مطالبات کارگران اصفهان از شورای شهر

همواره اصفهان به‌عنوان شهری صنعتی دارای جمعیتی فراوان از قشر کارگر، مطرح بوده است و کارگرانش با معضلاتی روبرو بوده‌اند که برای رفع بخشی از آن‌ها ، تلاش بیشتر اعضای شورای شهر و نگاه دقیق‌تر وجدی‌تر آنها به چنین مسائلی لازم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند سال گذشته بیشتر شعارهای سال، اقتصادی و بر محور تولید بوده به طوری که مقامات و مسئولان کشور بر ضرورت توجه به مباحث رونق تولید و اشتغال و معیشت کارگران و اقتصاد کشور بارها تأکید کرده‌اند. اکنون نیز لازم است بیش از هر موردی به مباحث اقتصادی، تولیدی و اشتغال جوانان و معیشت کارگران که دغدغه خانواده‌ها است، توجه شود و رویکردها به این سمت‌وسو باشد.

توجه به مطالبات جامعه کارگری به عنوان اهرم اصلی تولید ضروری است، بنابراین به جز کاندیداهای ریاست جمهوری، اعضای شورای هر شهری نیز باید اعلام کنند چه برنامه‌هایی را برای بهبود کیفیت زندگی و معیشت این قشر در نظر گرفته‌اند، زیرا نبود شفافیت باعث دلسردی و نبود انگیزه بین کارگرانی می‌شود که معمولاً قبل از انتخابات با شعارها و وعده‌های بسیار مواجه بوده اما در عمل، با حقیقتی دیگر روبرو می‌شوند.

جای خالی نماینده‌ای از کارگران در بین شورای شهر

واقعیت آن است که تأمین معیشت، نقطه آغاز و مشترک مطالبات کارگران است که برای تحقق آن، این افراد به امنیت شغلی، جایگاه اجتماعی و ارتقای مهارت و منزلت نیاز دارند، موضوعی که باید همه دستگاه‌های مرتبط در آن مشارکت کنند اما در سایه کمبودهای معیشتی به حاشیه رفته است.

علاوه بر این، تحقق بخشی از این درخواست‌ها مرتبط با عملکرد اعضای شورای شهری و دیدگاه آن‌ها نسبت به قشر کارگری بوده و اکنون نیز با وجود نزدیک بودن به انتخاب اعضای دوره جدید شوراهای اسلامی لازم است نامزدهای برگزیده به خواسته‌های کارگران توجه داشته باشند، چه‌بسا بخشی زیاد از این خواسته‌ها در دوران قبلی شوراها هم وجود داشته، اما موانع به میزانی بوده که تا امروز به انجام نرسیده است.

اصغر برشان، عضو شورای شهر و دبیر خانه کارگر اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شورای شهر اصفهان متعلق به همه مردم شهر بوده و با توجه به این که نیمی از جمعیت اصفهان شاغل و بازنشسته تأمین اجتماعی هستند توجه به مطالبات این قشر بزرگ، بسیار با ارزش است.

وی اظهار می‌کند: جمعیت بازنشسته تأمین اجتماعی اصفهان بیش از ۲۰۰ هزار نفر است که نشان می‌دهد جمعیت شهری رو به پیری می‌رود و شهر باید به سویی حرکت کند که این افراد در تمامی ابعاد بتوانند از امکانات و فضای شهری بهره مند شوند، البته توجه به این موضوع امری مهم برای اعضای شورای شهر است.

این مسئول اظهار می‌کند: نکته دیگر شهرداری است که به‌عنوان کارفرمای بزرگ شهری محسوب می‌شود و شرایط سخت و متفاوتی بین سازمان‌های آن و کارگران فعال در این مراکز وجود دارد که مجموعه شورای شهر برای رفع چنین تبعیض‌هایی باید اقداماتی را انجام دهد، قطعاً اگر فردی که مطلع و آگاه به مسائل و مشکلات کارگری در بین اعضای شورای شهر باشد نسبت به بهبود این شرایط هم تلاش بیشتری انجام می‌دهد اما متأسفانه در این دوره از شورای شهر در بین نامزدها جای خالی چنین فردی محسوس است.

