گروه ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید + جزئیات

با قرعه‌کشی دور نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی کشورمان حریفان خود در این مسیر سخت را شناخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بالاخره پس از نزدیک به ده روز انتظار پس از پایان مرحله پیش مقدماتی جام جهانی در قاره کهن، صبح امروز پنجشنبه - ۱۰ تیر ماه - قرعه کشی مرحله نهایی انتخابی جام جهانی قطر در آسیا به میزبانی مقر AFC در کوالالامپور مالزی برگزار شد و به این ترتیب تیم ملی کشورمان به همراه کره جنوبی، کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه، لبنان در گروه A رقابت‌ها قرار گرفت. این مرحله از تورنمنت ۱۱ شهریور با مصاف ملی‌پوشان با سوریه برای ایران آغاز خواهد شد.

با نگاهی به دو گروه به طور واضح مشخص است که گروه ایران نسبت به دیگر گروه که با حضور ژاپن، استرالیا، عربستان و چین در آن حضور دارند، قرعه بسیار آسان‌تری است و به نظر شاگردان اسکوچیچ راه همواری را برای حضور در قطر پیش رو داشته باشند. با این وجود نمی‌توان رقبا را دست کم گرفت چرا که هر کدام توانایی به دردسر انداختن و پیچیده کردن شرایط صعود را دارا هستند.

البته هنوز محل برگزاری مسابقات مشخص نیست اما کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد برگزاری متمرکز بازی‌ها را دارد ولی با توجه به زمان بندی مسابقات می‌توان حدس زد که بعید است تنها یک کشور از رقابت‌های هر گرو میزبانی کند. در ادامه به معرفی هم‌گروه‌های تیم ملی فوتبال کشورمان در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی می‌پردازیم.

کره جنوبی؛ همان همیشگی!

شاید آخرین باری که تیم ملی در انتخابی جام جهانی به کره جنوبی هم گروه نشده باشد را کمتر به خاطر بیاوریم. این چهارمین بار پیاپی است که راه ایران و کره برای صعود به جام جهانی در آخرین مرحله گروهی مقدماتی به هم گره خورده است. دیدار ال کلاسیکو فوتبال آسیا در شرایطی دو بار دیگر برگزار خواهد شد که از آخرین برد کره‌ای ها برابر تیم ملی، نزدیک به ده سال می‌گذرد و ببرهای شرق تشنه انتقام از یوزه‌ای ایرانی هستند.

گروه ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید + جزئیات

پابلو بنتو هدایت کره جنوبی را عهده دار است و با ستارگانی هم چون سون هیونگ مین به دنبال صعودی به دردسر به قطر است. تیم ملی فوتبال کره جنوبی از سال ۱۹۸۶ میلادی، در تمام ۹ دوره اخیر جام جهانی حاضر بوده و امیدوار است دهمین حضور پیاپی خود را نیز تجربه کند.

آن‌ها در دور پیش مقدماتی بالاتر از لبنان و ترکمنستان صدرنشین گروه H رقابت‌ها که خودشان نیز میزبان دور برگشت آن بودند شدند تا به راحتی جواز حضور در مرحله نهایی را به دست آورده باشند. دیدار دو تیم ایران و کره جنوبی ۲۰ مهر ماه سال جاری با میزبانی ایران و ۴ فرودین ماه ۱۴۰۱ به میزبانی کره در جدول مسابقات قرار گرفته که البته محل برگزاری بازی‌ها و حتی کشور آن نیز مشخص نیست.

امارات؛ خلیج نشین بی‌دردسر

اگر چه بازی با تیم‌های حاشیه خلیج فارس همیشه مشکلات ویژه خود را دارا است اما دیدار با امارات اغلب مصافی بی دردسر برای فوتبال ایران به ویژه در سطح ملی بوده است. ان‌ها حالا چند سالی است که در فوتبال باشگاهی و ملی افت محسوسی را پس از نسل طلایی ۲۰۱۵ خود تجربه کرده‌اند و بعید به نظر می‌رسد شاگردان اسکوچیچ کار سختی مقابل آن‌ها داشته باشند.

گروه ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید + جزئیات

اماراتی‌ها هم که علیرغم حضور در گروهی آسان مانند ایران دور رفت پیش مقدماتی را ضعیف به پایان برده بودند، با اخذ میزبانی توانستند در خاک خود ۱۸ امتیازی شده و به عنوان صدرنشین و بالاتر از ویتنام به این مرحله برسند. آخرین بار امارات در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ با ایران در همین مرحله هم گروه بود که اگر چه در خاک خود با گلی مشکوک مغلوب شاگردان علی دایی شد، ایران را در ورزشگاه آزادی متوقف کرد که همین یک امتیاز در ادامه منجر به ناکامی ایران شد. تیم ملی در ۱۵ مهر ماه و ۱۲ بهمن ماه با امارات روبرو خواهد شد.

عراق؛ دوئل حیثیتی با همسایه غربی ادامه دارد

یکی از دیدارهای پرتکرار تیم ملی در سال‌های اخیر که همیشه حساسیت و اتفاقات ویژه ای را به همراه داشته، دیدار با عراق است. عراقی‌ها در مرحله پیش مقدماتی نیز با ایران با هم گروه بودند که در دور رفت با گل دقایق پایانی از سد تیم ملی با هدایت ویلموتس گذشتند اما دور برگشت با وجود کری خوانی‌های فراوان، با شکست مقابل ایران صدر را تقدیم ملی‌پوشان ایرانی کردند.

