رشد ۱۰۸ درصدی تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در یک سال

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن از ۳ میلیارد فقره معامله گذشت.

به گزارش ایمنا، تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن با رشد ۱۰۸ درصدی همراه بوده است. از جمله دلایل رشد قابل توجه تعداد معاملات تجارت الکترونیکی، می‌توان به شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ و تغییر الگوی خرید توسط مصرف کننده اشاره کرد.

براساس آمار دریافت شده از بانک مرکزی ایران، تعداد کل تراکنش‌های تجارت الکترونیکی که از طریق درگاه پرداخت اینترنتی بانکی انجام شده، معادل یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون تراکنش بوده که نسبت به سال قبل با رشد ۴۹ درصدی همراه شده است.

در سال ۹۶ و با آغاز دولت دوازدهم تعداد تراکنش‌های خرید از درگاه پرداختی ۴۳۷ میلیون تراکنش بود که در سال ۹۷ با رشد ۷۷ درصدی به بیش از ۷۷۳ میلیون تراکنش رسیده است.

در سال ۹۸ اما رشد تراکنش‌ها مانند سال قبل نبود و تعداد تراکنش‌ها با ۳۷ درصد رشد به بیش از یک میلیارد تراکنش رسید. یک سال پس از آن و با شیوع کرونا در کشور، تعداد تراکنش‌های خرید از درگاه بانکی با رشد تقریباً ۵۰ درصدی رو به رو شد و توانست آمار بیش از یک و نیم میلیارد تراکنش را به ثبت برساند.

رشد ۱۰۸ درصدی تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در یک سال

تراکنش‌های اینترنتی به ۷.۸ میلیارد میلیون ریال رسید

بر اساس آماری که بانک مرکزی ایران ارائه کرده است، مجموع مبلغ تراکنش‌های خرید اینترنتی در سال ۹۹ از ۷.۸ میلیارد میلیون ریال گذشته است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل با رشد ۱۵۹ درصدی همراه شده است. آمار مقایسه‌ای مبلغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی نشان می‌دهد توسعه زیرساخت‌ها منجر به رشد چشمگیری در تجارت الکترونیکی شده و طی چهار سال گذشته توانسته رشد حدود ۷ برابری را رقم بزند.

سال ۹۶ مبلغ تراکنش‌های خرید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی یک میلیارد و۱۱۶ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۸۹۸ میلیون ریال بود که با ۳۰ درصد افزایش در سال بعد به یک میلیارد و ۴۵۶ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۹۹۵ میلیون ریال رسید.

رقم تراکنش‌ها با یک جهش ۱۰۳ درصدی در سال ۹۸ به عدد ۲ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۸۸۲ میلیون ریال رسید و اکنون در آخرین آمار، مجموع مبلغ تراکنش‌های خرید اینترنتی در سال ۹۹ با ۱۵۹ درصد افزایش دیگر به هفت میلیارد و ۶۷۸ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۹۴۲ میلیون ریال رسیده است.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از سال ۹۷ ارائه گزارش عملکرد تجارت الکترونیکی را آغاز کرد. در گزارش ابتدایی که شهریور ۹۸ منتشر شد، ارزش اسمی تجارت الکترونیکی به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم ۱۵۹ هزار میلیاردی سال قبل از آن، رشدی ۳۰ درصدی را نشان می‌داد.

رشد ۱۰۸ درصدی تعداد معاملات تجارت الکترونیکی در یک سال

رشد ۶.۸ برابری تجارت الکترونیکی

در چهار سالی که گذشت، تجارت الکترونیکی با رشد ۶.۸ برابری مواجه شد. هر چند تأثیر کرونا بر رشد تجارت الکترونیکی بی‌تاثیر نیست اما باید به این نکته توجه کرد که توسعه شاخص‌هایی زیرساختی که در دولت تدبیر و امید رخ داد، باعث شد در شرایطی که اغلب صنایع با رکود مواجه بودند، تجارت الکترونیکی به عنوان بخش نوپای اقتصاد، با قدرت پیش برود و سهم خوبی را از بازار کسب کند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حمایت از توسعه تجارت الکترونیکی در ایران با توجه خاص به توانایی‌های بخش خصوصی و برای دستیابی به اهداف موردنظر، به‌موجب ماده ۸۶ قانون تجارت الکترونیکی مصوب مجلس شورای اسلامی در وزارت صمت تشکیل شد. این مرکز از تجمیع مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات، مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه و کمیته ملی ادیفاکت تشکیل شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 504305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.