صالحی: تلاش ما تولید ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: تلاش ما اجابت فرمایش رهبر معظم انقلاب برای افزایش تولید برق هسته‌ای کشور از یک‌هزار مگاوات به ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات است.

به گزارش ایمنا، علی اکبر صالحی امروز در نشستی در مجلس شورای اسلامی که به میزبانی علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و با هدف هم اندیشی برای افزایش ظرفیت برق هسته‌ای برگزار شد، اظهار کرد: تولید برق از انرژی هسته‌ای به رژیم گذشته و سال ۱۳۵۳ بر می‌گردد. در آن سال سازمان برنامه و بودجه رژیم گذشته پروژه‌ای را به شرکتی در آمریکا به نام اس آی آر می‌دهد که چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را در ابعاد، اقتصادی، اجتماعی، صنعتی تبیین کند.

وی در این نشست بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، رضا اردکانیان وزیر نیرو و نمایندگانی از وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه، برخی از نمایندگان مجلس حضور داشتند، افزود: این پروژه در حدود ۲۰ جلد تعریف شده بود و در پیشنهادی که اس آی آر به ایران می‌دهد، در سبد انرژی ایران ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای دیده شده بود. در حالی که برق هسته‌ای امروز نیروگاه بوشهر در حدود یکهزار مگاوات است. بنابراین بر اساس چشم‌انداز تعریف شده از سوی اس آی ار حدود ۲۰ نیروگاه هسته‌ای بوشهر باید ساخته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه طبق پروژه تعریف شده قرار بود ظرف ۲۰ سال این برنامه به سرانجام برسد، گفت: بر اساس این طرح تا سال ۱۳۷۴ باید این پروژه به اتمام می‌رسید و کشور از ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای برخوردار می‌شد.

صالحی ادامه داد: در آن زمان ۲ دلیل برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بیان شده بود؛ نخستین دلیل آن این بود که هر یکهزار مگاوات راکتور هسته‌ای از نظر محتوای انرژی معادل ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی دارد. از سوی دیگر هر کدام از نیروگاه‌های هسته‌ای مانع از انتشار سالانه معادل ۷ میلیون تن گاز آلاینده می‌شود. در واقع ۱۴۰ میلیون تن گاز حرارتی وارد هوا می‌شود که با وجود نیروگاه هسته‌ای دیگر این مقدار آلایندگی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ارتقای صنعت کشور، استاندارد سازی و… از دیگر دلایل پیگیری برق هسته‌ای برای کشور بود، گفت: با ظهور انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی این پروژه متوقف می‌شود. البته قبل از انقلاب در سال ۵۴، آلمان‌ها ساخت ۲ نیروگاه در بوشهر را آغاز می‌کنند و فرانسوی‌ها نیز قرار بود در خوزستان ۲ نیروگاه بسازند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: آلمان‌ها ساخت دو نیروگاه را به میزان ۶۰ تا ۶۵ درصد انجام دادند اما مصادف با انقلاب از کشور خارج شدند. در ادامه پس از جنگ تحمیلی در دوران مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وضعیت این پروژه پیگیری می‌شود ولی هیچ کشور غربی برای اتمام نیروگاه بوشهر اعلام آمادگی نکرد.

منبع: ایرنا
کد خبر 503283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.