هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی

هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی، کاهش تراز دریاچه ارومیه، تامین نشدن حقابه‌ها در قم، کمبود محیط بان در خوزستان و تولد گورخر بوم زاد در سمنان را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط‌زیست از هوشمند سازی بخشی از پارک گلستان خبر داد و گفت: تمام استان‌ها برای پیشگیری از آتش سوزی و مهار آتش در صورت وقوع در آماده باش هستند.

رضا حسن هراتی درباره اقدامات صورت گرفته برای مهار آتش در صورت وقوع آتش سوزی در مناطق چهارگانه، افزود: در سال‌های گذشته هر سال با پدیده آتش سوزی مواجه بودیم، از سال ۱۳۹۰ تا کنون آمار آتش سوزی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله از اردیبهشت ماه به بعد آتش سوزی داریم.

وی تصریح کرد: آتش سوزی کشور ما در دو بخش دیده می‌شود یکی در جنوب و جنوب غرب کشور در مناطق زاگرسی مانند خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، چهار محال بختیاری و بوشهر با آتش سوزی مواجهیم که معمولاً از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر آبان ماه در این مناطق رخ می‌دهد.

رئیس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بخش دیگری از آتش سوزی‌ها مربوط به شمال کشور است که در اواخر خرداد ماه و اوایل تیر شروع می‌شود و تا اوایل دی ماه احتمال وقوع آتش سوزی وجود دارد. همچنین به دلیل زیاد بودن رطوبت هوا در شمال کشور آتش سوزی در این مناطق با تأخیر شروع می‌شود.

هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی

کاهش تراز دریاچه ارومیه به ۵۷ سانتی‌متر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با اشاره به کاهش شاخص‌های آبی دریاچه ارومیه، گفت: تراز این دریاچه با ۱۲۷۱.۲۰ متر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ صدم متر کاهش یافته است.

یوسف غفارزاده اظهار کرد: همچنین وسعت دریاچه ارومیه در حال حاضر به سه هزار و ۴۸۷ کیلومتر مربع کاهش یافته که این رقم در مدت مشابه سال قبل سه هزار و ۶۰۱ کیلومتر مربع بود.

وی افزود: حجم فعلی دریاچه اکنون ۴.۵۱ میلیارد متر مکعب است که سال گذشته در این مدت ۶.۴۲ میلیارد مترمکعب بوده است.

غفارزاده افزود: متوسط تراز نرمال دریاچه در دوره آماری ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۹ شمسی، یکهزار و ۲۷۴ متر و ۵۶ سانتی متر بوده است.

هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی

بحرانی شدن پدیده ریزگرد در قم با تأمین نشدن حقابه‌ها

مدیرکل محیط زیست قم گفت: عدم تخصیص حقابه‌ها از عوامل مهم در افزایش کانون‌های گرد و خاک و ریزگرد نمکی در این استان و بحرانی‌تر شدن این پدیده زیست محیطی است.

سید رضا موسوی مشکینی افزود: کاهش بارندگی در سال آبی گذشته و خشکسالی بی‌سابقه ۵۰ سال گذشته وضعیت بحران گرد و غبار در قم را بغرنج‌تر کرده‌است.

وی اضافه کرد: آئین نامه جدید مبارزه با گرد و غبار به استان‌های کشور ابلاغ شده و برای کاهش آثار منفی ریزگرد موارد خواسته شده در این آئین نامه باید با در نظر گرفتن سهم هر دستگاه در کاهش آلاینده‌ها عملیاتی شود.
به گفته موسوی مشکینی، در حال حاضر سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم وجود دارد که باید داده‌های آنها بروز شود تا دامنه اثرات آلودگی هوا تا حدودی کمتر شود.

وی تاکید کرد: کانون‌های گردوغبار و ریزگرد در اطراف قم فعال است و در فصل تابستان جهت وزش بادهای غربی و شرقی این ریزگردها را به سمت شهر قم روانه می‌کند و در سال آبی گذشته شاهد کاهش ۵۰ برابر بارندگی در سطح استان قم و افزایش آلاینده‌ها هستیم.

هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی

کمبود ۲۸۰ محیط بان در خوزستان

معاون محیط زیست طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کمبود ۲۸۰ محیط بان در استان گفت: اجرای طرح همیار محیط زیست می‌تواند در حفاظت از عرصه‌های طبیعی تأثیر زیادی داشته باشد.

سید عادل مولا اظهار کرد: شعار امسال این روز «۸۰ میلیون محیط بان برای توسعه پایدار ایران» انتخاب شده که بر آموزش جامعه برای همکاری در حفاظت محیط زیست تاکید دارد.

وی افزود: در خوزستان ۱۷۰ محیط بان فعالیت می‌کنند در حالی که در چارت سازمانی ۴۵۰ محیط بان پیش بینی شده است.

مولا اضافه کرد: بر اساس استانداردهای جهانی برای هر یک هزار هکتار از عرصه‌ها باید یک محیط بان مستقر باشد، این در حالیست که در خوزستان در هر ۱۰ هزار هکتار هم یک محیط بان نداریم.

هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی

چهارمین گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر استان سمنان متولد شد

مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: چهارمین کُره گورخر بوم‌زاد در پارک ملی کویر استان به سلامت و با موفقیت متولد شد.

امیر عبدوس اظهار کرد: اکنون با چهار تولد موفق، جمعیت گورخرهای انتقال یافته به پارک ملی کویر گرمسار در غرب استان سمنان به ۱۵ رأس رسید.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: پنج رأس گورخر ماده که همگی آبستن بودند و یک رأس گورخر نر نابالغ، برای تشکیل اولین گله آزاد و مستقل در پارک ملی کویر پاییز سال گذشته رهاسازی شد و اکنون چهار گورخر بوم‌زاد متولد شدند.

وی گفت: گورخرها دارای قابلیت تکثیر ضعیف هستند و به طور معمول از هر سه کره این گونه، یک کره باقی می‌ماند. احتمال بقای کره گورخر نر ضعیف است، چرا که گورخر نر، کره نر را نمی‌پذیرد و می‌کُشد، همین عامل موجب کاهش جمعیت گورخرها می‌شود.

کد خبر 502968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.