مزایای احداث جنگل‌های کوچک در شهرهای بزرگ

کلانشهرهای بزرگ دنیا به ویژه شهرهای اروپایی در حال ایجاد جنگل‌های بومی کوچک برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی در مقیاس بزرگ هستند. این جنگل‌ها می‌توانند میزبان تنوع زیستی از جمله حشرات و گونه‌های گیاهی جدید باشند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود این که طرفداران محیط زیست اعلام کرده‌اند ایجاد جنگل‌های کوچک شهری به تنهایی نمی‌تواند با چالش‌های آب و هوایی مقابله کند، نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که فضاهای فشرده سبز شهری علاوه بر این که می‌تواند به ترسیب کربن (روند ذخیره کربن موجود در هوا، خاک و گیاهان) کمک کند، باعث سازگاری شهرها با افزایش دما می‌شود.

مزایای احداث جنگل‌های کوچک در شهرهای بزرگ

از زمان ایجاد اولین جنگل شهری در هلند در سال ۲۰۱۵ میلادی، این مفهوم در بین شهرداری‌ها محبوب شد چرا که ایجاد آن‌ها یک روش کاملاً مفید برای حفظ تنوع زیستی و کاهش تأثیرات منفی آب و هوا است. طرح ایجاد جنگل‌های کوچک از ایده یک گیاه شناس ژاپنی به نام آکیرا میاواکی الهام گرفته است که برای اولین با در دهه ۱۹۷۰ گونه‌های گیاهی متفاوت را کنار یکدیگر و در زمین‌های تخریب شده کاشت.

او و همکارانش نشان دادند که طرح ایجاد جنگل‌های کوچک در هر مکانی حتی در محیطی به عرض یک متر قابل اجرا است، اگر چه در دسترسی به سه متر زمین برای کاشت ترکیبی از گونه‌های گیاهی ایده‌آل‌تر است. این روش در ادامه توسط شوبهندو شرما رواج یافت به طوری که در سال ۲۰۰۹ با استفاده از روش آکیرا میاواکی یک جنگل در کارخانه تویوتا ایجاد کرد.

مزایای احداث جنگل‌های کوچک در شهرهای بزرگ

شوبهندو شرما با الهام گرفتن از طرح رشد سریع گیاهان، شرکتی برای ایجاد جنگل‌های مشابه درون شهری ایجاد کرد، در مورد روش‌های کاشت تحقیق و پژوهش‌های لازم را انجام داد و تمام آزمایشات را در حیاط منزل خود امتحان کرد. او روش کار خود را در سخنرانی TED 2014 توصیف و دستورالعمل‌های خود را ارائه کرد به طوری که با پیروی از آن‌ها هر فرد می‌توانست یاد بگیرد که چگونه جنگل بومی کوچک خود را ایجاد کند.

از آن زمان، این ایده محبوبیت جهانی پیدا کرد؛ شرکت شرما تا کنون به ایجاد جنگل در ۴۴ شهر کمک کرده است و سازمان‌هایی نظیر شهرداری‌ها نیز جنگل‌های مشابهی در بلژیک، فرانسه و انگلستان به وجود آورده‌اند علاوه بر این اکنون بسیاری از شهرهای آسیایی از ایجاد جنگل‌های شهری کوچک به سبک میاواکی استقبال کرده‌اند.

مزایای احداث جنگل‌های کوچک در شهرهای بزرگ

سیاستمداران در پاکستان و هند نیز قصد دارند جنگل‌های بیشتری در شهرهای خود ایجاد کنند؛ مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند که قصد دارند ۵۰ جنگل میاواکی در شهر لاهور احداث کنند و در همین راستا نیز مسئولان هندی درصدد احداث هزار جنگل در شهر چنای هستند.

با توجه به راهنمایی‌های شرما، اولین جنگل کوچک هلندی در شهر زانستات در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد که گونه درختان در این جنگل شامل راش، بلوط و توس همچنین گونه‌های کم رشد می‌شد.

به گفته مقامات شهری اوترخت در هلند، فضاهای متراکم سبز شهری می‌تواند مشکلات محیط زیستی شهرها را برطرف کند، جزایر گرمای را کاهش دهد و در حفظ آب نقش شایانی ایفا کند علاوه بر این جنگل‌های شهری فرصت ایده آلی را در اختیار افراد قرار می‌دهد که با محیط طبیعی ارتباط برقرار کنند. اطلاعات منتشر شده توسط محققان دانشگاه واخنینگن نشان می‌دهد که فضاهای متراکم سبز شهری می‌تواند به طور بالقوه میزبان طیف وسیعی از گونه‌های جانوری و گیاهی باشد؛ در ۱۱ جنگل بررسی شده در این مطالعه، تقریباً ۶۳۶ گونه جانوری و ۲۹۸ گونه گیاهی علاوه بر گونه‌های اصلی، مشاهده شد.

مزایای احداث جنگل‌های کوچک در شهرهای بزرگ

گزارش صندوق جهانی طبیعت WWF در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که جمعیت حیات وحش در هلند طی سه دهه گذشته به نصف کاهش پیدا کرده است، همچنین شرایط زندگی پروانه‌ها، پرندگان و گونه‌های خزندگان در وضعیت خوبی قرار ندارد. اطلاعات به دست آمده از گزارشات مربوط به جنگل‌های کوچک نشان می‌دهد که به بهبود تنوع زیستی در شهرها و همچنین برطرف کردن مشکلات حیات گونه‌های گیاهی و جانوری کمک شایانی می‌کنند.

میاواکی و همکارانش اعلام کردند که در ساخت بعضی از جنگل‌های هند و هلند از دستور العمل صحیح ارائه شده در زمینه انتخاب گونه‌های گیاهی پیروی نشده است. در بعضی از جنگل‌ها گونه‌هایی که سریع رشد می‌کند مانند بید و توسکا انتخاب شده و در بعضی از جنگل‌ها نیز تعداد گونه‌های بسیار زیادی کاشته شده است؛ انتخاب گیاهان مناسب برای ایجاد یک جنگل طبیعی پایدار بسیار مهم و ضروری است.

مزایای احداث جنگل‌های کوچک در شهرهای بزرگ

کد خبر 502790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.