فمینیسم و اسلام در یک قالب نمی‌گنجند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فمینیست‌ها دیدگاه‌هایی درباره نهاد خانواده‌ دارند و فرودستی زنان در این نهاد تأثیرگذار با مطرح می‌کنند که در چهار بخش خانه‌داری، ازدواج زودهنگام، ساختار قدرت و خشونت در خانواده تقسیم‌بندی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام حسین سراج‌زاده روز چهارشنبه _هجدهم آبان‌ماه_ در نشست معرفی، نقد و بررسی کتاب «فمینیسم و خانواده» که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: فمینیسم دوره‌ها و موج‌های مختلفی را پشت سر گذاشته و سرآغاز آن به قرن نوزدهم میلادی بازمی‌گردد.

وی افزود: اوایل قرن بیستم در سال ۱۹۲۰ میلادی با اعطای حق رأی به زنان در ایالات‌متحده آمریکا شاهد شکل‌گیری اولین موج فمینیسم در غرب بودیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده کتاب فمینیسم و خانواده تصریح کرد: موج دوم این پدیده زنانه سال‌ها بعد، به رهبری سیمون دو بوار فرانسوی، با شعار «زنان بدون مردان» شکل گرفت که بیشترین نظریه‌ها و فعالیت‌های فمینیستی را همین دوران شاهد هستیم.

وی در توضیح و تعریف فمینیسم اسلامی، اظهار کرد: این مدل از فمینیسم، درواقع همان طرفداران غرب هستند که اندیشه‌ها و تفکرات غربی را در سرزمین‌های اسلامی، بومی‌سازی کرده‌اند و رنگ و بوی اسلامی به آن داده‌اند.

حجت‌الاسلام سراج‌زاده افزود: هدف از طراحی و پایه‌گذاری فمینیسم اسلامی تحمیل همان دیدگاه‌ها و اندیشه‌های غرب‌گرایانه در جوامع اسلامی است؛ البته نکته مهم در این رابطه تناقض میان اندیشه فمینیسم یا دین اسلام است که جای بحث زیادی دارد و در حقیقت این دو در یک قالب جای نمی‌گیرند.

وی با یادآوری اینکه پیشینه فمینیسم اسلامی به سال ۱۹۰۰ میلادی در کشور مصر بازمی‌گردد، ادامه داد: فردی به نام «قاسم امین» اولین بار در این کشور کتابی نوشت و با طرح پرسش‌ها و نظراتی باب بحث و طرح فمینیسم در این کشور را باز کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: فمینیسم دارای دو بخش سیاسی و اعتقادی است که بخش سیاسی آن حامیانی در داخل و خارج کشور دارد. همچنین در بخش اعتقادی حامیان این پدیده به دو گروه سکولار و غیر سکولار تقسیم می‌شوند.

فرودستی زنان از دیدگاه فمینیسم

وی اظهار کرد: فمینیست‌ها دیدگاه‌هایی درباره نهاد خانواده‌دارند و فرودستی زنان در این نهاد تأثیرگذار با مطرح می‌کنند که در چهار بخش خانه‌داری، ازدواج زودهنگام، ساختار قدرت و خشونت در خانواده تقسیم‌بندی می‌شود.

حجت‌الاسلام سراج‌زاده ادامه داد: این گروه معتقدند در موضوع خانه‌داری برابری زن و مرد رعایت نشده و ماندن زن در خانه امر غلطی است و چرا نباید زن در بیرون خانه حاضر شود و نقش‌آفرین باشد.

به گفته وی، عامل دوم طرح‌شده از سوی فمینیست‌ها در موضوع فرودستی زنان، ازدواج زودهنگام دختران است که معتقدند یک زن ابتدا باید دارای تحصیلات، رشد و بلوغ کافی باشد تا بتواند ازدواج کند درحالی‌که بسیاری از مشکلات امروز جامعه ناشی از همین تأخیر در ازدواج و وارد آمدن آسیب‌های روحی و روانی به افراد جامعه است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: فمینیست‌ها در موضوع ساختار قدرت؛ مردسالاری حاکم برنهاد خانواده را زیر سوال می‌برند و معتقدند باید روح دمکراسی در این نهاد برقرار باشد و مرد و زن از یک سطح قدرت برخوردار باشد.

وی خاطرنشان کرد: دمکراسی مدنظر این گروه و تحلیل اشتباه آن‌ها از واژه اقتدار در حالی است که مرد می‌تواند در رأس قدرت باشد و با رعایت اصول اخلاقی و تربیتی مترقی اسلام، نهاد خانواده را مدیریت کند. دمکراسی درزمانی که مشکلی در خانواده ایجاد شود و هرکدام قرار باشد حرف خود را بر اساس این تفکر بزنند، نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه مشکل‌ساز هم هست.

حجت‌الاسلام سراج‌زاده گفت: نه‌تنها در خانواده بلکه در رأس هر نهاد و سازمان و جامعه‌ای یک نفر رهبر، مدیر یا فرمانده است و درنهایت با وجود همه معاونان، مشاوران و زیردستان، او است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه همین دیدگاه‌ها و تفکرات فمینیستی باعث ایجاد مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ازجمله طلاق و تأخیر در ازدواج شده است افزود: با وجود داعیه‌داری فمینیسم بر رعایت حقوق زن در این اندیشه غربی، همه این آسیب‌ها در وهله اول به خودزن و روح لطیف او وارد می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بازگشت به فرهنگ مترقی اسلام را تنها راه نجات بشریت در این دست موارد عنوان کرد و گفت: به‌ویژه رعایت اخلاق اسلامی در خانواده و جامعه، راهگشای بسیاری از آسیب‌ها و معضلات امروز است.

وی تصریح کرد: فضائل و رذائل زنان و مردان در این کتاب درج‌شده که اگر هر کدام از این موارد رعایت شوند، شاهد یک زندگی پایدار و با نشاط در جامعه خواهیم بود.

کد خبر 618192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.