حقایقی را درباره بوتاکس بدانید
حقایقی را درباره بوتاکس بدانید

درباره تاریخچه بوتاکس، تأثیرات آن بر روی بدن، انواع و روش انجام بوتاکس، بوتاکس زنان و مردان، برندهای مختلف و بهترین نوع، ماندگاری بوتاکس، نکات مراقبتی قبل و بعد از انجام بوتاکس و عوارض آن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بوتاکس یک ماده تزریقی تقویت کننده عصبی است که به رفع اختلال عملکرد عضلانی کمک می‌کند، در هر قسمت از صورت، این ماده تزریق شود، به طور موقت فعالیت عضلات زیرین آن قسمت متوقف می‌شود.

در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار بوتاکس جهت اصلاح «لوچی چشم» بر روی انسان بکار گرفته شد. سپس برای درمان اسپاسم پلک، تنبلی چشم، بلوفاسپاسم (ناتوانی در حرکت پلک‌ها در جهتی مشخص) و دیستونی گردن به کار برده شد.

بوتاکس در سال ۲۰۰۲ برای اصلاح خطوط بین دو چشم تأیید شد. ۱۱ میلیون بیمار از آن زمان با این روش درمان شده‌اند. در سال ۲۰۰۴، این روش برای درمان عرق کردن بیش از حد مورد تأیید قرار گرفت. در سال ۲۰۱۰ نیز، از بوتاکس برای درمان سردردهای میگرنی استفاده شد.

خاصیت بوتاکس این است که عضلات را فلج می‌کند و یا از حرکت آنها می‌کاهد، از این خاصیت می‌توان در پزشکی و برای جوان سازی استفاده کرد، به این صورت که پس از تزریق بوتاکس، از حرکت عضلات و ماهیچه‌ها کاسته می‌شود، بنابراین دیگر حرکت نمی‌کنند و چین و چروکی به وجود نخواهد آمد.

هنگامی که ماهیچه‌ها از حرکت خود متوقف شوند، عمل چین و چروک نیز متوقف می‌شود، تزریق این ماده از پیشرفت خطوط ریز در صورت جلوگیری می‌کند و تأثیر فوق العاده ای در رفع چین و چروک و جوان سازی پوست دارد.

انواع بوتاکس اصلاح فرورفتگی یا جمع شدن چانه که در هنگام خنده ایجاد می‌شود، اصلاح خطوط بین ابرو، لیفت ابرو، بوتاکس میگرن، بوتاکس دور چشم (رفع خطوط پنجه کلاغی)، رفع افتادگی اطراف دهان

رفع چین و چروک گردن (لیفت گردن)، بوتاکس پیشانی، بوتاکس لبخند (برای افرادی که در هنگام خنده لثه‌های فوقانی بیش از حد نمایان می‌شود)، درمان عرق زیربغل، درمان عرق کف دست، درمان عرق کف پا و به طور کلی برای رفع هرگونه چین و چروک ایجاد شده در صورت و گردن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بوتاکس و تأثیرات آن بر بدن

از تأثیرات خوب آن می‌توان از بین بردن چین و چروک را نام برد، از تأثیرات بد پس از تزریق، افراد دیگر قادر نخواهند بود که احساسات و عواطف خود را در چهره شأن نشان دهند البته به طور موقت، پس از تزریق ممکن است ناحیه تزریق، کمی درد کند و کوفته شود که این مشکل طبیعی بوده و در طی زمان کوتاهی حل خواهد شد، در کل تزریق بوتاکس، عوارض ماندگاری ندارد.

بیشترین کاربرد بوتاکس در چه نواحی از بدن است؟

از تزریق بوتاکس، بیشتر در ناحیه پیشانی و برای از بین بردن خطوط اخم استفاده می‌شود، می‌توان از آن در ناحیه کنار چشم نیز استفاده کرد، این دو، مکان‌هایی هستند که برای تزریق این ماده، بهترین هستند و بر اساس تجربه، تزریق در ناحیه پیشانی و کنار چشم، بیشترین بازده را دارد.

