ریزش مقطعی رمزارزها

در حالی‌ که ریزش قیمتی کم‌ سابقه ارزهای دیجیتال در ۲ ماه اخیر، ارزش این بازارها را به‌ شدت کاهش داده است اما اغلب کارشناسان و فعالان این حوزه با تأکید بر لزوم صبوری سرمایه‌گذاران، معتقدند که روزهای خوب در انتظار این بازار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه آوریل بود که قیمت بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال با رسیدن به محدوده ۶۵ هزار دلاری به یک شرایط بسیار مطلوب رسید اما مدت زمانی پس از آن با وقوع تحولات زیادی در سطح جهانی سقوط این بازار آغاز شد تا جایی که اخیراً قیمت آن‌ها به نصف رسیده و حتی عده‌ای نگران ریزش بیشتر و تکرار تجربه بورس برای این بازار هستند البته همه رمز ارزها با افت شدید همراه شده‌اند و به عبارتی همگی در این سونامی مشارکت داشته‌اند تا آنجا که حتی رئیس بانک مرکزی روسیه با اشاره به نوسانات شدید قیمت ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر گفته است که این ارزها خطرناک‌ترین منبع برای سرمایه‌گذاری هستند و توصیه بانک مرکزی به مردم این است که اصلاً در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند.

گفتنی است که با وجود افت شدید رمزارزها، هنوز هم قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰ درصد و نسبت به سال گذشته تقریباً ۳۰۰ درصد افزایش یافته است اما ریزش آن در مقایسه با صعودهای اخیری که داشته مورد توجه قرارگرفته و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

دلایل ریزش ارزهای دیجیتال

سوال سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به این حوزه آن است که دلیل افت یک باره این ارزهای دیجیتال چیست و بیت‌کوین به عنوان معروف‌ترین آن‌ها قرار است تا کجا ریزش کند؟

اگر ریشه اصلی ریزش را ردیابی کنیم به هشدار انجمن بانکی چین به بانک‌های عضو در مورد خطرات مرتبط با ارزهای دیجیتال می‌رسیم که این اخطار باعث شد قیمت ارزهای دیجیتال با روند کاهشی قابل توجهی همراه شود و پس از آن نیز مابقی ارزهای دیجیتال به پیروی از رفتار بیت کوین با ریزش همراه شدند ضمن آن که مجلس این کشور، خبر از اعمال محدودیت استخراج و معامله بیت کوین داده است از طرف دیگر گزارش تحلیلگران بانک سوسیته ژنرال فرانسه مبنی بر اینکه بیت کوین آشکارا بی ثبات‌تر از طلا است باعث احتیاط سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه شد.

بنا بر اعلام سازمان صلح سبز آمریکا نیز به دلیل نگرانی‌های زیست‌محیطی، پذیرش بیت کوین متوقف شده است علاوه بر آن گفته می‌شود وزارت خزانه‌داری آمریکا در نظر دارد تا رویکرد سختگیرانه‌تری را در قبال ارزهای دیجیتالی اتخاذ کند. از دیگر عوامل سقوط که به نظر می‌رسد پس از موارد اشاره شده تأثیرگذار بوده، تصمیم تسلا و ایلان ماسک مبنی بر عدم پذیرش ارز دیجیتال به عنوان پرداخت برای اتومبیل‌ها، همراه با نگرانی در مورد تنظیم دقیق‌تر ارزهای دیجیتال، بوده است یکی دیگر از عوامل اصلی سقوط بیت کوین بود.

دلیل دیگر ریزش رمزارزها به غیر از مباحث عمده مطرح شده به خرده سرمایه‌گذارانی بازمی‌گردد که در شرایط ریزش‌های ابتدایی دچار بیم و وحشت شده گرفتارهای ناشیانه آن‌ها بر چنین سقوط‌هایی دامن می‌زند.

در این حال کارشناسان این بازار، بر این دیدگاه هستند که بیت کوین یک محدوده حمایت استاتیک در محدوده ۳۰ هزار دلار دارد و احتمال از دست رفتن این محدوده بسیار کم است به این ترتیب باید منتظر بود تا با گذر زمان، شاهد تغییر شرایط باشیم.

