وضعیت بازار ارز دیجیتال، سکه، دلار و طلا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰

هفته ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله آن میتوان به تغییرات قیمتی بازارهای طلا، ارز دیجیتال، سکه و دلار اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با افزایش امیدواری‌ها نسبت به آغاز دور جدید صعود بی تکوین و سایر ارزهای دیجیتالی، شرکت مایکرواستراتژی- از جمله بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران سازمانی در بی تکوین- اعلام کرد حدود نیم میلیارد دلار دیگر بی تکوین خریداری می‌کند. آمارها همچنین حاکی از آن است که دارندگان بزرگ بی تکوین موسوم به نهنگ‌ها در حال انتقال مقادیر قابل توجهی از دارایی‌های خود از صرافی‌ها به کیف‌های پولشان هستند.

رمزارزها روز به روز در حال محکم‌تر کردن جای پای خود در بازارهای مالی هستند: پس از ممنوعیت موقت مبادلات دلاری در کوبا، فعالان ارزی این کشور از دولت خواسته‌اند تا بی تکوین را جانشین دلار در معاملات ارزی کند. منابع خبری از احتمال پذیرش رسمی بی تکوین در نیجریه و تانزانیا خبر می‌دهند که در صورت تحقق، آن‌ها را به مقاصد رسمی بعدی بعد از السالوادور تبدیل خواهد کرد.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۶۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۶.۲۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

بیشتر شاخص‌های مهم بورسی جهان ریزش کردند

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص‌ها نزولی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۷۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۳۳.۶۷ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۵۴ درصد ریزش تا سطح ۴۲۲۳.۷۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۲۴ درصد ریزش در سطح ۱۴ هزار و ۳۹.۶۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۱۸۴.۹۵ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۱۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۷۱۰.۵۷ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۲۰ درصدی در سطح ۶۶۵۲.۶۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۳۱ درصد پایین رفت و به ۹۲۰۲.۲ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۹۷ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۵.۶۸ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۲۵ درصد بالا رفت و در سطح ۲۸ هزار و ۵۰۶.۶۹ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" صعود ۰.۲۰ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۹۰.۸۸ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۳۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۷۳۶۳.۶۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۱۸ درصد کاهش به ۷۲.۰۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۰.۲۳ درصدی به ازای ۷۴.۲۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۳۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۹۷.۵۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۴۵ درصدی به ازای ۲۷.۱۹ دلار مبادله شد.

آخرین قیمت طلا، سکه و دلار تا پیش از ۲۸ خرداد

هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۱.۴۵ درصد افت به ۱۰,۶۵۴,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه امامی با ۰.۲۷ درصد رشد به ۱۰۸,۰۳۰,۰۰۰ ریال و قیمت هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۰۳ درصد رشد به قیمت ۱۰۶,۰۲۰,۰۰۰‬ ریال رسید.

همچنین هر عدد نیم سکه با ۰.۵۳ درصد رشد به قیمت ۵۸,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۰۸ درصد رشد به قیمت ۳۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۴۴ درصد رشد به قیمت ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ رسید.

علاوه بر این قیمت هر دلار آمریکا با ۱.۰۵ درصد رشد به ۲۴۴,۲۹۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۳۱ درصد رشد به ۲۸۶,۷۴۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۰۵ درصد افت به ۳۴۵,۵۵۰ ریال رسید.

کد خبر 501213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.