می‌توان از تزریق این ماده در دیگر نقاطی مانند: خطوط زیر چشم، خطوط خنده، اطراف لب و همچنین خط‌های زیر لب و کنار لب نیز استفاده کرد. از بوتاکس می‌توان برای بالا بردن ابرو ها نیز استفاده کرد. گرچه تزریق در این نواحی که ذکر شد، عوارض بیشتری را به همراه دارد و سخت‌تر هم هست. برای تزریق بوتاکس در نواحی به جز پیشانی و کنار چشم، باید حتماً، از یک پزشک متخصص و مجرب استفاده کنید. اگر این موضوع رعایت نشود، امکان لطمه زدن به سلامتی شما و عوارض شدید هم وجود دارد.

حقایقی را درباره بوتاکس بدانید

بوتاکس پیشانی

برخی از افراد می‌خواهند ظاهر خطوط اخم عمودی و چروک‌های پیشانی افقی را به حداقل برسانند، بوتاکس پیشانی یک روش درمانی ساده، ایمن و مؤثر برای کاهش چین و چروک‌های پیشانی است، پوتاکس پیشانی بین چشمان و برای چین و چروک‌های افقی پیشانی شما تزریق شود. تزریق بوتاکس پیشانی، درمانی برای صاف کردن خطوط افقی و چین و چروک‌های عمودی بین چشم است و برای شل کردن عضلات ایجاد کننده این چین و چروک‌ها به کار می‌رود.

اگرچه استفاده از بوتاکس پیشانی توسط FDA تأیید شده است، اما پزشکان متخصص و کاملاً واجد شرایط در تزریق بوتاکس پیشانی احتیاط می‌کنند. به این دلیل که بوتاکس پیشانی هم می‌تواند در صاف کردن چین و چروک مؤثر باشد و هم می‌تواند باعث شل شدن بیش از حد ماهیچه‌ها شود، در نتیجه افتادگی ابرو یا حتی ناهموار بودن ابروها ایجاد می‌شود.

در بوتاکس پیشانی دوز تزریق باید با دقت کنترل شود، بنابراین مهم است که در انتخاب متخصص انجام کار دقت کنید، اگر در حال انجام درمان‌هایی مانند پاک سازی پوست هستید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید تا فاصله زمانی مناسب رعایت شود.

تزریق چند واحد بوتاکس در پیشانی مجاز است؟

در هنگام تعیین تعداد واحدهای بوتاکس پیشانی برای شما، جنسیت شما بیشترین تأثیر را دارد، به طور کلی، مردان برای بوتاکس پیشانی به دو الی سه واحد بیشتر از خانمها، به ویژه در قسمت خطوط اخم بین ابروان نیاز دارند، دلیل این امر قوی‌تر بودن ماهیچه‌های مردان در این قسمت‌ها است.

بوتاکس چین و چروک پیشانی برای خانم‌ها به طور معمول ۱۰ تا ۳۰ واحد توصیه می‌شود، اما فاکتورهای مهم میزان تزریق بوتاکس پیشانی، سن شما و شدت چین و چروک‌ها است، هرچه میزان چین و چروک‌ها عمیق‌تر باشند تعداد واحدهای مورد نیاز برای بوتاکس پیشانی بیشتر می‌شود، برای تعیین تعداد واحد مورد نیاز بوتاکس پیشانی، با متخصص معتبر صحبت کنید.

برای خطوط افقی پیشانی، پزشکان می‌توانند تا ۲۰ واحد تزریق کنند، برای خطوط “۱۱” بین چشم، حداکثر تا ۲۰ واحد می‌توان تزریق کرد، این بدان معنی است که شما می‌توانید حتی تا ۴۰ واحد تزریق بوتاکس پیشانی دریافت کنید.

دریافت بیش از حد تعداد واحد بوتاکس پیشانی، می‌تواند باعث ایجاد سنگینی یا افتادگی در مناطق آسیب دیده شود، از آنجا که سم مورد استفاده در این ماده باعث فلج عضلات می‌شود، تا زمانی که دارو از بین نرود، نمی‌توانید آن عضلات را حرکت دهید.

پزشک شما ممکن است ابتدا با دوز کم تزریق بوتاکس پیشانی را شروع کند، آنها معمولاً دو تا چهار هفته زمان می‌دهند تا ببینند که این دوز برای شما چگونه کار می‌کند. سپس بنا به نیاز چند واحد اضافی دریافت می‌کنید، پزشک شما در بازدیدهای بعدی به شما می‌گوید که چه تعداد واحد برای رفع چین و چروک پیشانی لازم را دارید.

