مروری بر کارنامه درخشان «آقای بازیگر»

نقش هنرمندان درخلق زیبایی برای فرهنگ انکار ناپذیر است. عزت الله انتظامی از جمله هنرمندانی بود که نقش ماندگاری از خود در این عرصه بر جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعید است درخشش "آقای بازیگر" در نقش مش حسن از ذهن علاقمندان به سینما حذف شود. خوش سلیقگی عزت الله انتظامی در انتخاب نقش و سپس بازی شایسته در آن، همان چیزی است که منجر به "چهره ماندگار ایران" نامیدن او شد. بررسی حیات هنری این بازیگر دشوار است، چراکه بازی در ۵۶ فیلم سینمایی و ۷۰ نمایش تلویزیونی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. همکاری با فیلمسازان برجسته ای از جمله داریوش مهرجویی، علی حاتمی، ناصر تقوایی، علیرضا داوود نژاد، جلال مقدم و مسعود جعفری جوزانی شاهدی بر غنای کارنامه هنری آقای بازیگر است. به بهانه فرارسیدن سالروز تولد این بازیگر و کارگردان که بی شک یکی از ستارگان درخشان هنر ایران به شمار می‌رفت، مروری بر آثار هنری وی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

کسب جایزه جهانی برای فیلم "گاو"

حضور عزت الله انتظامی در فیلم گاو به عنوان اولین اثر سینمایی او بسیار پررنگ بود. تاریخ شروع ساخت این فیلم به سال ۱۳۴۶ بازمی گردد؛ انتظامی پیش از ایفای نقش در این فیلم در "طوفان" و "واریته بهاری" نیز حضور داشت، اما بازی درخشان او برای نخستین بار در فیلم گاو به چشم آمد. وی با حضور در این فیلم اولین جایزه بین‌المللی برای یک بازیگر ایرانی را کسب کرد. کارگردانی فیلم گاو را داریوش مهرجویی و نویسندگی آن را غلامحسین ساعدی و داریوش مهرجویی به عهده داشته اند. این فیلم یک اقتباس از داستان "عزاداران بیل" است، اما انتظامی معتقد بود فیلم با داستان اصلی تفاوت‌هایی دارد. آقای بازیگر در این فیلم نقش "مش حسن" را بازی می‌کرد؛ مردی روستایی که به شدت به یگانه گاو خود علاقه داشت و پس از مردن گاو چنان دگرگون می‌شود که گمان می‌کند خود گاو است.

تیپ خاص آقای بازیگر در فیلم "آقای هالو"

فیلم سینمایی آقای هالو دومین اثر هنری عزت الله انتظامی است. نویسندگی این اثر هنری را علی نصیریان به عهده داشته و کارگردانی آن نیز توسط داریوش مهرجویی انجام شده است. ایفای نقش در فیلم آقای هالو به این هنرپیشه نوعی تیپ هنری خاص داد که در فیلم‌های دیگر نیز از آن استفاده کرد. انتظامی در آقای هالو در دو نقش بازی کرد و در هر دو نقش درخشد. فیلم داستان مردی است که از شهرستان برای یافتن همسری مناسب راهی شهر می‌شود، اما چمدان او ربوده می‌شود.

داستانی خیالی از زندگی "ستارخان"

آغاز همکاری عزت الله انتظامی با کارگردان فقید علی حاتمی در فیلم ستارخان بود. فیلم ستارخان اولین فیلم جدی تاریخی ایرانی با بودجه‌ای بالا و تیم سازنده‌ای حاذق به حساب می‌آید. علاوه بر انتظامی، علی نصیریان، پرویز صیاد و عنایت بخشی نیز در این فیلم ایفای نقش کرده اند. انتظامی در زمان فیلمبرداری این کار، وقتی مشغول سوارکاری بود بر زمین افتاد و به همین دلیل دو هفته تحت مداوا و درمان قرار گرفت. علی نصیریان "ستارخان" و عزت الله انتظامی "حیدر خان" این فیلم را بازی می‌کنند. "ستارخان" داستانی خیالی از زندگی ستار خان و روایتی از دوره مشروطه است.

"شیر خفته" و نارضایتی انتظامی

فیلم تاریخی شیر خفته به کارگردانی اسماعیل کوشان یکی از آثار تجاری انتظامی به حساب می‌آید. این فیلم در دو نسخه آلمانی و ایرانی ساخته شد و فیلمبرداری آن به صورت جداگانه صورت گرفت. با وجود اینکه بودجه ساخت فیلم شیر هنگفت بود، اما محبوبیت لازم را کسب نکرد. عزت الله انتظامی مدعی بود فیلم شیر خفته را ندیده و از بازی در این فیلم به ناراضی بود. شیر خفته روایتی از عصر ناصری در جریان قیام تنباکو است.

