آخرین اخبار بازگشایی زاینده‌رود

آخرین اخبار بازگشایی زاینده‌رود را اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به به وضعیت نابسامان سد زاینده‌رود، امسال برنامه‌ای برای منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود ابلاغ نشده بود با این وجود، حسن ساسانی سرپرست شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام کرده بود که هرگونه تصمیم‌گیری برای رهاسازی آب به میزان بارش‌ها بستگی دارد.

موضوع رهاسازی آب زاینده‌رود برای کشاورزان، در یکی دو هفته اخیر جدی تر شده و اخبار متفاوتی درباره آن منتشر شده است این در حالی است که در سال جاری با توجه به کم آبی شدید، تأمین آب شرب نیز با چالش‌های جدی مواجه شده است. در این بین کشاورزان اصفهان از پاییز سال گذشته و در شرایطی که ذخیره سد زاینده‌رود کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود برای دریافت حقابه کشت پاییزه تجمعاتی داشتند تا در صورتی که بارندگی به اندازه کافی باشد این حقابه را در زمستان یا بهار دریافت کنند.

آخرین اخباری که درباره بازگشایی زاینده‌رود منتشر شده است در زیر آمده است:

زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود تا پایان هفته مشخص می‌شود

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان روز یکشنبه (۳۰ خردادماه)، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حجم آبی به میزان ۲۵۰ میلیون متر مکعب برای مصرف کشاورزان غرب و شرق در نظر گرفته شده است که با وجود برداشت‌های بالادستی و نبود نظارت کافی بر این اقدام و وجود موانع بسیار در بستر رودخانه، کشاورزان نگران آن بوده‌اند که در صورت رهاسازی آب، بخش عمده‌ای از آن در طول مسیر هدر برود زیرا موانعی سنگی در برخی از قسمت‌های بالا دستی زاینده‌رود به وجود آمده و برای جاری شدن آب باید اقداماتی انجام می‌گرفت.

وی افزود: بر این اساس بود که طی نشست‌هایی که این اصناف داشته‌اند قرار بر ایجاد تمهیداتی برای جلوگیری از این مشکلات بوده که اکنون با فراهم سازی شرایط مناسب قرار بر تعیین زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان یادآور شد: البته آبی هم که قرار است برای رفع تکلیف در راستای کشت کشاورزان شرق و غرب رهاسازی شود به هیچ وجه کفاف کشت را نمی‌دهد. شاید برای آبیاری درختان، کشت‌های ریشه‌ای و مصرف کشاورزانی که دارای استخر یا چاه هستند تا حدودی فایده بخش باشد.

امینی با بیان اینکه تا پایان هفته جاری زمان دقیق بازگشایی زاینده‌رود اعلام خواهد شد، تاکید کرد: اگر نظارت و کنترلی بر همین میزان آب اندک سد زاینده‌رود بود امکان انجام حداقل کشت وجود داشت.

وی در رابطه با میزان روزهای جاری بودن زاینده‌رود خاطرنشان کرد: برای پاسخ به این سوال لازم است آب به مدت یک هفته تا ۱۰ روز رها باشد تا رفتار طبیعی رودخانه مشاهده شود و سپس می‌توان راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کرد.

زاینده‌رود جاری نمی‌شود

هوشنگ ملایی، رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود روز شنبه (پنجم تیرماه)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با اخباری که مبنی بر جاری شدن زاینده‌رود در هفته جاری منتشر شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال بارندگی نداشته‌ایم و سد زاینده‌رود خالی است جاری شدن این رودخانه امکان پذیر نیست.

وی افزود: فقط قرار است تأمین آب برای باغات غرب استان اصفهان در مدت کوتاهی انجام شود تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری شود، البته تاریخ انجام آن هم مشخص نیست.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با بیان اینکه امسال حتی در تأمین آب شرب اصفهان نیز با محدودیت رو به رو هستیم و بدترین سال آبی را پشت سر گذاشته‌ایم، تاکید کرد: در طول ۵۰ سال گذشته مانند امسال نداشته‌ایم.

