شهرداری جای اقدام سلیقه‌ای نیست/ باید ذهن مردم به سمت احیای هویت اصفهان هدایت شود

"باید هویت اصفهان را احیا کنیم؛ اگر شهرداری پروژه‌های عمرانی انجام می‌دهد باید پیوست فرهنگی و اجتماعی را نیز در آن مد نظر قرار بدهد تا تک بعدی به این موضوع نگاه نشود."

به گزارش خبرنگار ایمنا توسعه یک شهر ابعاد مختلفی دارد که مدیریت شهری در ایران سال‌ها این توسعه را در بتن و کالبد شهری خلاصه می‌کرد. به تدریج شهرها توانستند الگوهای شهر توسعه‌یافته جهان را در ابعاد فرهنگی و اجتماعی وارد ادبیات حوزه شهری کنند.

شورای پنجم شهر اصفهان در چهار سال گذشته نیز سعی در تحقق این رویکرد داشت و احسان امینی، نامزد شورای ششم در گفت‌وگو با ایمنا، با دفاع از این رویکرد به تشریح برنامه خود برای ادامه این مسیر و تقویت آن پرداخته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

رزومه و سوابق سیاسی و علمی شما در گذشته چه بوده است؟

حقوقدان و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق هستم. خود را یک جوان اصلاح‌طلب توسعه خواه می‌دانم. مدرک کارشناسی‌ام را از دانشگاه اصفهان کسب و مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی را از دانشگاه آزاد تهران دریافت کردم. به موازات فعالیت‌های علمی که در دانشگاه داشتم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان بودم و به طور متوسط در فضای‌های تحصیلی، شغلی و عمومی دغدغه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محیط پیرامون خود را داشتم.

زمانی که درسم تمام شد در دانشگاه هشت بهشت ابتدا مدیر فرهنگی و سپس مدیر اجرایی و عضو شورای فرهنگی اجتماعی این دانشگاه شدم؛ اما فعالیت‌های سیاسی من از سال ۹۲ شکل متفاوتی گرفت و بعد از تشکیل حزب ندای ایرانیان به عنوان عضو شورای مرکزی شعبه استان اصفهان انتخاب شدم و عضو شورای هماهنگی حزب اصلاح‌طلب نیز شدم.

وقتی چند تن از لیست امید به مجلس دهم راه پیدا کردند به عنوان مشاور و مدیر دفتر خانم تاج‌الدین، نماینده مردم اصفهان مشغول به کار شدم. در این چهار سال یک نگاه کل‌نگر و شناخت نسبتاً جامع به مسائل شهری و مشکلات اصفهان پیدا کردم، در این راستا با اقشار و گروه‌های ذی‌نفع در حوزه‌های تصمیم سازی، تصمیم‌گیری و قانون گذاری که در کمیسیون مجلس رخ می‌داد هماهنگ بودیم و در خلال این فعالیت‌ها به تجربه خوبی رسیدم و پس از پایان مجلس دهم به عنوان معاون مالی و اقتصادی شهرداری منطقه ۱۰ مشغول به کار شدم و مدتی است که در خدمت شهروندان منطقه ۱۰ هستم.

نگاه شما به اصفهان چگونه است و انگیزه‌تان برای شرکت در این انتخابات چه بوده است؟

اصفهان یک جهانشهر محسوب می‌شود و گذشته فرهنگی غنی دارد و بسیار متفاوت از دیگر شهرها است؛ بنابراین اگر به این گذشته غنی توجه نکنیم به شهر اصفهان ضربه زده‌ایم.

کالبد اصفهان اکنون توسعه پیدا کرده، اما هویت اصفهان رشد نیافته است. بنابراین معتقدم باید در راستای احیای هویت اصفهان گام برداریم. باید این موضوع را در اولویت قرار دهیم و بر اساس آن برای شهر برنامه‌ریزی کنیم.

صرفاً به دنبال توسعه عمرانی نیستیم بلکه باید به سمت توسعه گردشگری، اقتصاد هنر، توسعه فرهنگی و احیای هویت اصفهان برویم، البته در دوره پنجم مدیریت شهری شاهد این تغییر رویکرد بودیم که از جمله این اقدامات می‌توان به توسعه دیپلماسی شهری اشاره کرد.

دیپلماسی شهری یکی از لوازم ارتباطی کلانشهرهای ایران و جهان محسوب می‌شود، در این دوره در حوزه گردشگری اقدامات خوبی زیرساختی انجام شده که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی مختلف و احداث پیاده راه چهارباغ اشاره کرد، همچنین در این دوره برنامه مدیریت جامع شهر اصفهان با مشارکت گروه‌های متعدد، اقشار مختلف و ذی‌نفعان به سرانجام رسید که این کار برگ زرینی برای اصلاح‌طلبان در این دوره است.

