ساینا SX، اتوماتیک و فول آپشن + مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

خودرو ساینا، یکی از محصولات سایپا در انواع ساینا SX، ساینا EX، ساینا اتوماتیک و فول آپشن است که مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی، طراحی داخل و بدنه، مصرف سوخت، سرعت، محاسن، معایب، شرایط فروش و تفاوت آن با تیبا باعث نظرات متفاوت مصرف کنندگان شد.

به گزارش ایمنا بعد از رونمایی و عرضه خودرو تیبا توسط مجموعه سایپا از سال ۸۸، سایپا از خودرویی جدید به نام «سایپا ۲۳۲» در سال ۹۵ رونمایی کرد که بعداً نام آن را تغییر دادند و با نام ساینا به بازار عرضه شد؛ می‌توان گفت ساینا، بیشتر نسخه فیس لیفت تیبا اما با تغییرات کلی و جذاب‌تر از تیبا است.

طراحی بدنه و مشخصات ظاهری ساینا

طراحی بدنه ساینا همچنان نمای محصولات قبلی سایپا را دارد و با نگاهی به مشخصات ظاهری ساینا متوجه شباهت آن با تیبا خواهیم شد. اما طراحان این خودرو سعی بر این داشته‌اند تا با ارائه طرحی بهبود یافته از تیبا و توجه بیشتر به جزئیات، طراحی بدنه اسپرت و جوان پسندانه ای را به بازار خودرو ارائه دهند.

بسیاری از علاقمندان به حوزه خودرو بر این باور هستند که طراحی بدنه ساینا شکل الهام گرفته ای از خودرو تویوتا یاریس مدل سدان (صندوق دار) دارد. اگر بخواهیم ظاهر ساینا که یکی از خودروهای محبوب در فروش نقدی سایپا به حساب می‌آید را از رو به رو نقد کنیم، در نگاه اول متوجه چشم گیرترین ویژگی یعنی چراغ‌های اسپرت آن خواهیم شد. نمای جذاب این چراغ‌ها با استفاده از کاسه چراغ کریستالی که بیشتر برای خودروهای قدیمی مانند پراید مورد استفاده قرار می‌گیرد ظاهر و نمای رو به روی خودرو را تحت تأثیر قرار داده است.

تراشه‌های کمرنگی که روی درب موتور ایجاد شده ظاهر اتومبیل را از سادگی و بلاتکلیفی دور کرده است. اما فضای زیادی که بین چراغ‌ها و شیشه جلوی پنجره وجود دارد، نمای خودرو را بد شکل کرده، از طرفی پهنای سپرها موجب شده تا هوای پیشرانه‌ها و خنک کننده ها تنها از میان سپرهای خودرو تأمین شود. اگر نمای درب‌ها و صندوق عقب ساینا را مورد بررسی قرار دهیم باز هم شباهت صندوق عقب و خطوط ایجاد شده به روی درها نمای نسبتاً تکامل یافته ای از تیبا را یادآوری می‌کند.

طراحی و نمای داخلی ساینا

طراحی داخلی ساینا خالی از خلاقیت است چرا که داشبورد و ادوات داخلی از پلاستیک‌های کارکرده و بی کیفیت خاکستری رنگ تشکیل شده است که عمر کمی دارند. روکش صندلی‌های ساینا با پارچه‌های معمولی پوشیده شده اما در نگاه کلی صندلی‌های این ماشین به نسبت خودروهای ارزان قیمتی مانند پراید در سطح قابل قبولی قرار گرفته است.

ساینا SX، اتوماتیک و فول آپشن + مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

یکی از بزرگ‌ترین معایب این ماشین عایق نبودن خودرو در برابر سر و صدای خارج از کابین به داخل است. شاید کیفیت پایین کابین موجب شده تا در هنگام حرکت علاوه بر سر و صدا گرما و سرمای خارجی نیز به داخل اتومبیل وارد شود.