سد خالی است

ملایی با بیان اینکه اولین دغدغه مسئولان نیز تأمین آب شرب اصفهان است، گفت: آب سد فقط برای تأمین آب شرب اصفهان در نظر گرفته شده و مردم نیز باید صرفه‌جویی کنند و همراهی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه از پتانسیل خطوط نیز استفاده شده است و پیش بینی می‌شود یکی از فازهای سامانه دوم نیز تا پایان تیرماه به بهره برداری برسد، تصریح کرد: با وارد شدن این سامانه به مدار، قطعی آب در اصفهان کاهش می‌یابد.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: زمانی که حتی در تأمین آب شرب با محدودیت مواجه هستیم، کشاورزی توجیهی ندارد. آب را نمی‌توان خلق کرد بنابراین تأمین آب شرب در اولویت قرار گرفته و اگر آبی اضافه باشد در درجه بعد ابتدا باغات احیا شده و سپس آب به کشاورزی زراعی اختصاص می‌یابد.

مردم صرفه‌جویی کنند

ملایی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی در پاییز امسال و سال آینده هم بارش زیادی نداریم، افزود: انتقال آب خلیج فارس به اصفهان طرحی هزینه بر و راه‌اندازی آن زمان بر است. قیمت تمام شده آب آن نیز ۱۵ تا ۲۰ برابر آبی است که اکنون صنعت استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: مردم را به کاهش مصرف دعوات می‌کنیم نباید در سالی که بارش‌ها ۵۰ درصد کاهش یافته است توقع جاری شدن زاینده‌رود را داشته باشیم.

زاینده‌رود ۱۲ شب ۸ تیرماه برای باغات غرب اصفهان جاری می‌شود

حسین محمدرضایی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان روز سه‌شنبه (هشتم تیرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: فعلاً آب وارد شهر اصفهان نمی‌شود همچنین برای جاری شدن در شرق اصفهان هم قرار بر تصمیم‌گیری است.

وی افزود: با توجه به میزان آبی که قرار است جاری شود عده‌ای از کشاورزان شرق اصفهان، رهاسازی آب با این میزان کم را هدر رفت دانسته و معتقدند که این آب برای کشت پاییزه آن‌ها حفظ شده و در زمان خود رهاسازی شود. در مقابل عده‌ای هم با اعتراض نسبت به این مسئله خواستار جاری شدن آب شده‌اند.

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: بر این اساس قرار بر انجام یک نظرسنجی و رأی‌گیری از کشاورزان شهرستان اصفهان در این رابطه است و به زودی تصمیم نهایی در ارتباط با رهاسازی آب سد زاینده‌رود برای شرق اصفهان گرفته خواهد شد. اما برای مصرف غرب استان قرار است که امشب مصادف با هشتم تیرماه، آب رهاسازی شود.

محمدرضایی در رابطه با میزان آبی که قرار بر جاری شدن آن است تصریح کرد: طبق مصوبات قرار بر رهایی ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزان شرق و غرب و مصرف محیط زیست است که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آن، سهم محیط زیست و مابقی برای مصرف کشاورزان است البته این مصوبه روی کاغذ بوده و به نظر می‌رسد مقدار آبی که جاری خواهد شد کمتر از میزان مصوب باشد که در این صورت وزارت نیرو و مسئولان استان که این مصوبه را امضا و تأیید کرده‌اند جوابگوی کشاورزان هستند.

وی اظهار کرد: برای حفظ باغات غرب فعلاً وزارت نیرو و مسئولان استان بر جاری شدن ۵۰ میلیون متر مکعب آب در دو مرحله تصمیم گرفته‌اند. با توجه به اینکه بخشی از کشاورزان شرق، تحصن کرده و خواستار جاری شدن زاینده‌رود شده‌اند عده‌ای دیگر هم اعتراض داشته و خواهان رهاسازی نکردن آب و نگه داشت برای کشت پاییزه هستند. فعلاً با وجود این دوگانگی نظرها، قرار بر رأی‌گیری از کشاورزان در راستای اجرای درخواست آن‌ها است.

در پایان این عضو هیئت‌مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به اجماع هر چه سریع‌تر کشاورزان برای رهاسازی کردن و یا نکردن آب برای شهرستان اصفهان گفت: چنین تصمیمی باعث اتمام سردرگمی نظام صنفی و کشاورزان استان خواهد شد.