مروری بر کارنامه درخشان «آقای بازیگر»

فیلم سینمایی "حاجی واشنگتن"

فیلم سینمایی حاجی واشنگتن جایگاهی بین‌المللی داشت. کارگردانی این فیلم را علی حاتمی به عهده داشت. فیلمبرداری حاجی واشنگتن یک سال طول کشید. عزت الله انتظامی با حضور در این فیلم موفق به دریافت جایزه جشنواره شیکاگو شد. وی معتقد بود حاجی واشنگتن بهترین اثر علی حاتمی است. داستان حاجی واشنگتن بر اساس داستان یک شخصیت واقعی است که در دوران محمدرضا شاه زندگی می‌کرد و در کشور هند کاردار سفارت ایران بود.

"کمال الملک" و نقش عصا قورت داده

فیلم سینمایی کمال الملک از دیگر همکاری‌های عزت الله انتظامی با علی حاتمی بود، انتظامی مدعی بود چندان مایل به بازی در فیلم کمال الملک نبوده، چراکه نقش وی به عنوان یک پادشاه عصا قورت داده برایش معذب کننده بود. وی از اینکه دوبلور به جای او در فیلم کمال الملک سخن می‌گفت و از صدای خود او استفاده نمی‌شد شکایت داشت.

"اجاره نشین‌ها" و نقش قصاب

فیلم سینمایی اجاره نشین ها یک کمدی- درام درخشان در تاریخ سینمای ایران به حساب می‌آید. این فیلم در سال‌های پایانی جنگ ایران و عراق ساخته شد. هدف از ساخت آن روحیه دهی به مردم جنگ زده بود. کارگردانی اجاره نشین ها بر عهده داریوش مهرجویی بود و عزت الله انتظامی، نقش قصاب را در این فیلم بازی کرده است.

"شیر سنگی" و روایت یک قتل

فیلم سینمایی شیر سنگی اولین همکاری انتظامی با مسعود جعفری جوزانی است. عزت الله انتظامی در این فیلم که داستان قتل مشکوک یک سرباز انگلیسی در کنار لوله‌های نفت مناطق بختیاری نشین را روایت می‌کند، نقش نامدار خان را بازی می‌کند.

"شیرک" و تهیه کنندگی آقای بازیگر

عزت الله انتظامی در فیلم شیرک علاوه بر بازیگری جایگاه تهیه کنندگی اثر را نیز به عهده داشت. داریوش مهرجویی کارگردان این اثر و نویسنده آن کامبوزیا پرتوی بود. انتظامی معتقد بود که پس از اجاره نشین‌ها توقعات از مهرجویی بالا رفته بود و به همین علت این فیلم کم‌تر مورد توجه قرار گرفت.

مروری بر کارنامه درخشان «آقای بازیگر»

"هامون" و گلایه‌های انتظامی

فیلم هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی تولید شد. عزت الله انتظامی در این فیلم با خسرو شکیبایی همبازی شده است؛ وی در زمان فیلمبرداری این فیلم دچار بیماری شده بود و به همین دلیل مهرجویی بسیاری از صحنه‌هایی که کاراکتر انتظامی در آن بود را حذف کرد؛ همین موضوع باعث شد انتظامی گلایه کند و از نابود شدن نقش خود در این فیلم سخن بگوید. مهرجویی داستان هامون را اقتباسی از بوف کور صادق هدایت می‌داند.

"ناصرالدین شاه، آکتور سینما" و لذت یک همکاری جدید

فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما اولین همکاری عزت الله انتظامی و محسن مخملباف بود. این فیلم به اعتقاد بسیاری از منتقدان اوج بازیگری و شاهکار قدرت بازیگری عزت الله انتظامی به حساب می‌آید. شاهکار هنری انتظامی در این فیلم این است که نقش ناصرالدین‌شاه و مظفر الدین شاه را بازی می‌کند. ایفای نقش در فیلمی به کارگردانی مخملباف به حدی برای انتظامی لذت بخش بود که می‌گفت حاضر است بدون بستن قرارداد با این کارگردان همکاری کند.

حکم و بازی با بازیگران جوان

اولین همکاری عزت الله انتظامی با مسعود کیمیایی در فیلم سینمایی حکم بود. وی در این فیلم با بازیگران جوانی چون بهرام رادان و لیلا حاتمی همبازی شد و درخشید.

چهل سالگی و تصویر تنهایی انتظامی

عزت الله انتظامی در آستانه ۸۶ سالگی در فیلم چهل سالگی به کارگردانی علیرضا رئیسیان ایفای نقش کرد. وی درباره این فیلم چنین گفته بود: «این اثر درباره موضوع زندگی من است و به طور خاص تنهایی‌ام را به تصویر می‌کشد.»

«عزت الله انتظامی» سرانجام در بیست و ششم مرداد ماه سال ۱۳۹۷ بر اثر سکته مغزی چشم از جهان فرو بست.

کد خبر 502047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.