وی تصریح می‌کند: نکته دیگر معیشت، درمان و سایر مشکلات اشتغال و بیکاری این جمعیت است. اگرچه این مسائل ارتباطی مستقیم با شورا ندارد، اما قطعاً سمت‌وسوی شورا در راستای سیاست ترفیع کلان‌شهری است و لازم است راهکارهایی ارائه شود که برای عمده‌ترین قشر این شهر راهگشا باشد.

برشان تأکید می‌کند: تیمی می‌تواند موفق عمل کند که در راستای رفع مشکلات اساسی، زیست پذیر بودن، هوشمند سازی و تبیین بودجه پایدار شهر قدم بردارد برای این امور تلاش کند و شهری قابل زیست‌تر را برای مردمش فراهم آورد، این امر توسط شورای شهری با ترکیبی از حوزه‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته این مسئول زمانی که شورای فعلی شهر آغاز شد با حقوق‌های معوقه زیاد، تبعیض‌های آشکار بین نیروهای شرکت‌های خدماتی ازلحاظ حقوق و مزایا، مشکلات کارگران خدماتی در بحث مشاغل زیان‌آور و… مواجه بود که این میزان امروز کاهش قابل توجهی داشته و امید است شورای بعدی نیز خود را مکلف به استمرار این راه بداند.

مهم‌ترین مطالبات کارگران اصفهان

آرش احمدی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان اصفهان، در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: به طور معمول قبل از انتخابات شوراهای اسلامی شهرها وعده‌ها و بیاناتی مبنی بر بهبود شرایط مرتبط با کارگران شنیده می‌شود اما پس از گذر این دوره، بسیاری از این شعارها تحقق نمی‌یابد و در حد همان شعار باقی می‌ماند.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به این که اصفهان شهری صنعتی است و دومین شهر صنعتی کشور بوده و بخش زیادی از جمعیت آن را نیز کارگران تشکیل می‌دهند، بنابراین فراهم سازی شرایط مناسب برای این گروه قالب در یک شهر، بسیار پراهمیت است بر این اساس باید این امر، از مهم‌ترین ملزومات موردتوجه شوراهای شهری بوده به طوری که شرایطی ایده آل برای این گروه از لحاظ امکانات شهری، خدماتی و رفاهی فراهم شود.

این مسئول تصریح می‌کند: اما در این چند سال اخیر متأسفانه شاهد همکاری و سرمایه‌گذاری و استمداد از تشکلات کارگری برای رسیدگی به وضعیت این قشر و ارائه راه حل نبوده‌ایم.

در ادامه احمدی در رابطه با مهم‌ترین مطالبات کارگران از شورای آینده شهر می‌گوید: بزرگ‌ترین خواسته‌ای که از سوی این جامعه برای شهر اصفهان مورد نظر است پروژه بیمارستان میلاد است که بر اساس مصوبه شورای عالی تأمین اجتماعی قرار بر تأمین هزینه ساخت آن توسط این سازمان در شهرهای مختلف برای ارائه خدماتی به قشر کارگر شد. اما مدت‌ها می‌گذرد و همچنان سنگ‌اندازی‌ها بر سر راه تأسیس چنین بیمارستانی وجود دارد.

وی می‌گوید: مورد دیگر ایجاد فضایی مناسب برای تشکل‌های کارگری است. با وجود آن که از طرف خانه کارگر نماینده‌ای در شورای شهر داشتیم و تمام تلاش خود را هم انجام داد اما چنین امری محقق نشد.

به گفته عضو هیئت‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، مورد دیگر توجه به فضاسازی و اسکان کارگران ساختمانی است. همانطور که در شهرهای دیگر فضایی خاص به این کارگران اختصاص داده‌ شده ولی در اصفهان کارگران به‌طور پراکنده در محل‌های مختلف قرار می‌گیرند در صورتی‌ که با تجمیع و تمرکز این کارگران، شرایط برای آن‌ها و افراد مراجعه‌ کننده بسیار راحت‌تر می‌شود، البته در زیباسازی شهری هم مؤثر است.

احمدی تاکید کرد: شورای شهری می‌بایست بسترسازی‌های لازم را برای داشتن شهر سالم فراهم کنند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 500820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.