آیا بوتاکس پیشانی یک روش ایمن هست؟

بوتاکس پیشانی یک روش آزمایش شده و واقعی برای کاهش ایمن و کارآمد ظاهر چین و چروک‌های پیشانی است و سال‌ها از چروک‌های صورت خود را می‌گیرد.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است که انتخاب پزشک مناسب برای انجام بوتاکس پیشانی می‌تواند تفاوت‌های زیادی در نتایج شما ایجاد کند.

گرچه ممکن است داستان‌های ترسناکی درباره عوارض تزریق این محلول شنیده باشید اما کلید اصلی انتخاب یک متخصص معتبر است که واقعاً می‌داند چه کاری انجام می‌دهند. اگرچه انتخاب یک متخصص که بوتاکس پیشانی را با قیمت پایین‌تر انجام می‌دهد وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد، اما لازم است برای انجام بوتاکس پیشانی، بوتاکس دور چشم، درمان تعریق به یک متخصص معتبر مراجعه کنید تا نتیجه واقعی به دست بیاورید.

روش انجام بوتاکس

ژل بوتاکس که با نام سم بوتولنیوم و سموم عصبی تزریقی نیز شناخته می‌شود در عضله‌هایی که روی صورت وجود دارد و دارای چین و چروک است تزریق می‌شود و با فلج کردن عضلات زیر پوست از منقبض شدن سلول‌های عصبی صورت جلوگیری کرده و به کاهش خطوط ریز و چین و چروک کمک می‌کند.

روش انجام تزریق یک روش غیر جراحی در مطب است و به آمادگی حداقل نیاز دارد، قبل از انجام عمل بیمار باید به پزشک خود درباره سوابق پزشکی، آلرژی‌ها یا دیگر شرایط خاص اطلاع دهد. پزشکی که نزد وی این عمل زیبایی را انجام می‌دهید باید متخصص و دارای مجوز باشد.

قبل از تزریق، تمام آرایش خود را پاک کرده و ناحیه درمان را تمیز کنید، ممکن است لازم باشد از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین اجتناب کنید تا خطر کبودی را کاهش دهید.

معمولاً از این ماده برای کمک به درمان چین و چروک، خطوط پنجه کلاغی و هایپرهیدروز استفاده می‌شود، انواع محلول بوتاکس بسته به نوع برند آن، یک الی ۱۰ روز پس از تزریق اثر خود را نشان می‌دهد، هرچه کیفیت محلول پایین‌تر باشد اثر آن زودتر نمایان می‌شود.

سن مناسب بوتاکس

در مورد اینکه سن ایده آل برای استفاده از این محلول باید بدانیم هیچ سن توصیه نشده‌ای وجود دارد، سن مناسب تزریق بوتاکس برای افراد مختلف، متفاوت است زیرا ماهیچه‌های هر کس متفاوت است، اگر کسی در سن ۲۱ سالگی خطوط چین و چروک قابل مشاهده‌ای داشته باشد که باعث ایجاد مشکل می‌شود، می‌تواند تزریق انجام دهد، اما اگر یک ۲۱ ساله دیگر بدون خطوط مرئی قصد انجام تزریق این محلول داشته باشد معمولاً متخصصین پوست امتناع می‌کنند.

درمان تعریق با بوتاکس

عرق کردن طبیعی‌ترین عملکرد بدن برای تنظیم میزان حرارت بدن و در واقع یک واکنش ضروری است، اما بعضی از افراد بیشتر از حد لازم عرق می‌کنند. هایپرهیدروز، که بیشتر به عنوان تعریق بیش از حد شناخته می‌شود، می‌تواند کیفیت زندگی فرد را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد، بسیاری از افراد این شرایط را بسیار ناراحت کننده و شرم آور می‌دانند، در برخی موارد عرق کردن بیش از حد فقط به یک ناحیه از بدن مانند زیر بغل یا پا محدود می‌شود، این وضعیت هایپر هیدروز کانونی نامیده می‌شود.

موارد دیگر شامل عرق کردن در قسمت‌های زیادی از بدن است، شایع‌ترین نواحی که تحت تأثیر هایپرهیدروز قرار دارد، پوست سر، عرق زیر بغل، عرق کف دست، عرق کف پا و ناحیه کشاله ران است.

