مهمترین وظایف شهرداری‎‌ها در قبال شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: توجه به منابع شهر، حفظ و نگهداری منابع موجود جهت بهره وری بالا و ودیعه گذاشتن این منابع برای نسل آینده از ارکان مهم تحقق توسعه پایدار شهری است و شهرداری به عنوان نهادی که نقش اجرایی دارد می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انتخاب یک روز به نام روز شهرداری‌ها نشان از اهمیت اقدامات و فعالیت‌های انجام شده توسط مجموعه شهرداری دارد و چنانچه این حوزه مدیریتی و بازوی اجرایی به درستی عمل نکند، شهر با مشکلاتی از جمله ناکامی در دستیابی به توسعه پایدار شهری مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توجه به منابع شهر، حفظ و نگهداری منابع موجود با بهره‌وری بالا و ودیعه گذاشتن این منابع برای نسل آینده از ارکان مهم تحقق توسعه پایدار شهری است.

این کارشناس شهرسازی افزود: چنانچه شهرداری به عنوان بازوی اجرایی در شهر به درستی عمل نکند، منابعی که می‌تواند طی دو دهه مصرف شود در زمان مدیریت یک شهردار و در بازه زمانی دو تا چهار سال مصرف می‌شود؛ مصرف منابع شهر در مدت زمانی کوتاه موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به بدنه و زیرساخت‌های شهری و تحمیل هزینه‌های کلانی به مدیریت شهر و در نهایت شهر و شهروندان می‌شود و از این جهت شهرداری نقش بسیار مهمی در مدیریت شهر دارد.

وی ادامه داد: امروزه افزایش نقش و مسئولیت شهرداری‌ها در اداره شهر، انتظارات و خواسته‌های شهروندان از شهرداری‌ها را افزایش داده و این ارتباطی دوسویه است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: سیاستگذاری برای شهر در مقیاس کلان به بخش نظارتی شهرداری (شورای شهر) مربوط می‌شود. در حوزه شهرداری نیز شهردار می‌تواند به عنوان یک سیاست‌گذار برای اهداف خرد و کوچک مقیاس سیاست‌های جداگانه‌ای تدوین کند تا راه برای رسیدن به اهداف مدنظر هموارتر شود.

مؤمنی اضافه کرد: شهرداری همچنین می‌تواند به عنوان طرح، پیشنهاد یا لایحه نظرات خود را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، کالبدی، ارتباطی، شبکه‌های حمل و نقل و سایر بخش‌ها که جزء وظایف شهرداری است از محدوده قانونی شهر تا حریم شهر، بیان و پیشنهاداتی ارائه کند.

شهرداری‌ها نباید منابع انسانی را به دست فراموشی بسپارند

وی گفت: این پیشنهادات (طرح‌های شهری) در شورای شهر مطرح می‌شود، سپس طرح به نمایندگی از شورای شهر و شهرداری در کمیسیون ماده ۵ مطرح شده و در صورت لزوم به تصویب می‌رسد. انجام این اقدامات می‌تواند در حوزه مدیریتی بسیار مؤثر باشد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به قانون توسعه حقوق شهروندی، خاطرنشان کرد: این قانون بیان می‌کند چنانچه درآمد شهرداری یک منطقه بیشتر از میانگین باشد، بخشی از درآمد شهرداری این منطقه را می‌توان به شهرداری منطقه‌ای اختصاص داد که نمی‌تواند بودجه‌اش را تکمیل کند.

مؤمنی افزود: شهرداری‌ها این اختیار را دارند که در حوزه بودجه بندی، سیاستگذاری‌ها داخلی خودشان را در راستای سیاست‌های اصلی توسعه مدیریت شهری، انجام دهند.

وی به چالش اساسی شهرداری‌های کشور اشاره و تاکید کرد: آنچه که اخطاری برای شهرداری‌ها است و می‌تواند آینده شهر را تحت‌الشعاع قرار دهد، مبحث مشارکت میان بدنه مدیریت شهری و شهروندان است. اگر شهرداری‌ها قدرت را صرفاً در دست خود بدانند و تصور کنند تنها با منابع مالی می‌توانند شهر را توسعه دهند و منابع انسانی را به دست فراموشی بسپارند، موجب از دست رفتن اعتماد به بدنه مدیریت شهری در آینده می‌شوند.

این کارشناس شهرسازی اضافه کرد: این اتفاق در تمامی سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها خلل وارد کرده و در آینده خسارات سنگینی بر زیرساخت‌های شهری وارد می‌کند بنابراین در حوزه مدیریت شهری، مشارکت شهروندان یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها است که باید توجه زیادی به آن شود، مسئله‌ای که امروزه هم در سطح کلان و در سطح خرد مورد بی توجهی قرار گرفته است.

کد خبر 505181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.