مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T+ لیست جزئیات

خرید گوشی موبایل برای خیلی از کاربران کار بسیار مشکلی است. مقایسه تلفن‌های همراه از نظر دوربین، سخت افزار، صفحه نمایش، طراحی و باتری می تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب خوبی داشته باشند در این مطلب دو گوشی پرفروش سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، Galaxy A51 نسخه‌ای به‌روز شده از میان‌رده‌ محبوب سامسونگ است و ویژگی‌هایی همچون دوربین بهبود یافته و نمایشگر کم‌حاشیه‌تر را به‌همراه اندروید ۱۰ برای کاربر به‌ ارمغان می‌آورد و شیائومی Mi 9T با طراحی چشم‌نواز، نمایشگر کاملاً بدون حاشیه، دوربین سلفی پاپ‌آپ، دوربین سه‌گانه و پردازنده‌ قدرتمند اسنپدراگون ۷۳۰، بهترین‌های بازار میان‌رده را به‌ چالش می‌کشد. در ادامه به بیان مشخصات و مقایسه این گوشی‌ها پرداخته می‌شود.

مقایسه Galaxy A51 و Mi 9T از نظر دوربین

Galaxy A51

Xiaomi Mi 9T

دوربین اصلی

۴۸ مگاپیکسل

۴۸ مگاپیکسل

لنز اولتراواید

۱۲ مگاپیکسل

۱۳ مگاپیکسل

سنسور تشخیص عمق

پنج مگاپیکسل

-

لنز ماکرو

پنج مگاپیکسل

-

دوربین سلفی

۳۲ مگاپیکسل

۲۰ مگاپیکسل

تنوع دوربین‌ها نیز یکی دیگر از معیارهایی است که برای کاربران اهمیت دارد. امروزه با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی نیز بهره‌مندی دوربین‌ها از رزولوشن‌های بالاتر مهم‌تر شده است. علاوه بر اهمیت رزولوشن تعداد دوربین‌ها در گوشی‌های هوشمند هر روز بیشتر می‌شود، به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد دوربین‌هایی باشیم که از قابلیت‌های گوشی نیز برخوردار شده‌اند.

سامسونگ گلکسی A51 در قسمت دوربین اصلی از رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی برخوردار شده است که این رزولوشن با دوربین اصلی شیائومی MI9T برابر است و در این قسمت تنها تفاوت در میزان گشودگی دیافراگم است، البته اختلاف بین گشودگی دیافراگم f/2.0 در Samsung Galaxy A51 با گشودگی دیافراگم f/1.8 در Xiomi MI9T بسیار ناچیز بوده و در عکس ثبت شده‌ نهایی تأثیر زیادی نخواهد داشت.

دوربین دوم که لنز اولترا واید یا فوق‌عریض امکان عکاسی با آن را فراهم کرده است در سامسونگ گلکسی A51 رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی دارد و میزان گشودگی دیافراگم در آن f/2.2 است، رزولوشن در لنز فوق عریض گوشی شیائومی MI9T 13 مگاپیکسلی بوده و دیافراگم f/2.4 دارد.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T+ لیست جزئیات

همچنین لنز تله فوتو در این مدل از گوشی شیائومی رزولوشن هشت مگاپیکسلی دارد که در مقابل آن سامسونگ از لنز واید با قابلیت ماکرو گرافی و رزولوشن پنج مگاپیکسل استفاده کرده است. گشودگی دیافراگم در این دو لنز f/2.4 است. میزان گشودگی دیافراگم تأثیر مستقیمی بر نور تصویر و بلور شدن پشت عکس‌ها دارد به همین دلیل هر چه امکان تغییر دیافراگم در محیط‌های کم نور و پر نور بیشتر باشد امکان ثبت تصاویر با نور واقعی و خوب نیز بیشتر می‌شود. کیفیت این لنز مطلوب است، اما قطعاً نباید در حد یک لنز ماکرو ویژه دوربین عکاسی از آن انتظار داشته باشید.

