نقش فضاهای محله‌ای در مشارکت‌پذیری شهروندان

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: طراحی فضاهای شهری در سطوح منطقه‎‎‌ای و فرامنطقه‌‎ای در مشارکت جویی شهروندان نقش مهمی دارد، اما اهمیت طراحی فضاهای مشارکت محور در سطح محلات شهر به مراتب بیشتر است.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مشارکت فعالانه شهروندان در امور شهری نیازمند طراحی فضاهای شهری مشارکت محور است تا زمینه برای تعامل بیشتر و بهتر شهروندان فراهم شود.

وی افزود: این فضاها می‌تواند زمینه و بستر را برای مشارکت مردم در امور شهری فراهم کند و حس تعلق آنها را نسبت به شهر و محل سکونت خود افزایش دهد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان کرد: هرچقدر شهروندان حس تعلق بیشتری نسبت به مکان سکونت خود داشته باشند تمایل آنها برای مشارکت بیشتر است و مردم از زندگی در چنین شهری احساس رضایت دارند در حالی که نبود زمینه و بستر مناسب برای مشارکت شهروندان، هویت شهری شهرهای ما و حس تعلق به مکان را با چالش مواجه می‌کند.

ابراهیمی با تاکید بر این که مشارکت در سطوح محله‌ای از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: نحوه طراحی فضاهای شهری در سطوح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در مشارکت پذیری شهروندان نقش مهمی دارد اما اهمیت طراحی فضاهای مشارکت محور در سطح محلات شهر به مراتب بیشتر است.

وی با بیان این که پایداری حضور مردم در سطح محلات بیشتر است، اضافه کرد: شهروندان بیشترین زمان را در محل سکونت خود می‌گذرانند و از این جهت طراحی فضاهای محله‌ای و برنامه‌ریزی به منظور تعامل بیشتر شهروندان در سطح محلات اهمیت زیادی دارد.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تاکید کرد: برنامه‌ریزی دقیق به منظور طراحی متناسب فضاهای تعاملی از جمله فضاهای سبز و فضاهای آموزشی، همچنین برگزاری رویدادهای هفتگی، به تقویت ارتباطات اجتماعی که یکی از مهمترین بسترهای تحقق مشارکت است کمک بسیاری می‌کند.

ابراهیمی گفت: ایجاد چنین فضاهایی در سطح محلات علاوه بر تقویت حس تعلق به مکان می‌تواند تا حد زیادی از مراجعه مکرر شهروندان به نقاط مختلف شهر که موجب ایجاد مشکلات زیادی برای زیرساخت‌های شهری می‌شود نیز جلوگیری کند.

کد خبر 500595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.