بقای اصلاح‌طلبی به شرط خوداصلاحی ساختاری

دلایل سوختن جنگل‌های زاگرس، آمار متناقض ترک تحصیل دانش آموزان در کشور، سیبل خود انتقادی اصلاح طلبان، اولویت‌های دولت سیزدهم و واکنش‌های خارجی به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز - دوشنبه ۳۱ خردادماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگل‌های زاگرس در آتش بی‌تدبیری» به بررسی دلایل سوختن جنگل‌های زاگرس پرداخت و نوشت: آتش بار دیگر در ارتفاعات زاگرس را در نوردید و جنگل‌های منطقه را طعمه خود کرد. آتش‌سوزی در ارتفاعات کوه جنگلی حاتم از روز دوشنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. آنطور که محمد داسمه وکیل و فعال محیط زیست در حساب توئیتری خود نوشته روز چهارشنبه هفته گذشته هم دو کوهنورد که برای کمک به اطفای حریق راهی این مناطق شده بودند مصدوم شده و برای نجات نیاز به هلی‌کوپتر داشتند، یکی از این کوهنوردان پیدا شد، اما برای یافتن کوهنورد دوم به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه و نبود هلی‌کوپتر نجات ۵ نفر با قاطر و آب و غذا راهی این مناطق شدند.

تا کنون مساحتی بیش از هزار هکتار زمین جنگلی در این آتش‌سوزی از بین رفته است. علت طولانی شدن این آتش‌سوزی صعب‌العبور منطقه و نبود تجهیزات کافی از جمله هلی‌کوپتر است. البته این اولین بار نیست که آتش به جان جنگل‌ها و مراتع کشور می‌افتد و هر بار هم هزاران هکتار منابع گیاهی و ذخایر جنگلی و حیات وحش ساکن در این مناطق از بین می‌روند. سال گذشته نیز آتش، جنگل‌های منطقه خائیز را در نوردید و البرز زارعی از دوستداران محیط زیست که برای کمک به اطفا حریق راهی منطقه شده بود جان خود را از دست داد. سال گذشته هم نبود تجهیزات باعث طولانی شدن عملیات اطفا حریق و به خطر افتادن جان نیروهای مردمی شد. با این حال سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنان دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی برای خرید تجهیزات مورد نیاز اطفا حریق در کوهستان انجام نداده‌اند. پیش از این نیز عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خرید تجهیزات اطفای حریق مانند هلی‌کوپتر را فاقد صرفه اقتصادی خوانده بود. این در حالی است که خسارات وارده به محیط زیست ایران در هر آتش‌سوزی میلیاردها تومان خسارت وارد کرده که غیرقابل جبران است.

بقای اصلاح‌طلبی به شرط خوداصلاحی ساختاری

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمار بازماندگان از تحصیل در حد فاجعه‌» به بررسی آمار متناقض ترک تحصیل دانش آموزان در کشور پرداخت و نوشت: روز گذشته، وقتی یک خبرنگار از وزیر آموزش و پرورش پرسید که مسئولان اعلام کرده‌اند که سه میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند، حاجی میرزایی اعلام کرد: «دروغ است»، او در عین حال معتقد است که «این مقوله جفا در حق کادر آموزشی است، شاید برخی گوشی و تبلت نداشتند اما به شکل حضوری آموزش دریافت کردند.» به باور حاجی میرزایی، «شاید در سال‌های اخیر به اندازه سال گذشته استمرار یادگیری نداشتیم اما کار آموزش به شکل مناسب انجام شده است. معلمان با اطمینان آموزش ارائه دادند. این مقوله جفا در حق کادر آموزشی است.

شاید برخی گوشی و تبلت نداشتند اما به شکل حضوری آموزش دریافت کردند.» این گفته وزیر در حالی مطرح شد که چند روز پیش معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه از تعداد ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز میان پایه؛ تا امروز حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برای کتاب‌های درسی ثبت نام کرده‌اند اعلام کرد: «متأسفانه هنوز سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ثبت نام کتاب‌های درسی را انجام نداده‌اند.» در این میان خبرنگار «آرمان ملی» این آمار را از وزیر آموزش و پرورش در آذر سال گذشته پرسید و حاجی‌میرزایی نیز در پاسخ گفت: «همه همکاران ما می‌دانند که حداکثر سه تا سه و نیم میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند.