از نظر مقایسه تصاویر گرفته شده با این دو گوشی هوشمند می‌توان گفت در Xiomi MI9T تصاویر طبیعی‌تر بوده و به واقعیت نزدیک‌تر هستند در صورتی که در Samsung Galaxy A51 رنگ‌ها اشباع شده بوده و در برخی موارد غیر واقعی به نظر می‌رسند.

مقایسه Galaxy A51 و Mi 9T از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

Galaxy A51

Xiaomi Mi 9T

چیپست

Exynos 9611

Qualcomm SDM855 Snapdragon 855

پردازنده گرافیکی

Mali-G72 MP3

Adreno 640

سیستم عامل

اندروید ۱۰

اندروید ۹

رابط کاربری

One UI 2.5

MIUI 10

تنوع حافظه

۱۲۸/۴،‬ ۴/‏۶۴،‬ ۶/‏۱۲۸،‬ ۸/‏۱۲۸‬ و ۸/‏۲۵۶

۲۵۶/۸، ۱۲۸/۶، ۱۲۸/۸ و ۶۴/۶

سامسونگ گلکسی A51 از جدیدترین سیستم عامل اندروید یعنی اندروید ۱۰ پشتیبانی می‌کند در حالی که سیستم عامل شیائومیMI9T از اندروید ۹ پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ها نیز یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که هر کاربر به هنگام خرید دستگاه به آن توجه می‌کند.

Exynos 9611 پردازنده‌ قدرتمندی است که در گوشی سامسونگ گلکسی A51 مورد استفاده قرار گرفته است قدرت پردازش اطلاعات و سرعت عملکرد این پردازنده بسیار زیاد بوده و استفاده از آن باعث شده تمام برنامه‌ها و بازی‌های سنگین نیز در Samsung Galaxy A51 به خوبی اجرا شوند.

پردازنده‌ مورد استفاده در شیائومی MI9T نیز Snapdragon 730 می‌باشد که در مقایسه با Exynos 9611 عملکرد بهتری دارد و قدرت آن در پردازش اطلاعات بیشتر است، زیرا Snapdragon 730 می‌تواند برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها کاربر را شگفت زده کند همچنین پردازنده‌ گرافیکی نیز در Galaxy A51، Mali-G72 MP3 می‌باشد و پردازنده‌ گرافیکی Xiomi MI9T، Adreno 618 است.

ظرفیت حافظه داخلی نیز با توجه به پیشرفت اپلیکیشن‌ها یکی‌دیگر از معیارهای خرید می‌باشد که اهمیت زیادی دارد. شیائومی MI9T در دو ظرفیت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت تولید شده که با رم شش گیگابایتی همراه شده است. بهره‌مند نبودن از اسلات کارت‌حافظه را می‌توان یکی از معایب آن دانست، زیرا در صورتی که کاربر به حافظه‌ بیشتری برای نگه داری اطلاعات خود نیاز داشته باشد امکان استفاده از کارت حافظه برای آن وجود نخواهد داشت.

در مقابل، سامسونگ گلکسی A51 با بهره‌مندی از اسلات کارت حافظه امکان افزایش حافظه در این محصول را فراهم کرده است. Samsung Galaxy A51 نیز با دو نوع حافظه ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی ارائه شده که با رم‌های چهار و شش گیگابایتی همراه شده است. هر دو نوع حافظه با رم‌های چهار و شش گیگابایتی تولید شده‌اند که کاربر می‌تواند متناسب با نیاز خود نسبت به خرید یکی از دستگاه‌ها اقدام کنند.

