قانون‌مندسازی شورایاری‌ها از اقدامات ماندگار شورای پنجم بود

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یکی از اقدامات ماندگار پنجمین دوره شورا را قانون‌مند کردن شورایاری‌ها برشمرد و گفت: این موضوع به پیشنهاد شورای شهر شیراز و همکاری شورای عالی استان‌ها در دستور کار قرار گرفت و امید است به زودی تصویب شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید عبدالرزاق موسوی بعدازظهر امروز شنبه در جمع یاوران شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه شهر باید به دست مردم اداره شود، گفت: بر اساس نص صریح قانون اساسی و فلسفه وجودی شوراها، وظیفه این نهاد تسهیل امور شهر، جلب مشارکت مردم و افزایش اعتماد عمومی در جامعه است.

وی افزود: کمتر موضوعی در قانون اساسی یافت می‌شود که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم هفت اصل بدان اختصاص یافته باشد.

ضابطه‌مند کردن شورایاری‌ها بزرگترین خدمت به شهر است

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه اظهار کرد: این شورا موضوع یادشده را از نگاه بخش‌های بیرونی و دولت بررسی کرد که بر اساس آن، طرحی در شورای عالی استان‌ها تهیه و در نهایت به دولت ارائه شد که خوشبختانه هفته گذشته به تصویب رسید و آن طرح تشکیل شورایاری‌ها بود.

وی افزود: این طرح هم‌اکنون به صورت لایحه هیأت وزیران است و باید در مجلس شورای اسلامی نیز مورد تصویب قرار گیرد.

موسوی ضابطه‌مند کردن شورایاری‌ها را بزرگترین خدمت به شهر، مردم و شورایاران خواند و گفت: با توجه به اهمیت این نهاد، در دوره آینده حتماً با عنوان مشاور یاوران شورا و نیز یکی از اعضای یاوران محلات شیراز خدمت خواهم کرد.

عضویت در شورایاری‌ها می‌تواند یکی از شروط کاندیداتوری در شوراها شود

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به انتخابات شوراهای شهر و روستا که روز گذشته برگزار شد،

اظهار کرد: با قانون‌مند شدن شوراهای محلات می‌توان از بروز برخی مشکلات در فرایند ثبت‌نام، تبلیغات، انتخاب و کل دوره جلوگیری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: برای مثال، در صورتی که یکی از شروط نامزد شدن برای عضویت در شورای شهر، حضور دست‌کم یک دوره در شورای محلات باشد، تعداد نامزدها محدود می‌شود و فردی کاندیدا می‌شود که سابقه کاری و توانمندی مناسبی دارد.

موسوی با بیان اینکه این موضوع به تقویت شورای محلات می‌انجامد، گفت: با این اقدام جلوی بسیاری از آسیب‌ها گرفته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: حتماً پس از پایان این دوره از شورا بخشی از آسیب‌های شوراها را در مصاحبه‌ای عنوان خواهم کرد.
وی تصریح کرد: شورایاران در فضایی که قانون نیز وجود نداشته است، داوطلبانه به یاری شهر آمده‌اند و نظارت آنان باعث اتفاقات نیکویی شده است و امیدوارم روز به روز شرایط بهتری برای خدمت شورایاران فراهم شود.

توصیه‌های اعضای شورا در قراردادهای شهرداری تعارض منافع محسوب می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تاکید کرد: اساساً یک عضو شورا نباید برای معامله‌ای که طرف آن شهرداری است، حتی سفارشی کند؛ زیرا این سفارش کردن خود تعارض منافع محسوب می‌شود و در همین راستا، ضروری است در هیچیک از مجوزهای اعطایی شهرداری رد پایی از اعضای شورای اسلامی شهر نباشد.

کد خبر 501777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.