جزییات نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در شهر اصفهان

دبیر نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی از برگزاری این جشنواره در شهر اصفهان از ۱۰ تا ۱۳ مردادماه سال جاری با مشارکت و محوریت شهرداری اصفهان و وزارت میراث فرهنگی خبر داد و گفت: اهدای نشان جهانی «دست خلاق» به ۶ هنرمند داخلی و خارجی از جمله مهمترین برنامه‌های این جشنواره است.

به گزارش ایمنا، نصیر ملت در نشست خبری جشنواره بین‌المللی صنایع دستی با بیان اینکه بهبود وضعیت فعلی اصفهان دغدغه سیاست گذاران بوده است، چراکه مسیر توسعه این شهر مبتنی بر ظرفیت‌ها و واقعیت‌های آن نیست، اظهار کرد: استقرار صنایع سنگین یکی از دلایل ایجاد وضعیت حاد و ویژه در اصفهان است که با بروز مشکلاتی مانند آلودگی آب و خاک و خشکسالی، شرایط را برای زندگی سخت‌تر شده است.

وی ادامه داد: آمار مهاجرت طبقه خلاق از اصفهان نگران کننده است و اولین اقدام برای رفع این مشکل، اصلاح مسیر توسعه شهر اصفهان است.

نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در شهر اصفهان برگزار می‌شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان کرد: ظرفیت‌های این شهر تاریخی و میراثی می‌تواند صنعت گردشگری را به عنوان صنعت پیشگام امروز در دنیا فعال کند. در شهر اصفهان با وجود گونه‌های مختلف گردشگری، مسیری پایدار در این حوزه ایجاد نشده و نیازهای شهروندان پاسخ داده نشده است.

وی افزود: آنچه اصفهان را در دنیا به عنوان شهر ویژه مطرح کرده است، فعالیت هنرمندان شاخص، وجود بناهای تاریخی و فعالیت هنرمندان است؛ می‌طلبد که سیاست‌گذاران اصفهان به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

ملت اظهار کرد: شورای پنجم شهر اصفهان با آسیب شناسی در این موضوع به ایجاد فرصت برای هم اندیشی همه ذی‌نفعان و دستگاه‌های مرتبط با صنعت گردشگری پرداخت و رویداد اصفهان ۲۰۲۰ را تعریف کرد تا نتیجه شروع این رویکرد اصلاح مسیر توسعه اصفهان باشد.

نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در شهر اصفهان برگزار می‌شود

وی افزود: ایجاد ظرفیت‌های جدید و اصلاح زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری، اقدامات ترویجی به همراه برند و فرهنگ سازی برای پذیرش گردشگر و برگزاری رویدادهای معرفی ظرفیت‌های شهر اصفهان، اقدامات تعریف شده در چارچوب طرح اصفهان ۲۰۲۰ بود.

دبیر شورای جهانی صنایع دستی عنوان کرد: سال ۲۰۲۰ با اتفاقات مختلفی از جمله پاندمی کرونا تحت تأثیر قرار گرفت، اما این سال مبدأ حرکتی برای اقدام در مسیر گردشگری هم بود؛ یکی از رویدادهایی که در این مسیر پیش بینی شد، برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران در اصفهان بود.

وی با بیان اینکه از ششم بهمن ماه سال گذشته با حضور مدیران ملی و استانی از جمله وزیر میراث فرهنگی در کاخ نیاوران از این جشنواره رونمایی شد و در این مدت فعالیت‌های مقدماتی در حال اجرا بود، تصریح کرد: علت انتخاب اصفهان برای این رویداد، عناوینی است که برای این کلانشهر وجود دارد، اصفهان دومین شهر صنایع دستی جهان و نخستین شهر ایران در زمینه صنایع دستی، دارای چهار هزار گروه صنایع دستی، ۴۰ هزار هنرمند تولیدکننده آثار هنری و ۶۰ هزار فعال در صنعت صنایع دستی است.

کمک به توسعه اقتصاد هنر اصفهان با برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع دستی

ملت با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره جذب گردشگر به بهانه یک رویداد بین‌المللی است که موجب تکرار در سفر گردشگران و ایجاد ارزش افزوده برای شهر اصفهان می‌شود، گفت: گردشگری هنری یکی از انواع پردرآمد گردشگری در جهان است و اصفهان با داشتن این ظرفیت می‌تواند به توسعه اقتصاد هنر با برگزاری این جشنواره کمک کند.

نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در شهر اصفهان برگزار می‌شود

وی اضافه کرد: این جشنواره در دو سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود؛ در بخش بین‌الملل "نشان بین‌المللی دست خلاق" به سه هنرمند ایرانی و سه هنرمند خارجی به واسطه یک عمر فعالیت‌های هنری و خدمت به عرصه صنایع دستی اهدا می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: برای انتخاب هنرمند برتر، افرادی به شورای جهانی صنایع دستی معرفی و بعد از انتخاب ۱۰ نفر این افراد به هیئت عالی که متشکل از پنج داور ایرانی و پنج داور خارجی است، معرفی و در نهایت شش هنرمند برتر داخلی و خارجی برگزیده خواهند شد.

برگزاری اجلاس مشترک شهرهای جهانی و خلاق صنایع دستی

وی ادامه داد: دومین برنامه در این جشنواره، همای زرین است که به معرفی آثار برتر در ۲۰ رشته صنایع دستی پررونق و کم رونق می‌پردازد، همچنین در این برنامه ۱۰ اثر خلاقانه انتخاب و پنج هنرمند پیشکسوت برگزیده می‌شود.

ملت تصریح کرد: برگزاری مسابقه ویژه طراحی فرش، پوشاک با صنایع دستی، بسته بندی صنایع دستی، استارتاپ های صنایع دستی و … از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس مشترک شهرهای جهانی و خلاق صنایع دستی از دیگر بخش‌های جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان خواهد بود، اظهار کرد: سال گذشته اجلاس جهانی صنایع دستی به خاطر بیماری کرونا برگزار نشد و امسال همزمان با جشنواره اجلاس به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ۱۴ شهر جهانی در ایران داریم و از همه شهرها و نمایندگان دعوت کرده‌ایم تا به صورت مجازی در نشست روز پایانی حضور داشته باشند، همچنین نشست‌های علمی و کارگاه‌های تخصصی در کنار جشنواره برگزار می‌شود.

وی از برگزاری چهار نشست بین‌المللی به صورت مجازی خبر داد و گفت: این جشنواره با محوریت شهرداری اصفهان اجرا می‌شود و با توجه به قرار گرفتن در پیک پنجم کرونا زمان برگزاری از ۲۶ تا ۲۹ تیرماه به ۱۰ تا ۱۳ مردادماه سال جاری تغییر پیدا کرد.

حضور کشورهای عضو اکو و خواهرخوانده‌های اصفهان در جشنواره صنایع دستی

ملت افزود: به هیچ وجه نگاه نمایشی به جشنواره نداریم و باید گام اول را آنقدر محکم برداریم تا تضمین پایداری جشنواره در شهر اصفهان شکل بگیرد.

وی از تشکیل دبیرخانه اصفهان شهر جهانی صنایع دستی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تجاری سازی ایده‌ها و صنایع دستی هم در این جشنواره با حضور رؤسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور فراهم شده است تا بخش خصوصی، هنرمندان و بازرگانان در کنار هم قرار گیرند.

نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در شهر اصفهان برگزار می‌شود

دبیر جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران افزود: کشورهای عضو اکو و خواهرخوانده‌های شهر اصفهان هم در این نشست حضور دارند و برای مشارکت آنها به صورت مجازی برنامه‌ریزی شده است.

همچنین در ادامه این نشست، نوراله عبداللهی، سرپرست معاونت صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از افراد شاخص در برگزاری این جشنواره مرحوم فریدون اللهیاری بود که در کنار شهرداری و شورای شهر نقش محوری در این رویداد داشت، گفت: هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان، حفظ عنوان شهر خلاق صنایع دستی برای این شهر است.

وی ادامه داد: از زمان بروز کرونا ستاد کرونا برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی تسهیلاتی را در نظر گرفته که بخش زیادی از هنرمندان این تسهیلات را دریافت کرده‌اند و این جشنواره نیز می‌تواند بخشی از آسیب وارده به صنایع دستی را ترمیم کند.

کد خبر 505559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رجایی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۷
    0 0
    شرایط برگزاری ؟؟!