رشد بودجه شهرداری اصفهان نشان از مشارکت مردم در ساخت و اداره شهر است

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شورای پنجم دنبال این بودیم که این نظرات را به مشارکت گرفته و این مشارکت را نهادینه کنیم تا بستری فراهم شود که همه مردم در مورد مسائل شهر نظر بدهند.

فتح‌الله معین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان این که اقدامات شهرداری مبتنی بر بودجه مصوب شورای شهر بوده و هر میزانی که بودجه سالانه مصوب شود، می‌توان برای شهر پروژه تعریف کرد، اظهار کرد: سال ۹۱ بودجه مصوب شهرداری اصفهان ۵۷۹ میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری بدون محاسبه سازمان‌های تابع شهرداری به هفت هزار و ۸۱۹ میلیارد تومان رسیده است.

وی با تاکید بر این که این رشد بودجه نشان می‌دهد که مردم در ساخت و اداره شهر مشارکت مطلوبی داشتند، افزود: شهرداری بودجه دولتی ندارد و دولت تنها در بخشی از هزینه‌های مترو و اتوبوسرانی به مدیریت شهری کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که صاحب نظران درباره پروژه‌های بزرگ و و زیربنایی که باید در شهر ایجاد شود نظرات مشابهی دارند، تصریح کرد: در شورای پنجم دنبال این بودیم که این نظرات را به مشارکت گرفته و آن را نهادینه کنیم تا بستری فراهم شود که همه مردم در مورد مسائل شهر نظر بدهند.

وی با بیان این که این مشارکت برای ما مغتنم بوده و از آن استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد:. اگر مردم در این رابطه نظر بدهند و بدانند که پروژه‌ها با نظر خود آنها انجام می‌شود قطعاً اعتماد و مشارکتشان بیشتر جلب شده و آثار آن نیز بیشتر در شهر دیده خواهد شد.

معین ادامه داد: مدیریت شهری در دوره چهارم شورای شهر، به دنبال آن بود که بودجه را محله محور کند اما صرفاً این موضوع به یک عنوان کلی محدود می‌شد و راهکاری اجرایی برای آن ارائه نمی‌شد تا این که در سال جاری اعتباری به پیشنهاد شهرداری با عنوان بودجه مشارکتی اختصاص یافت.

وی افزود: بودجه مشارکتی، به‌طور متوسط حدود ۱۰ میلیارد تومان برای هر منطقه است که به عبارتی پنج درصد بودجه منطقه را شامل می‌شود. پروژه‌های مشارکتی که بر اساس این نوع بودجه‌ریزی اجرا می‌شود در شهرداری مرکزی و شورای شهر طرح‌ریزی نمی‌شود بلکه معتمدین محله، صاحب نظران و ساکنان منطقه در طرح آن مشارکت خواهند داشت.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان این که پروژه‌های محله محور رضایت مردم را بیشتر جلب کرده و مشارکت مردم آن‌ها در اداره و بهبود وضعیت شهر پررنگ‌تر می‌شود، اضافه کرد: اعتباری که در قالب بودجه مشارکتی تخصیص داده شده، یک اقدام اولیه است و قطعاً اگر استقبالی از سوی مردم دیده شود تبدیل به حرکتی منطقی و سازنده در بودجه سنوات آینده شهرداری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در شورای پنجم احساس کردیم مردم باید حقوق قانونی خود را بشناسند و آن را از طرق مختلف تأمین کنیم لذا یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه انجام دادیم، این بود که به سمت شفاف سازی گام برداریم.

معین درخصوص اقدامات مدیریت شهری در زمینه شفاف سازی، تصریح کرد: تمام مصوبات شوراهای شهر اصفهان از دوره اول تا پنجم و تصمیمات در خصوص تغییر کاربری، عرض گذر، عوارضی که محاسبه می‌شود از طریق درگاه اینترنتی در اختیار مردم بوده و آنها می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد فرآیند هوشمندسازی محاسبات و پرداخت‌های شهروندان به شهرداری، انجام شد و هنگام مراجعه متقاضیان، صورتحساب رایانه‌ای به آنها داده می‌شود. این اقدام نیز از دوره سوم شورا مدنظر بود تا پرداخت مردم شفاف شود. این فرآیند هرچه پیش می‌رود تأثیر نیروی انسانی در محاسبات غیر ممکن می‌شود یعنی دیگر کسی نمی‌تواند اجحافی کرده و حق یکی را به دیگری بدهد.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به افزایش مستمر سالیانه پروانه‌های ساختمانی، مسکونی، تجاری و فرهنگی در دوره پنجم شورای شهر، خاطرنشان کرد: این میزان در هر سال تقریباً چه از نظر مساحت مورد درخواست چه از لحاظ صدور پروانه حدود دو برابر سال قبل بوده که نشان می‌دهد شهر علی رغم مسائل و مشکلات اقتصادی دارای رونق اقتصادی، اعتماد متقابل و روندی رو به سازندگی، پیشرفت و ترقی است.

کد خبر 502354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.