چه کسانی از ادامه تحریم‌ سود می‌برند؟

کاسبان تحریم و کسانی که کامیابی سیاسی و اقتصادی خود را بر ادامه فشارها می‌بینند، اکنون نیز مخالفت‌های خود با بازگشت به برجام را تشدید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و حضور جو بایدن در کاخ سفید، امیدها به بازگشت آمریکا به معاهده بین‌المللی برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دوباره زنده شد.

دولت ایران که به‌دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را به فال نیک گرفت و پیش بینی کرد که رئیس‌جمهور جدید آمریکا موضوع بازگشت به برجام را در دستورکار قرار خواهد شد.

احتمال رفع تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام واکنش‌های متفاوتی را در ایران به دنبال داشت و برخی از کاسبان تحریم مواضعی را اتخاذ کردند که انگار در حال بازی در پازل دشمنان کشور هستند.

برخی از این افراد کسانی هستند که مخالف رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اند و به نظر می‌رسد مخالفان رفع تحریم و کاهش تنش میان تهران و واشنگتن به صف لابی‌های صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه پیوستند و در روند احیای برجام اختلال ایجاد می‌کنند.

برخی دلواپسان و جریانات سیاسی برای تثبیت وضعیت تحریمی تمام تلاش خود را به کار گرفتند و با اعمال فشار به مجمع تشخیص مصلحت نظام سعی کردند پیوستن به FATF را به تعویق بیاندازند تا تمامی سازوکارهای بانکی کشور را دچار چالش کنند.

در حال حاضر گزارش‌ها از آخرین وضعیت مذاکرات وین حاکی است که متن‌ها درباره توافق نهایی برای احیای برجام تهیه شده و مذاکره کنندگان سرگرم رایزنی درباره «اختلافات بارز» هستند.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «غریزه‌ام به من می‌گوید که مذاکرات وین بر سر احیای برجام از هفته آینده یعنی حداکثر تا چهارم جولای از سر گرفته خواهند شد و حتی ممکن است زودتر نیز این اتفاق بیفتد. این مسئله قطعی نیست اما احتمال بالایی دارد.»

البته هفته‌ها است که تیمی به سرپرستی رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه در امور ایران که روابطش با وزیر خارجه آنتونی بلینکن به دوران دبیرستان مشترک آن‌ها در پاریس برمی‌گردد، در حال رفت و آمد به وین است تا با دیگر طرفین، توافقی را که خود بلینکن، مالی و دیگران در دولت اوباما برای حصول آن مذاکره کردند را احیا کنند.

حال با گذشتن از تمام این روزها و سختی‌ها، ادامه فشار تحریم‌ها و به روی کار آمدن دولت جدید و رئیس‌جمهور منتخب، برخی که پیش‌تر هم مخالفت خود را با تلاش‌های دولت برای رفع تحریم‌ها ابراز کرده بودند به ادامه عوام‌فریبی با دیگر کشورها می‌پردازند و تحریم را نعمت می‌دانند.

اگر روند احیای برجام به دولت سیزدهم بکشد، روندی پیچیده پیش رو خواهد داشت و قاعدتاً کار برای بازگشت به توافق هسته‌ای سخت‌تر خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که کاسبان ترحیم چگونه در روند تقویت احتمال احیای برجام اخلال ایجاد می‌کنند و به مخالفت با سیاست‌های خارجی دولت سیزدهم می‌پردازند.

رئیسی با سیاست‌های تخریبی کاسبان تحریم مبارزه کند

جلال ساداتیان، کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سیاست خارجی ایران در راستای سیاست داخلی کشور است، اما متأسفانه عده‌ای در داخل و بر خلاف منافع ملی همواره مخالفت خود را با مذاکرات و توافقاتی که منجر به لغو تحریم‌های ظالمان علیه کشور می‌شد اعلام می‌کردند.

به گفته وی، با انعقاد برجام و تعلیق برخی از تحریم‌های آمریکا، عده‌ای که منافع خود را در خطر دیدند، هم صدا با ترامپ به تخریب برجام پرداختند؛ زیرا این افراد منافع خود را در تحریم می‌بینند و با خروج ترامپ از برجام به تضعیف دولت دوازدهم پرداختند تا از هرگونه مذاکره مجدد با کشورهای اروپایی و آمریکا جلوگیری کنند.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، متأسفانه کاسبان تحریم علیرغم وضعیت معیشتی نا مطلوب مردم، همواره با هرگونه مذاکره با غرب و احیای برجام مخالفت می‌کنند؛ این جریانات سعی دارند با مطرح کردن برخی موضوعات و طرح‌ها در مجلس، کشورهای عضو برجام را نسبت به ایران بی اعتماد کنند.

ساداتیان در ادامه می‌گوید: در حالی که پیش از این انتظار می‌رفت با تشکیل کمیسیون برجام در وین، روند احیای توافق هسته‌ای در دوره‌ها ابتدایی به نتیجه برسد، اما به دلیل کارشکنی‌های برخی تندروهای داخلی و لابی‌های صهیونیستی، اکنون روند این مذاکرات طولانی‌تر شده است.

به عقیده وی، دولت سیزدهم بدون مذاکره و احیای برجام در راه حل مشکلات اقتصادی مردم موفق نخواهد بود؛ زیرا مهمترین مؤلفه مشکلات اقتصادی امروز کشور، تحریم‌های ظالمانه آمریکا است. ابراهیم رئیسی برای حل مشکلات بانکی کشور نیازمند پیوستن به لوایح مبارزه با پول‌شویی است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با اشاره به راه مقابله دولت سیزدهم با کاسبان تحریم خاطرنشان می‌کند: ابراهیم رئیسی می‌تواند با کمک رهبر معظم انقلاب، با سیاست‌های تخریبی کاسبان تحریم در داخل کشور مبارزه کند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران سود عده‌ای را به همراه دارد

علی امیدی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز به ایمنا می‌گوید: طی سال‌های گذشته تحریم‌های ظالمانه آمریکا باعث شده هزینه‌های مبادلات با کشورهای خارجی افزایش یابد.

به گفته وی، متأسفانه تحریم‌ها باعث شده که بیش از ۳۰ درصد هزینه مبادلات تنها صرف واسطه‌های داخلی و خارجی شود که باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی می‌شود.

به گفته این تحلیلگر مسائل بین‌الملل، متأسفانه تحریم‌های آمریکا علیه ایران زیان اکثریت مردم و سود عده‌ای را به همراه دارد و بر همین اساس، عده‌ای به دنبال استمرار تحریم‌های آمریکا هستند تا با اخذ حق واسطه‌گری و یا احتکار، دارایی‌های خود را افزایش دهند.

امیدی خاطرنشان می‌کرد: بر اساس گزارش‌ها و آمارهای بین‌المللی، تحریم‌های آمریکا علیه ایران طی سال‌های گذشته حجم زیادی بر دارایی‌های عده‌ای افزوده است؛ بر همین اساس طبیعی است که برخی با هرگونه اقدامی در راستای لغو تحریم‌های آمریکا، مخالفت کنند.

کد خبر 504811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.