این ماده یک درمان ویژه برای هایپرهیدروز کانونی یا عرق کردن بیش از حد است. سم بوتولینوم با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی مسئول تعریق جلوی تولید بیش از حد عرق را می‌گیرد، ماندگاری درمان عرق با این روش به طور معمول چهار تا شش ماه است، زیرا سیگنال‌های عصبی دوباره احیا می‌شوند. با این حال، با گذشت زمان و تکرار تزریق، این فاصله زمانی طولانی‌تر می‌شوند.

درمان عرق با این روش بسیار مؤثر است به خصوص برای درمان عرق زیر بغل خوب جواب می‌دهد، غدد عرق روی دست و پا نیز به خوبی به تزریق پاسخ می‌دهند، اما ممکن است تزریق برای درمان عرق کف دست و پاها کمی دردناک‌تر باشد زیرا سیگنال‌های عصبی بیشتری در این نواحی وجود دارد. مهم است که دلیل تعریق بیش از حد ارزیابی شود، زیرا برخی بیماری‌های نادر وجود دارند که می‌توانند علت عرق بیش از حد داشته باشند.

تزریق این محلول هنگامی موفقیت آمیز است که هایپرهیدروز در یک ناحیه از بدن محدود شود، متخصصان این درمان را برای زنانی که باردار یا شیرده هستند یا افرادی که سابقه اختلالات عصبی عضلانی دارند توصیه نمی‌کنند.

روش درمان عرق با این ماده ساده است، کرم بی حسی تا یک ساعت قبل از تزریق در منطقه درمانی اعمال می‌شود، پزشک ناحیه آسیب دیده را تمیز کرده و با سوزن بسیار ریز محلول را تزریق می‌کند، کبودی، تورم یا حساسیت پوست بعد از انجام تزریق ممکن است ایجاد شود، اما به طور کلی جزئی است. بیماران معمولاً پنج روز تا دو هفته، نتایج کامل را مشاهده می‌کنند.

تزریق این محلول یک درمان انقلابی برای هایپریدروز است، این امر به بهبود کیفیت زندگی برای بسیاری از بیماران کمک کرده است و بهترین روش درمان عرق بیش از حد است، خوب عمل می‌کند و بیماران واقعاً از نتایج خوشحال هستند.

حقایقی را درباره بوتاکس بدانید

درمان عرق دست با بوتاکس

تعریق زیاد کف دست می‌تواند ناراحت کننده باشد و ممکن است باعث ایجاد مشکلات عاطفی، حرفه‌ای و اجتماعی شود، با این حال اغلب اعتقاد دارند که این بیماری قابل درمان نیست و به همین دلیل به دنبال درمان عرق کف دست نیستند. تزریق بوتاکس برای درمان عرق بیش از حد توسط FDA تصویب شده است، این محلول به طور انتخابی غدد عرق کف دست را غیر فعال می‌کند و در نتیجه ظاهری طبیعی و بدون رطوبت ایجاد می‌شود، درمان عرق دست با مراجعه به کلینیک زیبایی به صورت سرپایی انجام می‌شود و پس از آن نیازی به مراقبت ویژه نیست.

عوارض جانبی اثرات آن حداقل و به طور متوسط ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار است، پس از هر بار تکرار درمان، مدت ماندگاری بیشتر می‌شوند، در مطالعات بالینی مختلف میزان رضایت بیمار تا ۹۸ درصد ثبت شده است. درمان عرق کف دست با استفاده از یک کرم بی حس کننده و با کوچک‌ترین سوزن موجود انجام می‌شوند. کف دست‌ها دارای پوستی ضخیم‌تر هستند که بی حس کردن آن دشوارتر است و باعث ایجاد ناراحتی بیشتری از طریق تزریق می‌شود. بعد از درمان عرق دست، برخی از بیماران ضعف موقت دست خود را گزارش می‌کنند، به طور متوسط دو تا سه هفته طول می‌کشد تا بهبودی کامل حاصل شود.

بوتاکس میگرن

تزریق سم بوتولینوم می‌تواند در کم کردن تعداد دفعات سردرد برای افرادی که در ماه بیش از دو هفته میگرن دارند، کمک کند، با توجه به قسمت‌های مختلف صورت هزینه تزریق بوتاکس نیز متفاوت است، برند مورد استفاده نیز می‌تواند هزینه تفاوت ایجاد کند، تعداد تزریق‌های مورد نیاز نیز در افراد مختلف نیز متفاوت است و این می‌تواند هزینه بوتاکس را تغییر دهد.