مقایسه Galaxy A51 و Mi 9T از نظر صفحه نمایش

Galaxy A51

Xiaomi Mi 9T

نوع نمایشگر

Super AMOLED لمسی خازن

Super AMOLED لمسی خازنی

سایز

۶.۵ اینچ

۶.۳۹ اینچ

رزولوشن

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰

تراکم پیکسلی

۴۰۵ پیکسل در هر اینچ

۴۰۳ پیکسل در هر اینچ

شیائومی در حال تبدیل کردن نمایشگر OLED به یک استاندارد در گوشی‌های بالا رده و میان‌رده‌ خود است اما نکته‌ حائز اهمیت، پایین نگه داشتن قیمت با وجود استفاده از چنین پنل‌هایی است. پنل AMOLED استفاده شده در Mi 9T‌، ۶.۳۹ اینچی بوده و از استاندارد HDR 10 پشتیبانی می‌کند. رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل برای یک گوشی با این بازه‌ قیمتی کاملاً مناسب و قابل قبول است و تراکم ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ کوچک‌ترین مشکلی از نظر مشاهده‌ مرز پیسکل‌ها یا دندانه‌دار نشان‌داده شدن محتوای کوچک دیده نمی‌شود.

نمایشگر ۱۹:۵:۹ گوشی Mi 9T فاقد هرگونه بریدگی و حفره است به همین دلیل تجربه‌ دیداری بهتری از نظر محتوا به شما ارائه می‌دهد. زاویه‌ دید نمایشگر عالی و خوانایی آن زیر نور خورشید در حد پرچم داران گران‌قیمت بازار است. حداقل روشنایی ۲.۹ نیتی نمایشگر نیز با این که در بین بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما هنوز برای استفاده در محیط‌های تاریک مناسب است.

سامسونگ از گذشته در ارائه‌ نمایشگر همیشه روشن (AOD) شهره بوده‌ا است و گلکسی A51 نیز این مسئله مستثنی نیست. کره‌ای‌ها همانند دیگر گوشی‌های جدید خود تنها دو حالت تنظیم رنگ Vivid و Natural را در تنظیمات تعبیه کرده است. حالت پیش‌فرض Vivid با پوشش ۹۸ درصدی فضای گسترده‌ DCI P3 رنگ‌های زنده‌ای ارائه می‌کند. حالت Natural نیز با پوشش ۹۵.۲ درصدی sRGB رنگ‌هایی دقیق و خطایی اندک را ارائه می‌کند. خوشبختانه در حالت Vivid دمای رنگ متوسط سفید چندان نامتعارف و سرمای آن آزاردهنده و مشهود نیست.

گلکسی A51 مانند اغلب محصولات میان‌رده از اسپیکر تک‌کاناله‌ای در لبه پایین برای تولید صدا استفاده می‌کند؛ اما این اسپیکر چه در زمینه‌ حجم، چه وضوح و شفافیت صدا عملکرد بسیار خوب و رضایت‌بخشی دارد. سامسونگ همراه A51 ایربادهای کلاسیک (بدون سریِ سیلیکونی) با جک ۳.۵ میلی‌متری نیز ارائه می‌دهد که عملکرد چندان مناسبی ندارد.

مقایسه Galaxy A51 و Mi 9T از نظر طراحی ظاهری

Galaxy A51

Xiaomi Mi 9T

ابعاد

۷.۹ × ۷۳.۶ × ۱۵۸.۵ میلی‌متر

۸.۸ × ۷۴.۳ × ۱۵۶.۷ میلی‌متر

وزن

۱۷۲ گرم

۱۹۱ گرم

صدای استریو

ندارد

دارد

هر دو دستگاه به جهت طراحی زیبایی‌های خاص خود را دارند که انتخاب میان آن‌ها به سلیقه‌ کاربران بستگی دارد. به جهت جنس بدنه نیز این دو دستگاه با هم تفاوت‌هایی دارند. سامسونگ گلکسی A51 طراحی رنگین کمانی دارد، علاوه بر آن جنس قاب پشتی از و فریم‌ها از پلاستیک بوده و جنس قسمت جلویی دستگاه از شیشه گوریلاگلس ۳ است. در شیائومی MI9T نیز جنس قسمت روی دستگاه از شیشه گوریلاگلس ۵ بوده و قسمت پشتی نیز از جنس شیشه است، فریم‌ها نیز از جنس آلومینیوم است.