گروه ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید + جزئیات

عراق به عنوان یکی از پنج تیم برتر دوم گروه‌ها به این مرحله راه یافته اما شیرهای فرات به شدت برای دومین صعود به جام جهانی و به ویژه گذر از ایران با انگیزه هستند. ۱۶ شهریور ماه و ۷ بهمن ماه دو تاریخی است که به ترتیب به عنوان میهمان و سپس میزبان با عراق دیدار خواهیم کرد.

سوریه؛ سرخ‌پوشان شام به دنبال پایان حسرت

سوریه اگر قدرت چندان شناخته شده‌ای نیست ولی با نسل بازیکنان بااستعداد خود در چند سال اخیر به یکی از تیم‌های قدرتمند منطقه غرب آسیا بدل شده‌اند. آن‌ها در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ تا چند قدمی حذف استرالیا در پلی آف نیز پیش رفتند اما تیرک مانع از گلزنی عمر السوما در واپسین لحظات شد تا در یک قدمی تجربه نخستین جام جهانی، ناکام بماند.

حالا با گذشت چهار سال آن‌ها امیدوارند به این طلسم پایان داده و یکی از مسافران قطر در نوروز سال آینده باشند. عملکرد سوری‌ها در مرحله پیش مقدماتی نیز گواه از برنامه و قدرت آن‌ها دارد چرا که آن‌ها از هشت دیدار خود، ۷ مسابقه را با کسب کامل سه امتیاز به پایان بردند تا بالاتر از چین راهی دور بعدی شوند.

گروه ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید + جزئیات

انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ نیز سوریه با ایران هم گروه بود و نکته جالب اینجا است که شاگردان کیروش که نمایشی بی نقص در آن بازی‌ها داشتند، تنها مقابل سوریه موفق به برد نشدند و رفت و برگشت برابر آن‌ها توقف یافتند. همچنین سوریه تنها تیمی بود که توانست رکورد کلین شیت و نوار گل نخوردن تیم کیروش را با دو گل السوما در آزادی بشکند.

به علاوه سوری‌ها در سال‌های اخیر دو بار نیز به شکل دوستانه مقابل ملی‌پوشان کشورمان قرار گرفته که با پنج و سه گل شکست‌های سنگینی را تجربه کرده‌اند که آخرینش در اوایل فرودین سال جاری اتفاق افتاد. سوریه نخستین تیمی است که شاگردان اسکوچیچ در مرحله نهایی انتخابی با آن روبرو شده و در کمتر از سه ماه یعنی ۱۱ شهریور و ۲۵ آبان به مصاف آن‌ها خواهند رفت.

لبنان؛ دو ذوبی سابق به دنبال تکرار خاطره برد مقابل کیروش

لبنان خوش‌شانس‌ترین تیم حاضر در این مرحله از رقابت‌ها است که به عنوان پنجمین تیم برتر دوم و به لطف صعود قطر میزبان، به این مرحله راه یافتند که البته پایین‌تر شانس را نیز برای کسب سهمیه جام جهانی خواهند داشت. نکته جالب اینجا است که لبنان در ترکیب خود ربیع عطایا را به عنوان وینگر و مهدی خلیل را عنوان گلر شماره یک در اختیار دارند که هر دو سابقه پوشیدن پیراهن ذوب‌آهن را در کارنامه دارند.

گروه ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را بشناسید + جزئیات

ایران با کیروش نیز تجربه هم گروهی با لبنان در همین مرحله از رقابت‌ها را دارد که در نخستین دیدار توانستند در عین ناباوری ایران را با یک گل در بیروت مغلوب سازند. البته ایران دور برگشت کاملاً ورق را برگرداند و راهی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل شد و لبنانی‌ها نیز با نتایج ضعیف کنار رفتند. ۲۰ آبان ماه و ۱۱ فروردین ماه سال آینده، زمان مقرر AFC برای جدال ایران و لبنان است که در آخرین دیدار ما نیز مقابل این تیم حاشیه مدیترانه خواهد بود و می‌تواند بسیار حساس و سرنوشت ساز شود.

کد خبر 504333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    63 3
    گروهی ساده است ولی مر موز کوچکترین بی خیالی تاوان سختی دارد هر بازی برای ما بایستی مثل 4 بازی اخیر تیم ملی باشد
    • شیطون بلا IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      33 3
      دقیقا
  • هاهاها IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    20 2
    چه شیر چه ببر حریف یوزپلنگ ایرانی نمیشه....
    • محمد طاها US ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      12 3
      ایران حریف ندارد
  • علی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    15 4
    گروه خیلی اسونه از بس اسونه واسه ایران دردسر درست میکن
  • سهیل IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 21
    ارزوی موفقیت برای تیم ملی امیدوارم تیم ملی موفق باشد ولی نه درمقابل عراق
  • ایرانشهر IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    14 1
    سلام،آقای سهیل شما یک وطن فروش خائن هستید،ایران عراق رو سه هیچ برد تا کور شود هرکس که نتواند ببیند