هزینه بوتاکس برای نواحی کوچک‌تر مانند گوشه‌های بیرونی چشم‌ها معمولاً کم هزینه تر هستند زیرا به واحدهای تزریق کمتری احتیاج دارند، پیدا کردن مکانی با هزینه بوتاکس کمتر برای شما وسوسه‌انگیز باشد اما قیمت بوتاکس پایین نشانه خوبی نیست، اگر به هزینه بوتاکس بسیار پایین‌تر از قیمت متوسط باشد، ممکن است به دلیل استفاده از مواد رقیق باشد.

بوتاکس زنان

در افراد مختلف بهترین زمان شروع تزریق بوتاکس متفاوت است، خانم‌هایی که حرکات میمیک صورت بیشتری در هنگام حرف زدن دارند یا در هنگام تمرکز عادت به کمی اخم کردن و جمع کرن گوشه چشم دارند، بیشتر مستعد چروک‌های زودرس پوست صورت هستند و به این افراد توصیه می‌شود هر چه زودتر با از کار انداختن موقتی عضله‌های صورتشان، از عمیق شدن آنها که جبران آن به مراتب سخت‌تر است، جلوگیری کنند.

سبک زندگی، در میزان جوان به نظر رسیدن یک فرد نقش بزرگی ایفا می‌کند، پوست خانمی که در سال‌های آخر دهه بیست سالگی عمر خود قرار داشته و در ۱۰ سال گذشته از سیگار کشیدن، مصرف الکل و حمام آفتاب لذت برده است، نسبت به پوست خانمی که در سال‌های آخر دهه سی سالگی خود قرار داشته و مدام از پوست خود مراقبت کرده است بسیار متفاوت خواهد بود.

این همان دلیلی است که هر بیمار باید به صورت فردی درمان شده و برنامه‌ای منحصر به سبک زندگی و نوع پوست او تهیه شود. از آنجایی که هر فردی به گونه‌ای متفاوت پیر شده و احساس متفاوتی نسبت به روند پیری خود دارد، هیچ سنی به عنوان بهترین سن برای انجام بوتاکس تعیین نمی‌شود.

حقایقی را درباره بوتاکس بدانید

بوتاکس مردان

تزریق بوتاکس برای آقایان نیز می‌تواند به بهبود و همچنین جلوگیری از خطوط و چین و چروک کمک کند، آمار مردانی که برای این عمل زیبایی مراجعه می‌کنند به سرعت در حال رشد است، رایج‌ترین نواحی تزریق بوتاکس آقایان، بوتاکس پیشانی مردان، خطوط بین چشم‌ها و صورت آقایان است، این ماده جهت پیشگیری از ایجاد چین و چروک نیز برای مشتریان مذکر بسیار استفاده می‌شود.

سن مناسب بوتاکس مردان برای افراد مختلف، متفاوت است. ما مشتریانی داریم که از ۲۵ سالگی برای پیشگیری از چین و چروک را انجام می‌دهند و همچنین برخی مشتریان ما از ۴۵ سالگی شروع می‌کنند. سن مناسب تزریق این ماده به اهداف فردی و ترجیحات زیبایی شناسی شما بستگی دارد.

هزینه بوتاکس آقایان به مواردی مانند ناحیه مورد نظر و پزشکی که کار را انجام می‌دهد بستگی دارد، پیش از انجام تزریق و در اولین جلسه مراجعه به کلینیک زیبایی، سوالات خود را درباره این درمان زیبایی و هزینه آن بپرسید.

نتایج این عمل زیبایی برای آقایان نیز مانند خانم‌ها بلافاصله قابل مشاهده نیستند، به طور معمول ۵ الی ۱۰ روز طول می‌کشد تا تزریق اثر کامل داشته باشد و تا دو هفته هم به اوج می‌رسد.

نتایج بوتاکس مردان حداقل تا چهار ماه ادامه دارد، آناتومی افراد با یکدیگر متفاوت است و پیشنهاد می‌کنیم هر ۴ تا ۳ ماه یک بار درمان تکرار شود.