آیا به شهر انسان محور معتقد هستید؟ چه برنامه‌هایی برای تحقق شهر انسان محور دارید؟

بله؛ به طور حتم در برنامه‌ریزی ها تنها نباید اقدامات عمرانی دیده شود بلکه زمانی که می‌خواهیم به شهر انسان محور توجه کنیم باید موضوعاتی مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی را در نظر بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم، شاید پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وظیفه مدیریت شهری نباشد، اما اگر در برنامه‌های شهری به آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی توجه کنیم به شهر انسان محور دست پیدا می‌کنیم، به طور حتم خروجی این اقدامات توجه به حقوق شهروندی است. در واقع شهرداری نباید تنها به دنبال تحقق بودجه و پروژه‌های عمرانی شهر باشد بلکه باید در این زمینه‌ها نیز ورود پیدا کند.

بودجه‌ریزی مشارکتی در دوره پنجم مد نظر قرار گرفت در همین راستا ۲۰۰ اقدام در ۲۰۰ محله با مشارکت معتمدان هر محله و ذی‌نفعان هر محله تعریف شد و همه شهروندان می‌توانند در حوزه‌های مختلف با شهرداری مشارکت داشته باشند.

از نظر شما مهمترین اولویت شهر اصفهان چیست؟

اصفهان در بسیاری از حوزه‌ها عقب مانده است؛ در حوزه آب و زاینده رود، محیط زیست، آلودگی هوا دچار مشکل هستیم؛ مدیریت شهری با برنامه‌ریزی می‌تواند در راستای کاهش و حل این معضلات اقدام کند البته اکنون تا حدودی این اتفاق رخ داده و ما باید این راه را ادامه دهیم.

در حوزه ترافیک و آلودگی هوا اقدامات زیرساختی انجام شده است که رینگ چهارم مهمترین آن است؛ آرزویی که مدیران شهری قبلی نتوانستند به آن دست پیدا کنند اما در این دوره با این اقدام توانستیم آلودگی هوا و ترافیک را در محور شرق اصفهان کاهش دهیم، حلقه حفاظتی باعث شکل‌گیری پل‌ها، تقاطع‌های غیر همسطح می‌شود که به طور محسوس ترافیک را کاهش می‌دهد. چرا که بسیاری از خودروهای سنگین دیگر مجبور نیستند که از خیابان‌های نزدیک به شهر عبور کنند؛ پس با نگاه توسعه پایدار در شهر می‌توانیم ریسک کنیم تا موضوعاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک حل شود.

بازآفرینی و احیا هویت چهارباغ سبب شده این مکان به یک سایت گردشگری تبدیل شود اما موضوعات ترافیکی را باید در اولویت قرار دهیم تا مشکلات حل شود.

به نظر شما بزرگترین آفت‌های یک شهرداری چیست؟

دو ضعف در حوزه شهرداری وجود دارد، نبود حاکمیت قانون در کلیت شهرداری یکی از این موارد است؛ شهرداری یک نهاد غیر دولتی است و وابستگی کمتری به دولت دارد همین موضوع سبب شده است که قانون‌هایی در آن وجود نداشته باشد و این موضوع برخوردهای سلیقه‌ای را در پی داشته است. اگر به شهرداری نگاه کنیم متوجه می‌شویم در اجرای یک پرونده تصمیمات متنوعی گرفته می‌شود که این خوب نیست و عدالت یکی از منافعی است که حاکمیت قانون دارد.

مدیران شهری باید به شناخت لازم نسبت به قانون و وظایف خود دست پیدا کنند تا شاهد این برخوردهای سلیقه‌ای نباشیم، شورای شهر به عنوان نهاد قانون‌گذار برای شهرداری باید در این راستا تلاش کند تا وضعیت بهبود پیدا کند. در گذشته شهرداری توسط وزارت کشور انتخاب می‌شد و نهاد نظارتی ناظر نبود اما اکنون که شورای شهر بر مقررات نظارت دارد می‌تواند به حاکمیت قانون توجه کند.

دومین آفت شفاف نبودن اختیارات مدیران در شهرداری است و برخی اوقات شاهد سو استفاده و فساد در مدیریت شهری هستیم که این موضوع به نبود حاکمیت قانون اشاره دارد. همچنین شهرداری به دلیل اینکه در جذب و استخدام نیرو یک ساز و کار مشخص در سطح کشور ندارد افراد از طرق مختلف وارد شهرداری می‌شوند که این موضوع باعث می‌شود افراد غیر متخصص و بدون مهارت وارد شهرداری شوند؛ که اکنون شهرداری نیروهای مازاد زیادی دارد که مهارت کافی و کارآمدی لازم را ندارند و بسیاری از منابع مالی شهرداری در همین راستا صرف می‌شود.

زمانی که نحوه این استخدام‌ها قانونی نیست در حوزه تقسیم پست‌های مدیریتی نیز مشکل ایجاد می‌شود و مردم و منابع شهر آسیب می‌بینند و در بعضی حوزه‌ها عدالت در نحوه توزیع نیروی انسانی وجود ندارد و همچنین نگاه جامع و کارشناسی به منابع انسانی وجود ندارد.

