تصمیمات اقتصادی کشور نیازمند به‌کارگیری رویکرد تخصصی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ تصمیمی نباید در اقتصاد کشور بر اساس رویکرد غیرعلمی و غیرتخصصی گرفته شود بلکه تصمیمات باید بر اساس نگاه حرفه‌ای شکل گیرد.

به گزارش ایمنا، محمدرضا پور ابراهیمی در آئین افتتاح «کنگره بین‌المللی امام رضا (ع)، اقتصاد، اشتغال و تولید» در تشریح عملکرد اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران، درآمد ملی ایران ۰.۵۴ درصد از سال ۹۲ تا ۹۹ کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در این سال‌ها نرخ متوسط پس‌انداز ایران سالانه حدود ۸ درصد کاهش داشته؛ همچنین در سال ۹۲ کشور ۴۸ هزار میلیارد تومان با کسری بودجه مواجه بود که در سال ۱۴۰۰ این رقم به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است؛ یعنی اولین روزی که دولت جدید می‌خواهد آغاز به کار کند، با یک بدهی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی رو به رو خواهد بود.

عضو هیئت علمی مدیریت مالی دانشگاه تهران با اشاره به وضعیت نگران‌کننده پولی ایران، تصریح کرد: به طور میانگین سالانه حجم نقدینگی ۲۷ درصد در اقتصاد کشور افزایش پیدا کرده است. نرخ اقتصادی که معدل عملکرد اقتصادی است، تقریباً نزدیک به صفر بوده است؛ در حالی که نرخ اقتصادی در برنامه ششم توسعه ۸ درصد برنامه‌ریزی شده بود.

وی با اشاره به فاکتورهای اصلی اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: چهار تا پنج سال است که اصلاح قانون نظام بانک مرکزی و بانکداری در دستور کار قرار دارد، اما کماکان در فضای عمومی کشور نقطه نظرات مختلفی درباره اصلاح قانون نظام بانکداری مطرح است.

پور ابراهیمی گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس محتواهایی را آماده کرده‌ایم اما تعدادی از اساتید و محققین حوزه و دانشگاه به آن ایراد گرفتند و تا کنون یک صفحه A۴ در رابطه با اصلاح قانون نظام بانکداری کشور پیشنهاد نداشته‌ایم؛ البته انتقاد سفت و سخت گره از اقتصاد اجرایی کشور باز نمی‌کند و نمی‌توانیم بگوییم که اقتصاد و تجارت کشور تعطیل شود تا یک مدل اقتصاد اسلامی پیدا و اجرا شود بلکه باید در طول مسیر تغییرات را انجام دهیم و مراکز علمی و حوزه نیز به جای مبانی و دیدگاه‌های خود، مدل‌های پیشنهادی خود را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: در اینکه باید عدالت را مبنای اقتصاد قرار دهیم و توزیع عادلانه ثروت در جامعه داشته باشیم شکی نیست، اما در حال حاضر حوزه و دانشگاه چهار حکم مشخص برای اصلاح قانون بانک مرکزی پیشنهاد نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حوزه تصمیم‌گیری اقتصاد کشور باید مدلی ارائه داده شود تا ذیل آن مدل برنامه‌ها مشخص‌شده باشد؛ در کمیسیون اقتصادی مجلس یک برنامه حداقل سه ساله تدوین شده و برای بررسی این موضوع دلایلی داریم که به دولت منتخب ارائه خواهیم داد.

وی ادامه داد: هیچ تصمیمی نباید در اقتصاد کشور بر اساس رویکرد غیرعلمی و غیر تخصصی گرفته شود. تصمیمات باید بر اساس نگاه حرفه‌ای شکل گیرد؛ چیزی که در این هشت سال برای اقتصاد ایران چالش ایجاد کرده تصمیمات غیر کارشناسی در اقتصاد کشور بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 502335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.