برندهای مختلف بوتاکس

امروزه انواع بوتاکس با برندهای متفاوت وجود دارد که هر یک از آنها برای زیبایی صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، برندهای این محلول زیبایی متنوع می‌باشند و هر یک دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند. برخی از انواع این ماده عبارتند از:

۱ - بوتاکس دیسپورت Dysport

بوتاکس دیسپورت از مشهورترین انواع می‌باشد که محصول انگلیس است و برای از بین بردن چین و چروک‌هایی که روی صورت وجود دارد بسیار کاربردی است، همچنین محلول دیسپورت برای محو کردن خطوط نازکی که در چهره نمایان و قابل مشاهده هستند کاربرد دارد.

دیسپورت یک محلول بسیار قوی و با کیفیت است و مهمترین تفاوت و مزیت آن نسبت به دیگر انواع این محلول، نوروتوکسینی بودن آن است. به این معنا که بوتاکس دیسپورت، پروتئینی دارد که با ارسال پیام‌هایی به مغز، چین و چروک‌ها را در محل تزریق شده متوقف نموده و از بین می‌برد. تأثیر محلول دیسپورت معمولاً ۷ الی ۱۰ روز پس از تزریق قابل مشاهده است.

۲ بوتاکس زئومین Xeomin

بوتاکس زئومین محصول کشور آلمان و یکی از بهترین برندها می‌باشد که در از بین بردن و محو نمودن چروک‌های روی تمامی نقاط صورت کاربرد دارد. عملکرد و ماندگاری بالای بوتاکس زئومین سبب شده است که بیشتر پزشکانی که متخصص پوست هستند استفاده از برند زئومین را برای بیماران خود ترجیح دهند.

مهمترین تفاوتی که زئومین با دیگر انواع این ماده دارد این است که نگهداری از محلول زئومین نیازی به دمای پایین ندارد و به همین دلیل استفاده کردن و توزیع آن در کلینیک‌ها به راحتی انجام می‌شود. تأثیر محلول زئومین یک هفته الی ده روز پس از تزریق نمایان می‌شود. به این معنی که بوتاکس زئومین هیچ ماده افزودنی ندارد. فایده تزریقی از فرم خالص این است که بدن انسان نسبت به آن مقاومت کمتری نشان می‌دهد.

۳ - بوتاکس نورونوکس Neuronox

از جمله بهترین انواع دیگر این ماده که بسیاری از پزشکان از آن استفاده می‌کنند نورونوکس است، این برند ساخت کشور کره می‌باشد و مانند دیگر برندها نحوه تزریق آن استفاده از سوزن است.

محلول نورونوکس نیز از رساندن پیام‌های پیری زودرس به مغز جلوگیری می‌نماید و به مرور زمان از بین ببرد و چهره را جوان‌تر و زیباتر می‌کند. ماندگاری تأثیر نورونوکس چهار الی شش ماه است و تأثیر آن هفت تا ۱۰ روز پس از تزریق مشاهده خواهد شد. البته یکی از نکاتی که قابل ذکر است و باید به آن توجه داشته باشید این است که، ماندگاری آن به شرایط بیمار و چگونگی تزریق آن بستگی زیادی دارد.

از جمله عوارضی که می‌توانیم برای تزریق بوتاکس نورونوکس نام ببریم این است که امکان دارد محل تزریق مقداری کبود شود ولی ماندگاری کبودی‌ها بسیار کم است و در مدت زمانی کمی از بین می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر برندهای موجود در بازار به مطلب انواع بوتاکس مراجعه نمائید.

بهترین نوع بوتاکس کدام است؟

هرکدام از انواع بوتاکس ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند، در این بین بوتاکس زئومین به عنوان بهترین برند شناخته می‌شود و از آنجایی که هیچ‌گونه مواد افزودنی در آن وجود ندارد، عملکرد آن هم بسیار بالا و قوی است.

در واقع باید بدانید زمانی که محلول زئومین به صورت شما تزریق می‌شود، بدن شما پادتن کمتری را نسبت به تزریق دیگر انواع تولید می‌کند، نتیجه بوتاکس زئومین را می‌توانید ۱۰ روز پس از تزریق مشاهده کنید. ماندگاری بوتاکس زئومین بالا و بین ۶ الی ۹ ماه است، تزریق این محلول نتایج خود را بین یک تا ده روز پس نشان می‌دهد. برندهای باکیفیت اگرچه ماندگاری بالاتری دارند اما نتایج آنها معمولاً پس از ده روز از انجام عمل نمایان می‌شود.