خروجی سد زاینده‌رود از عصر ۹ ام تیرماه افزایش می‌یابد

محمود چیتیان، سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان روز چهارشنبه (۹ تیرماه) در خصوص افزایش خروجی از سد زاینده‌رود اظهار کرد: خروجی آب از سد زاینده‌رود بر اساس مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی با حجم محدودی صرفاً برای جلوگیری از خشک شدن درختان باغات غرب استان افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر لزوم ذخیره ۴۳۶ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد زاینده‌رود، گفت: با توجه به ذخیره سد زاینده‌رود آب رها شده تا محدوده کانال نکوآباد جریان دارد و زاینده‌رود در شهر اصفهان جریان پیدا نمی‌کند.

مشخص نیست زاینده‌رود چند روز جاری می‌شود

احمدرضا جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر آب زاینده رود برای مصرف باغات غرب استان رها شده است و بازگشایی برای شرق استان نیز به تصمیم کشاورزان این منطقه تا هفته آینده بستگی دارد.

وی توضیح داد: برخی کشاورزان معتقدند رهاسازی کنونی آب، منفعتی برای آنها نداشته و لازم است این میزان از آب برای کشت پاییزه نگهداری شود، البته عده‌ای دیگر هم به دلیل بی اعتمادی نسبت به مسئولان مربوطه، مبنی بر حفظ آب برای پاییز، خواهان جاری شدن زاینده رود در شرق هستند.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان گفت: بر اساس توافقی که بین کمیته کشاورزان شرق و غرب استان انجام گرفت قرار شد برای جلوگیری از هدر رفت آب، چند روز زاینده رود برای غرب استان جاری شده و با بررسی رفتار رودخانه و اینکه این آب تا چه میزان می‌تواند جوابگوی مصرف غرب و شرق باشد برای شرق هم آب رهاسازی شود.

شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان برداشت‌های مازاد را کنترل نمی‌کند

جعفری با تاکید بر اینکه در این مدت، هماهنگی لازم بین کشاورزان شرق در رابطه با جاری شدن یا نشدن آب انجام خواهد شد، افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان برداشت‌های مازاد را کنترل نکرده و از تخصیص ۲۵۰ میلیون متر مکعب هم امتناع می‌کند، از طرفی هم نظارت کشاورزان بر آب این رودخانه را نمی‌پذیرد.

وی گفت: سهم کشاورزان استان و محیط زیست از آب زاینده رود ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و اگر این میزان جاری می‌شد هیچ مشکلی برای کشت کشاورزان وجود نداشت، اما به دلیل مصارف شرب، صنایع و انتقال آب به دیگر استان‌ها این عدد به ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است که مشخص نیست این میزان هم اختصاص یابد.

وزارت نیرو برنامه‌ای برای تأمین حق‌آبه کشاورزان اصفهان ندارد

علی اصفهانی، دادستان اصفهان عصر پنج شنبه در مجمع مطالبه‌گران استان اصفهان که با محوریت شبکه سازی و هم افزایی هسته‌های مطالبه‌گری و بررسی نظام مسائل استان برگزار شد، اظهار کرد: به یقین در جایی که فساد وجود داشته باشد عدالتی حاکم نیست و از سویی عدالت پروری در چارچوب دینی رضایت‌مندی مردم را در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه اجرای عدالت حتی به شکل نسبی ضرورت دارد، تصریح کرد: مبارزه با فقر، فساد، تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با تبعیض جز آرمان‌های انقلاب بوده است اما در ۴۰ سال اخیر به دلیل مدیریت کلان و میانی که تفکر غربی و لیبرالی داشتند از این آرمان‌ها فاصله گرفتیم ‏و‬ به جایی رسیدیم که فساد در سطح جامعه و مدیران افزایش یافت.

دادستان اصفهان تاکید کرد: مردم با وجود تهدیدها، منفی بافی‌ها و مسائل دیگر پا پیش گذاشتند و این حضور یک معجزه و اتمام حجتی بر مسئولان بود و فرصت دیگری در اختیار دست‌اندرکاران و مسئولان نظام گذاشت تا به آرمان‌های انقلاب برگردیم.