ناعدالتی که در حوزه حقوق و دستمزد وجود دارد یکی از دیگر این موضوعات است که ما باید به آن توجه کنیم زیرا شاهد تفاوت حقوق در بین کارکنان شهرداری هستیم.

برنامه شما برای اینکه درآمدهای شهر به مردم فشار وارد نکند چیست؟

این موضوع دغدغه فعالان مدیریت شهری و شهروندان شده است و اگر شهر گران اداره شود، زندگی و معیشت مردم نیز گران می‌شود و اگر قیمت تراکم افزایش پیدا کند و شهرداری به دنبال درآمدهای پایدار نرود و تراکم فروشی کند شاهد بالا رفتن قیمت مسکن خواهیم بود و مصرف کننده ضربه خواهد خورد و همچنین انبوه سازان نیز دچار مشکل خواهند شد زیرا اگر شهرداری بودجه خود را بر اساس تراکم فروشی ببندد مجبور است که آن را تا پایان سال محقق کند و این موضوع فشار بیشتری را به مردم وارد می‌کند.

راهکار این موضوع کسب درآمدهای پایدار است که در این سال‌ها با مشکلاتی رو به رو بوده است، راهکارهای متعددی برای کسب درآمد پایدار در دستور کار قرار گرفته تا از درآمدزایی سنتی دور شویم اما این روش‌ها کافی نیست و باید به پروژه‌های مشارکتی و سرمایه گذاری رو بیاوریم.

ایستگاه سازی خط دو مترو بر اساس TOD انجام می‌شود و ایستگاهی که شهرداری برای توقف قطار می‌سازد مکان مناسبی برای احداث هاب و فروشگاه‌های مختلف است که این موضوع تبدیل به یک ارزش افزوده در حوزه‌های اقتصادی نیز می‌شود، این روش از سال ۱۹۹۵ میلادی در جهان انجام شده است و ما می‌توانستیم این اقدام را در خط یک مترو که حدود ۱۸ سال طول کشید انجام دهیم.

خط یک مترو یکی از آثار عقب ماندگی اصفهان بوده است که چندین دوره مدیریت شهری با تصمیم گیری‌های اشتباه نتوانست این پروژه را به نتیجه لازم برساند، اگر این اقدام در خط یک مترو انجام شده بود ما شاهد یک درآمد پایدار از سوی شهرداری بودیم.

اولویت‌های مناطق حاشیه‌ای چیست و باید چه اقداماتی را برای این مناطق انجام شود؟

در مناطق حاشیه‌ای ابتدا باید از شعار دادن پرهیز کنیم زیرا سال‌ها در مدیریت شهری شعار محرومیت زدایی سر داده شد؛ اما این اقدام به شکل کامل انجام نشد و تنها برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی به این مناطق مبلغی داده می‌شود، در حالی که باید پروژه‌های محرک توسعه در مناطق محروم انجام شود که برای مثال می‌توان به خط دو مترو که از دارک زینبیه آغاز می‌شود اشاره کرد، این موضوع تحرکی در حوزه فرهنگی، عمرانی و اجتماعی ایجاد می‌کند تا فقر کمتر شود.

زمانی که بلوار فرزانگان احداث می‌شود در موضوع حاشیه نشینی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود، ما نباید تنها با شعار دادن کار خود را پیش ببریم بلکه باید نگاهمان را به سمت پروژه‌های محرک توسعه در مناطق محروم ببریم؛ زمانی که این بلوار احداث شود، حاشیه نشینی افزایش پیدا نمی‌کند و ما شاهد توسعه فضاهای اقتصادی، رونق اقتصادی خواهیم بود و منطقه نوسازی می‌شود و ما شاهد تغییر سبک زندگی افراد خواهیم بود.

رویکرد شما برای اداره شهر چیست و آیا به فرهنگ سازی در شهر فکر کرده‌اید؟

ما علی‌رغم اینکه به توسعه عمرانی توجه داریم باید به موضوعات اجتماعی، گردشگری و فرهنگی توجه کنیم و همه آن‌ها را در قالبی به عنوان احیای هویت اصفهان تعریف کنیم و مدیریت شهری فعلی نیز همین نگاه را داشته است. زمانی که بر باز آفرینی بافت تاریخی، دیپلماسی شهری، بودجه‌ریزی مشارکتی، اقتصاد هنری، برنامه گردشگری اصفهان ۲۰۲۰ و درآمدهای پایدار تمرکز می‌کنیم در شهر شاهد بهبود وضعیت خواهیم بود، نباید در اصفهان به هنر نگاهی زینتی شود بلکه باید زیرساخت‌هایی را فراهم کنیم تا هنر به یک ارزش افزوده برای شهر تبدیل شود.

رویکرد ما این است مانند دیگر کشورهای اروپایی هویت شهر را احیا کنیم که این موضوع مستلزم آن است که شهرداری ذهن مردم را به این سمت ببرد و اگر پروژه‌های عمرانی انجام می‌دهد پیوست فرهنگی و اجتماعی را نیز در آن مد نظر قرار بدهد تا تک بعدی به این موضوع نگاه نشود.

کد خبر 500331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.