زئومین و دیسپورت دو محلول معمول برای تزریق هستند. در این قسمت به تشابهات و تفاوت‌های بین بوتاکس زئومین و دیسپورت می‌پردازیم.

شباهت بوتاکس زئومین و دیسپورت

بوتاکس زئومین و دیسپورت هر دو از ماده اصلی سم بوتولینوم A (سمی که توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می‌شود) تشکیل شده‌اند. سم بوتولینوم با مسدود کردن اتصال عصبی عضلانی روی پوست و ماهیچه‌های تزریق شده تأثیر می‌گذارد.

بوتاکس زئومین و دیسپورت هر دو اثر خود را در حدود ۷ روز پس از تزریق اعمال می‌کنند، و اثرات آنها حداقل تا ۶ ماه به طول می‌انجامد. تأثیر کلی که از بوتاکس زئومین و دیسپورت حاصل می‌شود یکسان است.

بوتاکس زئومین و دیسپورت هر دو با واحد یکسان اندازه گیری می‌شوند و اندازه گیری دوز لازم را برای پزشک معالج آسان می‌کند. هزینه بوتاکس زئومین و دیسپورت تقریباً یکسان است، و این امر باعث می‌شود که تجویز هر کدام برای پزشک یا بیمار یک انتخاب باشد.

تفاوت بوتاکس زئومین و دیسپورت

ساختار اساسی زئومین و دیسپورت متفاوت است، حتی اگر ماده اصلی یکسان باشد. ساختار محلول دیسپورت پروتئینی دارد که زئومین فاقد آن است و در حقیقت سم بوتولینوم “برهنه” است. این پوشش پروتئینی روی محلول دیسپورت می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های ایمنی توسط بدن شود که در نهایت می‌تواند تزریق بوتاکس را بی اثر کند. اعتقاد بر این است که این یک مزیتبرای بوتاکس زئومین است زیرا تزریق مکرر محلول زئومین منجر به ایجاد آنتی توسط بدن نمی‌شود.

بوتاکس دیسپورت در فریزر یا در دمای بین دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود، بنابراین، نیاز به نگهداری آن در یخچال دارد. از طرف دیگر، بوتاکس زئومین لزوماً نباید در فریزر یا یخچال نگهداری شود، و این ویژگی حمل و نقل محصول را بسیار آسان‌تر و حتی ارزان‌تر می‌کند.

زئومین توسط Merz Pharma تولید می‌شود در حالی که دیسپورت توسط Allergan ساخته می‌شود.

در بیشتر موارد، در صورتی که بدن در برابر بوتاکس دیسپورت مقاومت کند می‌توان از زئومین استفاده کرد.

حقایقی را درباره بوتاکس بدانید

اقدامات لازم قبل از تزریق بوتاکس

برای تزریق بوتاکس لازم نکاتی را بدانید و برای رسیدن به نتیجه بهتر رعایت کنید، این نکات عبارتند از:

- قبل از تزریق بوتاکس باید از مصرف داروهایی مانند مسکن، ضد التهاب و حساسیت خودداری کنید و به مدت دو هفته قبل از مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون می‌شود، پرهیز کنید.

- در صورتی که در دوره بارداری یا شیردهی می‌باشید، باید تزریق بوتاکس را به عقب بیندازید.

قبل از تزریق بوتاکس. از خوردن چای سبز خودداری کنید

- هنگام مراجعه برای تزریق بوتاکس صورت خود از آرایشی پاک کنید.

- اگر بیماری خاصی دارید، حتماً با پزشک در مورد آن صحبت کنید.

- در صورتی که حساسیت پوستی خاصی دارید به پزشک اطلاع دهید.

اقدامات لازم بعد از تزریق بوتاکس

اقداماتی که باید بعد از تزریق بوتاکس انجام دهید عبارتند از:

- بعد از اینکه بوتاکس را انجام دادید، باید به مدت چند روز از خم شدن خودداری کنید و برای چند روز از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش پرهیز کنید.

