احتمال وقوع جنگ داخلی در عراق

مهم‌ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

حمله پهپادی انصارالله یمن به پایگاه ملک خالد در عربستان

انصارالله یمن از حمله جدید پهپادی به پایگاه ملک خالد در جنوب غرب عربستان خبر داد.

سرهنگ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پیامی اعلام کرد، ارتش یمن بامداد امروز جمعه با پهپاد 2k پایگاه ملک خالد در خمیس مشیط عربستان را آماج حمله قرار داد.

وی با بیان این که پهپاد مذکور به دقت به هدف اصابت کرد، گفت: این حملات در چارچوب واکنش مشروع و طبیعی به تشدید حملات و تداوم محاصره یمن صورت می‌گیرد.

سخنگوی نظامی انصارالله پیش‌تر از حمله گسترده پهپادی به یک پایگاه آموزشی وابسته به عربستان خبر داده بود.

او با انتشار توئیتی نوشت که ۱۰ پهپاد انتحاری مدل قاصف 2k به مقر ستاد و مراکز آموزش نیروها در یک پایگاه نظامی در منطقه الودیعه در مرز یمن و عربستان سعودی حمله کرده‌اند.

تاکید آمریکا بر تداوم حضور نظامی در سوریه

«جووی هود» سرپرست معاونت وزارت امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفت که آمریکا قصد دارد تا حضور نظامی خود در شمال شرق سوریه را حفظ کند.

این مقام دولت آمریکا مدعی شد که حضور آمریکا در شمال شرق سوریه با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

وی که در کنفرانس خبری تلفنی صحبت می‌کرد، افزود: «قصد داریم که حضور نظامی مجدد در شمال شرق سوریه را با هدف مبارزه با گروه داعش حفظ کنیم که این اقدام با همکاری نیروهای دموکراتیک سوریه برای توسعه ثبات در مناطق آزاد شده سوریه صورت می‌گیرد.»

بخش عمده سرزمین‌های استان‌های الحسکه و دیرالزور و الرقه که دارای منابع نفت و انرژی بوده در شمال و شمال شرق سوریه قرار دارد. این مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند.

مقام‌های سوریه معتقدند که حضور آمریکا در این مناطق با هدف سرقت نفت سوریه و فروش آن در خارج است.

بازگشت ۳۶ زندانی ایرانی از زندان‌های امارات

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی از آزادی و بازگشت ۳۶ زندانی ایرانی به کشور از زندان‌های دبی و امارت‌های شمالی خبر داد.

به گزارش سرکنسولگری ایران در دبی، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در نتیجه پیگیری‌ها، ۳۶ ایرانی طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از زندان‌های دبی و امارت‌های شمالی (شارجه، عجمان، فجیره، رأس الخیمه و ام القوین)، آزاد شدند و با صدور مدارک مسافرتی لازم توسط سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی به کشور بازگشتند.

بر اساس اعلام سرکنسولگری ایران، تعدادی از این افراد با گذراندن نیمی از دوران محکومیت خود، مشمول عفو حکام امارت‌های مذکور قرار گرفتند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دبی افزود: این سرکنسولگری در راستای وظیفه قانونی محوله، مبنی بر حمایت کنسولی و قضائی از ایرانیان مقیم و خصوصاً رسیدگی به وضعیت زندانیان ایرانی، همواره پیگیر رفع مشکلات آن‌ها بوده است از همین روی، در کنار اقدامات سرکنسولگری با مساعدت‌های بی‌دریغ معتمدین ایرانی مقیم دبی در سال‌های اخیر، تلاش شده تا حد زیادی از محنت این زندانیان کاسته شود.

هشدار الکاظمی درباره وقوع جنگ داخلی در عراق

نخست وزیر عراق اعلام کرد که این کشور در آستانه جنگی داخلی بود و دولت وی برای حفظ جان عراقی‌ها با چالش‌های بزرگی رو به رو شد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با شبکه خبری العراقیه گفت که تنها یک سال از عمر دولت وی می‌گذرد اما طی این زمان دولتش با چالش‌های زیاد و تلاش‌هایی برای کارشکنی در روند اصلاحات روبرو بوده است.

وی افزود: سال سختی بود اما عراق و عراقی‌ها شایسته فداکاری هستند. آرمان‌های ما بزرگ‌تر از اقداماتی هستند که در زمینه اصلاحات امنیتی و اقتصادی انجام دادیم. دولت ما دولتی جدی بود و تصمیمات جسورانه‌ای گرفت. عراق به بازسازی دولت و بازگشت به وضعیت عادی نیاز دارد. دولت در شرایط سختی روی کار آمد، تنش امنیتی، تنش منطقه‌ای و بین‌المللی، فروپاشی قیمت نفت، نبود بودجه برای سال ۲۰۲۰، با این حال در تحقق امنیت و جنگ با داعش و اجرای بیش از ۳۰ هزار حکم جلب گروه‌های جنایتکار و تجار مواد مخدر موفق بودیم.

تهدید طالبان علیه آمریکا

طالبان اعلام کرد، آمریکا در چندین ولایت افغانستان مواضع این گروه را بمباران کرده است.

طالبان این اقدامات را تحریک‌آمیز خواند و گفت، تمرکز نیروهای آمریکا باید روی خروج از افغانستان باشد و در صورت تکرار این اقدام، عواقب آن بر عهده این کشور است این در حالی است که شبکه خبری فاکس‌نیوز، شامگاه جمعه به نقل از یک مقام پنتاگون مدعی شده، آمریکا مواضع طالبان در شمال افغانستان را هدف حملات پهپادی قرار داده است.

این حمله ادعایی ساعاتی قبل از سفر «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور افغانستان به واشنگتن برای دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید انجام شده است.

مقام آمریکایی گفته شمار نامشخصی از اعضای طالبان در ولایت‌های «بغلان» و «قندوز» که این دو حمله در آنها اتفاق افتاد کشته شده‌اند.

کد خبر 503476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.