مشخص نیست زاینده‌رود چند روز جاری می‌شود

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان گفت: فعلا مشخص نیست آب زاینده رود چند روز جاری باشد و این موضوع به رفتار رودخانه، میزان هدر رفت آب و برداشت‌های بالادست بستگی دارد.

احمدرضا جعفری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در حال حاضر آب زاینده رود برای مصرف باغات غرب استان رها شده است و بازگشایی برای شرق استان نیز به تصمیم کشاورزان این منطقه تا هفته آینده بستگی دارد.

وی توضیح داد: برخی کشاورزان معتقدند رهاسازی کنونی آب، منفعتی برای آنها نداشته و لازم است این میزان از آب برای کشت پاییزه نگهداری شود، البته عده‌ای دیگر هم به دلیل بی اعتمادی نسبت به مسئولان مربوطه، مبنی بر حفظ آب برای پاییز، خواهان جاری شدن زاینده رود در شرق هستند.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان استان اصفهان گفت: بر اساس توافقی که بین کمیته کشاورزان شرق و غرب استان انجام گرفت قرار شد برای جلوگیری از هدر رفت آب، چند روز زاینده رود برای غرب استان جاری شده و با بررسی رفتار رودخانه و اینکه این آب تا چه میزان می‌تواند جوابگوی مصرف غرب و شرق باشد برای شرق هم آب رهاسازی شود.

شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان برداشت‌های مازاد را کنترل نمی‌کند

جعفری با تاکید بر اینکه در این مدت، هماهنگی لازم بین کشاورزان شرق در رابطه با جاری شدن یا نشدن آب انجام خواهد شد، افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان برداشت‌های مازاد را کنترل نکرده و از تخصیص ۲۵۰ میلیون متر مکعب هم امتناع می‌کند، از طرفی هم نظارت کشاورزان بر آب این رودخانه را نمی‌پذیرد.

وی گفت: سهم کشاورزان استان و محیط زیست از آب زاینده رود ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و اگر این میزان جاری می‌شد هیچ مشکلی برای کشت کشاورزان وجود نداشت، اما به دلیل مصارف شرب، صنایع و انتقال آب به دیگر استان‌ها این عدد به ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است که مشخص نیست این میزان هم اختصاص یابد.

کد خبر 504277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرکی IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 0
    برای مصارف باغات جاری شده یا شالیزارهای برنج اصفهان... چرا مردم چهارمحال آب آشامیدنی ندارن ولی اصفهان، برنج میاره
  • سلمانینژاد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    0 0
    اگر جوی باریکی وسط رودخانه ایجاد میشد تا غرب اصفهان اب کمتر حدر میرفت