نباید به مطالبه گران بحق برچسب امنیتی زده شود

اصفهانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برچسب ضد امنیتی نباید به کسی زده شود که مطالبات به حقی دارد، خاطرنشان کرد: باید دقت کنیم که در تجمعات افرادی دستگیر شدند که جز اصناف معترض نبودند بلکه وصل به شبکه‌های خارجی هستند که این نوع موارد مستثنی است.

وی در پاسخ به این دغدغه و انتقاد که شکایت از مطالبه‌گران زیاد است، گفت: طبیعی است که هر کس حق شکایت دارد و ما موظف به رسیدگی هستیم و البته این شکایت باید مستدل و غیر مغرضانه باشد و در غیر این صورت قابل پیگیری نیست.

دادستان اصفهان در پاسخ به رسیدگی به مطالبات و شکایات کشاورزان اصفهانی در ارتباط با حق آبه های قانونی آنها گفت: در ابتدا باید به این نکته دقت کنیم که ما فقط در استان اصفهان می‌توانیم در ارتباط با شکایات دخالت کنیم اما موارد غیرقانونی استان‌های دیگر را باید به دیگر مسئولان انعکاس دهیم.

وی با بیان اینکه در بحث کشاورزی و حقوق آنها در دو سال اخیر بیشترین جلسات را درباره حقوق آنها داشتیم، گفت: من شخصاً در ارتباط با مشکلات کشاورزان دو بار به شورای امنیت کشور مراجعه کردم، بارها با وزیر نیرو و کشور صحبت کردیم و مشکلات را انعکاس به دادستانی کل کشور دادیم.

کشاورزان اصفهانی بحق هستند

دادستان اصفهان با بیان اینکه کشاورزان اصفهان در مطالبات خود حق دارند، تاکید کرد: متأسفانه مصوبات قانونی که شورای عالی آب دارد اجرایی نمی‌شود اما قول داده‌ام مواردی که به استان خودمان مربوط است در حد توان عملیاتی و از کشاورزان پشتیبانی کنم.

صنف کشاورزی استان مجاور زیر بار تشکیل کمیته رفع اختلاف نمی‌رود

اصفهانی اضافه کرد: در این مدت مدت کمیته‌های مشترکی برای نظارت بر برداشت‌های غیرمجاز استان اصفهان و چهارمحال شکل دادیم و سعی در ایجاد کمیته‌های مشترک میان کشاورزان دو استان برای نظارت بر برداشت‌ها داریم اما عملیاتی نشده است چراکه صنف کشاورزی چهارمحال زیر بار نرفته است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع آب در کشور مدیریت نمی‌شود، تصریح کرد: پارسال میزان زیادی آب از خوزستان در دشت و بیابان‌های مجاور این استان هدر رفت که اگر مدیریت شده بود کمبود آب نداشتیم.

دادستان اصفهان با تاکید بر اینکه در سمیرم و فریدون نیز میزان زیادی آب وجود دارد که مدیریت نمی‌شود، گفت: سالهاست هنوز وزارت نیرو هیچ برنامه‌ای برای حق‌آبه کشاورزان اصفهان ندارد در حالی که ۹ سال پیش مصوب شده بود که برنامه جامعی در این ارتباط تدوین کند.

تأمین آب شرب اصفهان در خطر جدی

اصفهانی با ابراز این مطلب که مسئولان کشوری باید دقت کنند که حق‌آبه با حق نکشت فرق دارد چراکه یک حق قانونی و خریداری شده است، گفت: آلودگی هوا و محیط زیست از دیگر مواردی است که دادستانی حق ورود دارد اما نه تنها حق آبه‌های محیط زیست اصفهان تخصیص نیافته بلکه آب شرب اصفهان نیز اگر سامانه دوم محقق نشود در خطر است.

کد خبر 504281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    0 1
    سلام. وقتی اب نیست نظرسنجی چه معنایی می دهد.کارشناسی بدون جناحی و مستقل باید در موردشرایط نا مساعد فعلی نظر بدهد .