اختلاف در وزن سامسونگ گلکسی A51 و شیائومی MI9T نیز ممکن است یکی‌دیگر از مواردی باشد که کاربران به هنگام مقایسه‌ این دو محصول به آن توجه می‌کنند. شیائومی MI9T وزن ۱۹۱ گرمی دارد و در مقابل آن سامسونگ گلکسی A51 وزن ۱۷۲ گرمی دارد. در صورتی که سبک بودن گوشی برای شما اهمیت دارد انتخاب گلکسی A51 مناسب‌تر است. نمایشگر سامسونگ گلکسی A51 نیز از نوع سوپرآمولد و نمایشگر شیائومی MI9T از نوع آمولد است.

از نظر ابعاد نیز این دو گوشی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند، سامسونگ گلکسی A51 با ابعاد ۶.۵ اینچ بوده و شیائومی MI 9T از ابعاد ۶.۳۹ اینچی برخوردار شده است. هر دو دستگاه امکان استفاده از دو سیم‌کارت به طور هم‌زمان بهره‌مند شده‌اند که البته سامسونگ گلکسی A51 در مدل تک سیم کارت نیز تولید شده است.

طراحی ماژول دوربین‌ها نیز در این دو گوشی هوشمند متفاوت است. سامسونگ برای اولین بار برای جای گذاری دوربین‌های گلکسی A51 از ماژول مستطیلی استفاده کرده است که به جذابیت‌های ظاهری این گوشی افزوده است و آن را بسیار خاص جلوه می‌دهد. در حالی که چیدمان دوربین‌ها در شیائومی MI9T وسط قاب پشتی قرار دارد و به جهت ظاهری جذابیت خاصی برای این محصول ایجاد نکرده است.

مقایسه Galaxy A51 و Mi 9T از نظر باتری

Galaxy A51

Xiaomi Mi 9T

ظرفیت

چهار هزار میلی‌آمپر

چهار هزار میلی‌آمپر

فست شارژ

۱۵ وات

۲۷ وات

سامسونگ می‌گوید گلکسی A51 انرژی موردنیاز برای همراهی با کاربر در استفاده‌هایی همچون استریم [موسیقی یا ویدئو]، اشتراک‌گذاری و بازی را در بطن خود دارد. حال باید دید میان‌رده‌ مقرون‌ به‌ صرفه‌ سامسونگ در عمل چگونه ظاهر می‌شود.

باتری لیتیوم-پلیمری چهار هزار میلی‌آمپرساعتی، وظیفه‌ تأمین انرژی موردنیاز Mi 9T را برعهده دارد؛ شیائومی این باتری را برای استفاده از میان‌رده‌ جدیدش به‌مدت یک روز کامل کافی می‌داند؛ البته تجربه‌ ما از بررسی گوشی‌های مختلف نیز نشان می‌دهد باتری چهار هزار میلی‌آمپرساعتی می‌تواند شارژدهی رضایت‌بخشی را به‌ همراه داشته باشد. Mi 9T در بنچمارک باتری PCMark که با شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره، شامل وب‌گردی و پخش فیلم یا ویرایش عکس، در حقیقت آزمون معیاری برای تخمین زمان روشن‌ماندن نمایشگر (Screen on Time) با روشنایی ۲۰۰ نیت به‌حساب می‌آید، با ثبت زمان ۱۲ ساعت و ۳۷ دقیقه، عملکرد بسیار خوبی از خود به‌جای می‌گذارد، بدین ترتیب می‌توان گفت که Mi 9T در کاربری‌های عادی و نه‌چندان سنگین با کمی اغماض می‌تواند کمی تا دو روز شارژدهی کند.

