تاملی در کتاب‌های علمی و تخیلی جهان

کتاب‌های علمی_ تخیلی تقریباً از دهه نوزدهم و بیستم میلادی به رشته تحریر درآمده و همواره خوانندگان بسیاری را به سوی خود جذب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بدون شک یکی از بارزترین خصوصیات خالقان آثار علمی و تخیلی قوه تخیل بالا و مهارت برای آمیختگی آن با علم می‌باشد. محبوبیت این نوشته‌ها روز به روز در بین خواندگان خصوصاً نوجوانان افزایش می‌یابد. دانشنامه آکسفورد در تعریف ژانر علمی_ تخیلی نوشته است: "داستانی خیالی بر مبنای اکتشافات علمی مسلم فرض شده یا تغییرات محیطی که به ویژه اغلب در آینده یا سیارات دیگر می‌گذرد و سفر در فضا یا زمان را در بر دارد". در ادامه به بررسی چند اثر جذاب علمی_تخیلی پرداخته می‌شود:

دنیای فروزان

"دنیای فروزان" اثر مارگارت کاوندیش فیلسوف انگلیسی است و گاهاً به عنوان اولین کتاب علمی_ تخیلی جهان شناخته می‌شود. "کاوندیش" در این کتاب زندگی بانوی زیبا و جوانی را روایت می‌کند که طی حوادثی قدم به دنیایی سرشار از موجودات عجیب می‌گذارد. بسیاری از منتقدان "دنیای فروزان" را به عنوان یک نوشته با درونمایه فمینیستی می‌بینند از آن جهت که شخصیت اصلی داستان اصلی آن علیه تبعیض‌ها می‌جنگد. "مارگارت کاوندیش" این اثر را در سال ۱۶۶۶ به رشته تحریر درآورد.

فرانکشتاین

"فرانکشتاین" یکی از معروف‌ترینهای کتاب‌های علمی_ تخیلی به شمار می‌رود که با گذشت سال‌های بسیار از نشر آن، هنوز هم طرفداران خود را دارد."مری شلی" پس از انتشار این کتاب خالق آثار علمی_ تخیلی شناخته می‌شود. وی "فرانکشتاین" را در سال ۱۸۱۸ نوشت و پس از آن کارگردانان بسیاری فیلم‌هایی با ژانر علمی_ تخیلی با اقتباس از این کتاب به تصویر کشیدند. "فرانکشتاین"، دانشمندی خلاق و کنجکاو است که با متصل کردن اجزای بدن مردگان موجودی غیرمعمول خلق می‌کند او با استفاده از الکتریسیته او را زنده می‌کند و سرانجام ساخته دست او تبدیل به هیولایی می‌شود که در شهر دست به کارهای خطرناک می‌زند. این موجود بعدها به نام خالق خود، فرانکشتاین شناخته می‌شود.

سفر به مرکز زمین

"ژول ورن" داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس فرانسوی نویسنده این کتاب است، نام او همواره همراه با ژانر علمی_ تخیلی آورده می‌شود. "سفر به مرکز زمین" یکی از بهترین نوشته‌های وی محسوب می‌شود. او به طور خارق‌العاده در این کتاب از عجایب و شگفتی‌ها سخن گفته است. بسیاری "ژول ورن" را آینده‌نگر می‌دانند از آن جهت که در کتابش از هواپیما و تلویزیون قبل از اختراع آنها نوشته است. این اثر نخستین بار در سال ۱۸۸۶ منتشر شد و تا امروز هنوز طرفداران بسیاری دارد. همانطور که از نام این کتاب پیداست، داستان از پروفسور آلمانی و برادرزاده‌اش آغاز می‌شود که با کشف یک کتاب به قدمت ۷۰۰ سال و رمزگشایی آن به اعماق زمین سفر می‌کنند. آنها در این مسیر با عجایب و شگفتی‌های بسیاری مواجه می‌شوند.

جنگاوران اخترناو

"جنگاوران اخترناو" روایتی از جنگ جهانی بین ستاره‌ای و موجودات خارق‌العاده و شگفت انگیز است. شخصیت اصلی این کتاب جوان کم سن و سالی است که مشتاق حضور در رزم‌ها و یادگیری مهارت‌های جنگی است. او به قصد دفاع از سرزمین خود به این گروه جنگاور می‌پیوندد و در نبردهای خونین و غیرقابل باور برای زنده ماندن تلاش می‌کند. "رابرت انسون" این کتاب را در سال ۱۹۵۹ به نگارش درآورد. داستانی تخیلی و جذاب از یک نبرد در آینده، با اینکه دهه‌ها از چاپ این اثر می‌گذرد اما هنوز محبوبیت خود را بین خوانندگان ژانر علمی_ تخیلی حفظ کرده است. "جنگاوران اخترناو" دارنده جایزه "هوگو "سال شد همچنین در سال ۱۹۹۷ فیلمی با اقتباس از این نوشته به تصویر کشیده شد.

آخرین انسان

"آخرین انسان" یک عاشقانه ماجراجویانه است که آن را در زمره کتاب‌های علمی_ تخیلی نیز به حساب می‌آورند. این کتاب، آخرین نوشته نویسنده، در سال ۲۰۰۳ به چاپ رسید. "مارگارت اتوود" زاده اتاوا، چنان شگفت انگیز این داستان را به تحریر درآورده که خواننده با کشش فراوان آن را می‌خواند. "اسنومن" شخصیت اصلی داستان، به نوعی تنها انسان باقی مانده روی کره زمین است. او برای زنده ماندن تلاش می‌کند درحالی که تقریباً چیزی برایش باقی نمانده است. درواقع این اثر روایتی از گذشته است که در آینده اتفاق می‌افتد. "انسون" علاوه بر تمام مشکلاتی که طول داستان بر دوش می‌کشد، رنج از دست دادن بهترین دوستش، کرِیک و زنی زیرک به نام اوریکس را نیز تحمل می‌کند.

کد خبر 505352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.