از خرید ارزهای نامعتبر خودداری شود

در رابطه با شرایط پیش‌آمده برای رمزارزها، سعید اسماعیلی، کارشناس و فعال این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بازار ارزهای دیجیتال، پس از یک دوره صعود، دچار ریزشی شده است که تحت عنوان اصلاح قیمت از آن یاد می‌شود. کاملاً مشخص بود که بازار به این شرایط می‌رسد زیرا چنین اتفاقاتی، رسم هر بازاری است که در بازار رمزارزها هم، ایجاد شده است.

وی تصریح می‌کند: با ایجاد چنین شرایطی معمولاً بسیاری از افراد در سطوح قیمتی پایین، دست به خرید بیت کوین می‌زنند. عده‌ای که خرید کرده اند لازم است صبوری کنند و عده‌ای که تصمیم به خرید دارند بهتر است از فرصت استفاده کنند.

این کارشناس رمزارزها یادآور می‌شود: هرچند عده‌ای از تحلیلگران هم معتقدند در این شرایط به غیر از آن که فروش راهکار صحیحی نیست خرید هم چندان عاقلانه نیست و بهترین تدبیر، وارد نشدن به این بخش تا زمان ثبات است. در برخی موارد افراد ناآگاهانه وارد این نوع بازارها شده و با تبلیغات جذب خرید رمزارز بدون پشتوانه می‌شوند که در زمان‌های ریزش هم این سرمایه‌گذاران بیشتر با ضرر مواجه خواهند شد. درحالی‌که بهتر است افراد با اطلاعات بیشتری وارد شده تا از خرید رمزارزهای بی‌ارزش جلوگیری شود؛ زیرا ضرر دهی ارزهای بدون پشتوانه بیشتر است. اما ارزهای معتبر، به هر حال باگذشت زمان وارد فاز رونق خواهند شد.

خریداران با آگاهی کامل، از فرصت استفاده کنند

همچنین بهنام سلطانی، دیگر کارشناس رمزارزها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قبلاً هم پیش‌بینی‌شده بود که بیت کوین وارد فاز اصلاح خواهد شد و حتی پیش‌بینی ریزش بیشتر هم می‌شد. واضح است زمانی که بیت کوین وارد اصلاح می‌شود دیگر ارزهای دیجیتال هم از آن پیروی می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: اما این که ریزش تا چه زمان و تا چه عددی پیش رود مشخص نیست؛ ممکن است برای ماه‌ها این شرایط مستمر باشد چون ذات هر بازاری چنین است و البته دلایل دیگر هم چون تصمیمات جدید کشور چین در رابطه با این بازار بر شرایط آن تأثیرگذار بوده است.

این کارشناس بازار رمزارزها در رابطه با ضرر سرمایه‌گذاران این بخش اظهار می‌کند: قطعاً چنین بازارهایی همان‌گونه که افزایش قیمت‌های پرقدرتی را تجربه می‌کنند با ریزش‌های بالایی مواجه می‌شوند بنابراین شخص سرمایه‌گذار ضرورت دارد از چنین فراز و نشیب‌هایی اطلاع کامل داشته باشد و پس از آن وارد بازار شود.

سلطانی تصریح می‌کند: چه بسا، سرمایه‌گذار ناآگاه در زمان‌های ریزش نتواند دوام آورد زیرا بسیاری از افرادی که خرید کرده‌اند اکنون سرمایه شأن به نصف رسیده است به خصوص افرادی که رمزارزهای بدون پشتوانه خرید کرده و با ریزش بیشتر هم مواجه هستند.

وی تأکید می‌کند: بدون تردید چنین اتفاقی در این بازار، یک شوک مقطعی بوده و بالاخره رشد و رونق آن شروع خواهد شد. فقط باید توجه شود که اکنون فرصت بسیار خوبی برای خریداران است البته خریداری که با آموزش کافی و آگاهی لازم وارد بازار شود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 504056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.