505872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.