اما ما نمی‌توانیم عدم دسترسی به شاد را مساوی با عدم آموزش بدانیم. این دسته از دانش‌آموزان هم آموزش می‌بینند ولی از طریق صداوسیما و تلویزیون. ممکن است بسیاری اینترنت نداشته باشند، ولی تلویزیون دارند. دانش‌آموزانی نیز که تلویزیون ندارند، می‌توانند از طریق تولید بسته‌های آموزشی که به‌صورت بسته‌های خودآموز باکیفیت طراحی شده آموزش ببینند و از این طریق، جریان آموزشی خود را دنبال کنند. ما ۱۲.۵ میلیون نفر را روی شاد احراز هویت کرده‌ایم، یعنی تقریباً کمتر از سه‌میلیون دانش‌آموز در این فضا نیستند و برخی از کسانی که روی شاد احراز هویت شده‌اند، شاید از این بستر استفاده نکنند، پس در بدترین شرایط، ما حداکثر سه و نیم میلیون دانش‌آموز داریم که در فضای آنلاین نیستند.»

بقای اصلاح‌طلبی به شرط خوداصلاحی ساختاری

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بقای اصلاح‌طلبی به شرط خوداصلاحی ساختاری» به بررسی سیبل خود انتقادی اصلاح طلبان پرداخت و نوشت: نظارت استصوابی، کاهش اعتماد عمومی و البته عملکرد پرحاشیه و غیرقابل دفاع اصلاح‌طلبان دست به دست هم دادند تا اصلاح‌طلبان در سه انتخابات مجلس ۹۸ و ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ و ظاهراً شورای شهر قافیه را به رقیب ببازند. کار تا آنجا پیش رفت که حتی خود اصلاح‌طلبان هم در تصمیم‌گیری و حمایت از کاندیداتوری تنها نامزد نزدیک به آنها، دچار دو دستگی شوند و به اختلاف بخورند.

ماجرای نقد عملکرد اصلاح‌طلبان از درون و البته از سوی مردم آنقدر جدی بود که حتی روز برگزاری انتخابات هم، این اختلاف‌نظرها مورد بحث و موشکافی قرار می‌گرفت. اتفاقاتی که صادق زیباکلام نام «تیر خلاص بر شقیقه اصلاح‌طلبان» بر آن نهاده. او که بعد از شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ هم پیش‌بینی کرده بود که اصلاح‌طلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را واگذار می‌کنند و همان موقع هم گفته بود که باید برای جریان اصلاحات فاتحه‌ای قرائت کرد، حالا و بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم هم بار دیگر بر مرگ اصلاحات تاکید کرده است.

صادق زیباکلام با اشاره به اینکه «رهبری اصلاحات اگرچه با تأخیر اما تمام‌قد به حمایت از آقای همتی برخاست، یکی پس از دیگری چهره‌های اصلاح‌طلب از شخص آقای خاتمی گرفته تا جناب کروبی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی تا چهره‌های روشنفکری همچون دکتر عبدالکریم سروش و استاد مصطفی ملکیان مردم را به شرکت در انتخابات و رأی به آقای همتی دعوت کردند اما هیچ‌یک از آن حمایت‌ها و دعوت‌ها نتوانست یخی را آب کند» تاکید کرد که «دو و نیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۱۰ میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به مراتب سنگین‌تر از دیگران بود».

عدم تأثیرگذاری چهره‌های اصلاح‌طلبان بر نظر مردم و آرای عبدالناصر همتی نکته‌ای است که علاوه بر زیباکلام، روز گذشته مورد تاکید عبدالله گنجی، مدیر مسؤول روزنامه جوان هم قرار گرفت. گنجی که در یادداشتی به توهین‌ها به رای‌دهندگان سید ابراهیم رئیسی پرداخته بود، در پایان این نوشته با بیان اینکه «رأی جناب همتی نشان داد از خاتمی تا سروش و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب هیچ تأثیری بر مشارکت نداشته‌اند»، این موضوع را نشانگر این دانست که «اگر جهانگیری هم حضور داشت، چفت و بست وی با دولت مستقر شرایط را بدتر می‌کرد».

او از این گزاره نتیجه‌گیری کرد که بنابراین یا مردم پذیرفته‌اند که اصلاح‌طلبی در مسیر اولویت‌های آنان نیست یا رقیب توانسته است با اثبات خود این گزاره را در ذهن جامعه معتبر نماید. البته اگرچه برخی معتقدند اصلاح‌طلبان در کشور به پایان راه خود رسیده‌اند اما اصلاح‌طلبان چنین تفکری ندارند.

