واکسن کرونا رایگان است/ برای موج پنجم در حالت آماده‌باش هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: واکسن برای همه مردم رایگان است و قرار نیست کسی در ازای دریافت واکسن داخلی مبلغی بپردازد و این قیمت‌گذاری بین دولت و شرکت‌های تولیدکننده واکسن برای پرداخت هزینه‌های ساخت واکسن است.

طاهره چنگیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص قیمت‌گذاری واکسن تولید داخل، اظهار کرد: دولت با پرداخت مبلغی واکسن تولید خارجی را خریداری می‌کند و برای خرید واکسن تولید داخل نیز دولت باید هزینه خرید واکسن را به شرکت تولیدکننده بپردازد، چرا که تولید واکسن هزینه دارد و شرکت تولیدکننده در ازای پرداخت هزینه مشخص، واکسن را در اختیار دولت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بعضی از اجزا و مواد برای تولید واکسن داخل است، اما بعضی از مواد مانند رزین‌ها و مواد اضافی برای ساخت واکسن باید از کشورهای دیگر وارد شود و قیمت‌گذاری به این معنا است که شرکت تولیدکننده نیز بتواند هزینه‌های پرداختی برای تولید را بپردازد.

حمایت دولت از زیرساخت‌های فراهم شده برای تولید واکسن داخلی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: محاسبات قیمت گذاری بر اساس بررسی‌های شورای عالی بوده، البته واکسن داخلی هزینه‌هایی از جمله حمل و نقل از خارج و هزینه‌های سرباری دیگر ندارد، اما دولت باید از کارخانه و زیرساخت‌های فراهم شده برای تولید واکسن حمایت می‌کرد.

وی بابیان اینکه تفاوت قیمت واکسن تولید داخل برخلاف اعلام‌های رسانه‌ای است، تصریح کرد: برخی با بی‌انصافی محاسباتی در تبدیل ریال به دلار برای واکسن تولید داخل انجام و با کمترین قیمت دلار محاسبات را انجام می‌دهند و اینگونه ارزش دلاری برای واکسن تولید داخل به شدت بالا می‌رود.

چنگیز با تاکید بر اینکه واکسن برای همه مردم رایگان است، اضافه کرد: قرار نیست کسی در ازای دریافت واکسن مبلغی بپردازد و این قیمت‌گذاری تنها بین دولت و شرکت‌های تولیدکننده واکسن برای پرداخت هزینه‌های ساخت واکسن است.

واکسینه شدن ۸۰ درصد کادر درمان

وی در خصوص شیوع کرونا دلتا پلاس در اصفهان، افزود: این نوع از کرونا، همان نوع جهش یافته هندی است که در استان‌های جنوبی در حال شیوع است، اما در اصفهان گزارشی مبنی بر شیوع سوش هندی نداشته‌ایم، البته موج جدیدی از جنوب کشور به سمت مرکز در حال شیوع است و در حالت آماده‌باش برای موج پنجم هستیم و مشکلی از نظر تجهیزات بیمارستانی نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص واکسیناسیون کادر درمان، تصریح کرد: بیش از ۸۰ درصد از کادر درمان واکسینه شدند و برخی هم که واکسینه نشدند، خودشان مایل به تزریق واکسن نبوده‌اند.

وی در خصوص پروازها و ترددها از جنوب کشور به استان افزود: به دلیل شرایط قرمز کرونایی در استان‌های جنوبی باید ترددها از مناطق آلوده و جنوب کشور به استان اصفهان کنترل و محدود شود، همانطور که برخی از استان‌ها پرواز از قشم و کیش را محدود کرده‌اند، در اصفهان پرواز مستقیم به قشم نداریم، اما هنوز از اصفهان به کیش پرواز مستقیم انجام می‌شود، البته در استان اصفهان به دلیل صنعتی بودن، ترددها برای جابجایی بار بیش از تردد مسافر است.

کد خبر 504149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.