جمع‌بندی کلی از تفاوت سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T

با توجه به بررسی‌هایی که تا کنون در مورد این دو گوشی هوشمند انجام شده و مواردی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم ممکن است تا به اینجا تصمیم‌گیری خرید و انتخاب برای مشتریان سخت باشد. به همین علت در این قسمت تمامی موارد ذکر شده را جمع‌بندی کرده و در اختیار کاربران قرار می‌دهیم. به جهت طراحی هر دو گوشی جذابیت‌های خاص خود را دارند اما از نظر مقاومت به دلیل استفاده از شیشه گوریلاگلس ۵ در Xiomi MI 9T به نظر می‌رسد در مقایسه با Samsung Galaxy A51 این دستگاه مقاومت بیشتری داشته باشد.

در مقایسه‌ وزن این دو گوشی نیز سبک‌تر بودن سامسونگ گلکسی A51 را دیدیم، در صورتی که مجبور هستید در تایم‌های طولانی مدت از گوشی خود استفاده کنید انتخاب A51 مناسب‌تر است. از نظر سیستم عامل نیز پشتیبانی Galaxy A51 از اندروید ۱۰ برای آن یک مزیت محسوب می‌شود. البته استفاده از اندروید ۹ در Xiomi MI 9T نیز نقطه ضعفی برای این گوشی به شمار نمی‌رود.

در میان پردازنده‌ها نیز، Snapdragon 730 که در Xiomi MI 9T مورد استفاده قرار گرفته است در مقایسه با Exynos 9611 عملکرد بهتری را ارائه کرده است. کاربر می‌تواند به راحتی به تمام برنامه‌های سنگین و بازی‌های جذاب را در گوشی خود با سرعت بسیار بالا دسترسی پیدا کند.

در مقایسه حافظه‌ها نیز می‌توان گفت این دو محصول از حافظه‌های مشابه بهره‌مند شده‌اند که البته امکان افزایش حافظه در A51 وجود دارد، در حالی که Xiomi MI 9T به دلیل بهره‌مند نبودن از اسلات کارت حافظه برای کاربر این امکان را ایجاد نمی‌کند.

دوربین‌ها نیز با وجود آنکه رزولوشن‌های برابری دارند اما شیائومی در این زمینه بهتر عمل کرده است، همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم کیفیت رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده با گوشی شیائومی بسیار طبیعی بوده، در حالی که رنگ‌ها در دوربین A51 تا حدودی اشباع شده به نظر می‌رسند به خصوص در زمان ثبت تصاویری چهره یا پرتره گرافی این اغراق بیشتر دیده می‌شود و چهره شخص را مصنوعی جلوه می‌دهد. در دوربین سلفی نیز این تفاوت همواره وجود دارد.

مقایسه گوشی سامسونگ Galaxy A51 و شیائومی Mi 9T+ لیست جزئیات

تا اینجا تمامی موارد مهم برای خرید این دو گوشی هوشمند را بررسی کردیم. با توجه به تمامی مزایا و معایب گفته شده می‌توان گفت عملکرد Xiomi MI9T در مقایسه با Samsung Galaxy A51 بهتر است. این دستگاه در زمینه‌ کیفیت دوربین‌ها و پردازنده نسبت به گوشی سامسونگ برتری دارد. قیمت Samsung Galaxy A51 و Xiomi MI 9T اختلاف زیادی با هم ندارند و کاربر می‌تواند متناسب با سلیقه و نیاز خود دستگاه مورد نظر را تهیه کند.

کد خبر 503605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • Peyman2p IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    9 5
    سلام من الان موبایلم Xiomi MI9T هست ،اندروید 11 ، miui12.6 , قابل مقایسه نیست با سامسونگ 51 ، Xiomi MI9T قطعا قوی تر و بهتر است ممنون
  • ... IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 2
    من a51دارم همگی به درد نخوره نو هم گرفتم