بقای اصلاح‌طلبی به شرط خوداصلاحی ساختاری

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اولویت‌های رئیسی از نگاه سیاسیون‌» به بررسی اولویت‌های دولت سیزدهم پرداخت و نوشت: اولویت‌های رئیسی از نگاه سیاسیون رؤسای جمهور موظف‌اند به کسانی که در انتخابات شرکت کرده یا نکرده‌اند و به ایشان رأی نداده‌اند، توجه کنند رئیسی در نخستین قدم بعد از رسیدن به ریاست‌جمهوری باید چه کند؟ وظیفه‌اش در برابر آرای خاموش، مسائل اقتصادی و چینش کابینه‌اش چطور باید باشد؟ دیروز اعلام شد که محسن رضایی برنامه راهبردی انقلاب اقتصادی را که به تفکیک ۳۱ استان کشور برای دولت احتمالی‌اش تدارک دیده و پیش‌تر در زمان تبلیغات انتخابات نیز در اختیار مردم گذاشته بود، در اختیار رئیسی قرار خواهد داد تا در صورت صلاحدید او و تیم اقتصادی دولت جدید، برای حل مشکلات مردم مورد استفاده قرار گیرد. محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفته است: رئیس جدید قوه مجریه در اولین اقدام باید متعادل‌سازی بین هزینه‌ها و درآمدهای دولتی را در اولویت قرار دهد. آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی هم گفته است: از اقدامات مهم دولت آینده جدی‌گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا، معتقد است آقای رئیسی موظف است به افرادی که یا مشارکت نکردند یا مشارکت کرده‌اند منتها به ایشان رأی نداده‌اند، توجه کند و رئیس‌جمهور همه آحاد مردم باشد. او با اشاره به اینکه اگرچه مشارکت بالای ۵۰ درصد نشد و می‌شود گفت که اکثر مردم رأی ندادند، گفته است: اما آقای رئیسی هم رأی بالایی در میان این میزان مشارکت آورد؛ یعنی چیزی حدود ۶۰ درصد، اما در عین حال اگر ایشان ۸۰ درصد هم رأی می‌آورد و اگر میزان مشارکت هم ۸۰ درصد بود، باز هم رؤسای جمهور موظف‌اند به آن کسانی که به هر دلیل در انتخابات شرکت نکردند یا شرکت کرده‌اند و به ایشان رأی نداده‌اند، توجه کنند.

بقای اصلاح‌طلبی به شرط خوداصلاحی ساختاری

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیدحسن نصرالله: پیروزی رئیسی امید را در ایران و منطقه زنده کرد» به بررسی واکنش‌های خارجی به پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری نوشت: روز جمعه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور پر شور مردم در سراسر کشور و همچنین در ۱۳۳ کشور خارجی برگزار شد. در این دور از انتخابات آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد. بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، جمعی از سران و شخصیت‌های خارجی با ارسال پیام‌ها یا تماس‌های تلفنی، انتخاب آیت‌الله رئیسی به این سمت را تبریک گفتند.

در همین رابطه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیام تبریکی برای آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» فرستاد.

بر اساس گزارش شبکه «المیادین»، در پیام مذکور آمده است: این پیروزی بزرگ و انتخاب شما به عنوان رئیس‌جمهور در این مرحله از تاریخ حساس ایران را تبریک می‌گویم.

نصرالله سپس تصریح کرد: پیروزی شما امید ملت ایران و ملت‌های منطقه برای آینده و قدرت مقابله با چالش‌ها را زنده کرد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در این پیام افزود: رزمندگان مقاومت و آزادگان شما را دژ و پشتوانه‌ای قوی در مقابله با تجاوزگران می‌دانند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق تلفنی با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور منتخب ایران گفت‌وگو کرد.
برهم صالح در این تماس تلفنی بر ضرورت تقویت روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها و تلاش برای افزایش امنیت منطقه تاکید کردند.

رئیس‌جمهور عراق همچنین در پیامی پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ایران را تبریک گفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از دفتر ریاست جمهوری عراق، متن پیام برهم صالح بدین قرار است: «جناب دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، سلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته. صادقانه انتخاب شما به عنوان رئیس جمهور ایران را تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و امیدوارم در این مأموریت بزرگ در خدمت به ملت عزیز ایران و تحقق پیشرفت، بزرگی و شکوفایی موفق باشید».

مسرور بارزانی، رئیس دولت منطقه کردستان عراق نیز پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.
طبق گزارش وب‌گاه «شفق نیوز»، بارزانی ضمن تبریک به سید ابراهیم رئیسی تأکید کرد: دولت کردستان علاقه‌مند به همکاری با آیت الله رئیسی برای تقویت روابط بلندمدت متکی بر منافع و احترام متقابل و پیشبرد صلح و ثبات منطقه است.
«سید عمار الحکیم» دبیرکل جریان حکمت ملی عراق و «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجباء هم در پیام‌هایی پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفتند.

بقای اصلاح‌طلبی به شرط خوداصلاحی ساختاری

کد خبر 502119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.