- هرگز ناحیه تزریق شده را دست نزنید یا به ماساژ دادن آن نپردازید.

- برای کاهش تورم و رفع کبودی می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

- برای اینکه ماده تزریقی به ناحیه‌های دیگر حرکت نکند، در چند ساعت اولیه دراز نکشید.

- در روزهای اول بعد از تزریق از حمام رفتن، سونا و جکوزی بپرهیزید و از قرار گرفتن در مقابل حرارت و گرما اجتناب کنید، چرا که گرما تأثیر بوتاکس را کاهش می‌دهد.

- در روزهای اولیه بعد از بوتاکس از مواد آرایشی و کرم استفاده نکنید.

چند روز بعد از تزریق بوتاکس تأثیر آن دیده می‌شود؟

مشاهده تأثیر تزریق در هر فرد متفاوت است، اما به طور کلی طولانی نیست، نتایج معمولاً در طی یک تا ده روز از شروع درمان بسته به نوع برند ظاهر می‌شوند و هیچ تأثیر منفی ندارند. به علاوه درد شما بسیار کم خواهد بود و این درد ممکن است تا دو هفته با شما همراه باشد اما آزاردهنده نیست.

بیمارانی که آسپرین یا NSALD مصرف می‌کنند ممکن است کبودی آبی خاصی داشته باشند که بعد از چند روز از بین می‌رود. همچنین بیماران می‌توانند برای پوشاندن این کبودی‌ها از لوازم آرایشی استفاده کنند اما باید تا ۲۴ ساعت پس از تزریق از دستکاری محل اجتناب کنند.

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

ماندگاری تأثیر بوتاکس برای هر فرد متفاوت است، برند مورد استفاده توسط متخصص نیز در ماندگاری بوتاکس تأثیرگذار است. به طور کلی نتایج تزریق در یک الی ده روز بسته به نوع برند قابل مشاهده است و سه تا شش ماه بدون هیچ گونه جراحی و احساس درد و ناراحتی باقی می‌ماند، هرچه کیفیت محلول مورد استفاده بیشتر باشد نتایج خود را دیرتر نشان می‌دهد، با این حال ماندگاری برندهای باکیفیت بالا است.

مصرف سیگار و دخانیات و تأثیر آن بر روی ماندگاری بوتاکس

در واقع مصرف سیگار و دخانیات باعث می‌شود که تولید کلاژن در پوست بسیار کاهش می‌یابد و در از بین رفتن اثرات مواد تزریق بوتاکس مؤثر است. بنابراین اگر می‌خواهید نتیجه بوتاکس ماندگاری بیشتری داشته باشد از مصرف سیگار و دخانیات پرهیز کنید.

حقایقی را درباره بوتاکس بدانید

عوارض بوتاکس چیست؟

بوتاکس یکی از روش‌های کم‌تهاجمی و مؤثر برای جوان سازی پوست و رفع خطوط صورت و گردن است، حدود ۵۰ سال است که در علم پزشکی از بوتاکس و سم بوتولونیوم برای درمان اختلالات مختلف استفاده می‌شود و در ۱۵ سال اخیر، کاربردهای زیبایی هم به استفاده‌های بوتاکس اضافه شده‌اند، پژوهش‌ها و مطالعات انجام شده بر روی بوتاکس نشان می‌دهند که این روش بسیار ایمن و کم عارضه است، این حال تمامی روش‌های درمانی و زیباسازی عوارض محتملی دارند.

قرمزی و تورم، درد، تهوع و سردرد، کبودی، عفونت، واکنش‌های کولینرژیک از عوارض بوتاکس است، همچنین عوارض محل تزریق در موارد درمان یک سوم بالایی صورت (خط اخم، خطوط افقی پیشانی، ابروها و خطوط پنجه کلاغی) بسیار کم است. چون تکنیک‌ها و دستورالعمل‌های تزریق بوتاکس در این نواحی تا حد زیادی بهینه سازی شده‌اند. تزریق بوتاکس در یک سوم میانی و پایینی صورت و همچنین گردن، کاربردهای کمی دارد. به همین علت تکنیک‌های تزریق در این مناطق ضعیف‌تر بوده و تزریقات باید با دقت و احتیاط بیشتری صورت بگیرند. احتمال بروز عوارض محل تزریق در این مناطق بیشتر است.

کد خبر 504213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.