مشخصات فنی ساینا

وزن

۱۰۵۳ کیلوگرم

طول

۴۲۱۵ میلی متر

عرض

۱۶۶۳ میلی متر

ارتفاع

۱۴۸۴ میلی متر

پیشرانه

۴ سیلندر M۱۵ یورو ۴

حجم موتور

۱.۵ لیتر

گشتاور

۱۲۸ نیوتن متر

گیربکس

۵ دنده دستی

قدرت

۸۷ اسب بخار

شتاب ۰ تا ۱۰۰ KM

۱۲.۸ ثانیه

سرعت

۱۷۵ Km/h

مصرف ترکیبی در ۱۰۰ KM

۷ لیتر

حجم باک

۴۱ لیتر

سنسور عقب

دارد

ترمز ضد قفل ABS

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

چراغ مه شکن جلو

دارد

چراغ مه شکن عقب

دارد

نوع فرمان

هیدرولیکی

تعداد ایربگ

۲

سیستم تهویه

دیجیتال

حجم موتور ساینا سایپا ۱۵۰۳ سی سی است که تفاوت چندانی با موتور تیبا ندارد. موتور ساینا با قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه، گشتاور ۱۲۸ نیوتون متر، ۴۰۰۰ دور بر دقیقه را تولید می‌کند. همچنین سطح آلایندگی ساینا یورو ۴ اعلام شده که این عدد به یورو ۵ قابل ارتقا است.

ساینا SX، اتوماتیک و فول آپشن + مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

تفاوت ساینا اتوماتیک با دنده‌ای

وقتی حرف از تفاوت دو خودرو اتوماتیک و دنده‌ای می‌شود بسیاری فکر می‌کنند که تنها تفاوت این دو خودرو در دنده‌ای و اتومات بودن آن است اما زمانی که آپشن اتومات به خودرو اضافه می‌شود ویژگی‌های لوکس‌تری مانند صفحه نمایش دیجیتالی و لمسی و همچنین سردنده های لوکس نیز به آن اضافه می‌شود که هر دو از ویژگی‌های ساینا فول اپشن به حساب می‌آید.

از سایر امکانات و آپشن های رفاهی این خودرو می‌توان به امکان اتصال به بلوتوث صفحه نمایشگر اتومبیل و همچنین استارت دکمه‌ای و کروز کنترل خودرو اشاره کرد.

تفاوت ساینا با ساینا پلاس

ساینا پلاس یا همان ساینا آپشنال، نسخه کامل‌تر ساینا ساده یا همان ساینا EX است که برخی قابلیت‌ها بر روی آن اضافه شده است و با پرداخت هزینه نسبتاً بیشتر از ساینا ساده، می‌توانی اقدام به خرید ساینا پلاس کرد؛ با این وجود از مهم‌ترین و اصلی ترین قابلیت‌های ساینا پلاس می‌توان به فرمان جدید با دکمه‌های کنترل، مولتی مدیا، شیشه‌های دودی، کف پوش کابین و صندوق عقب، مولتی مدیا ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، صندلی‌های چرم، سپرهای دو رنگ، نگهدارنده صندلی کودک و.... اشاره کرد.

ساینا SX، اتوماتیک و فول آپشن + مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

تفاوت ساینا با ساینا S

اما نسل جدید ساینا، خودرو ساینا S است که تغییرات کلی و جزئی را نسبت به ساینا ساده می‌توان در آن مشاهده کرد. اولین بخشی که می‌توان به آن اشاره کرد، ظاهر و بدنه است که تغییراتی در سپرهای عقب، جلو و چراغ‌های عقب و جلو و همچنین تغییر طراحی صندوق عقب است. همچنین از مهمترین تغییرات اساسی ساینا S، داخل کابین آن از جمله مالتی مدیا، کیلومتر شمار جدید و فرمان آپشنال است.

تفاوت ساینا با تیبا

در حقیقت خودرو ساینا با تیبا از نظر حجم موتور، سوخت مصرفی و قدرت بدنه تفاوتی ندارند. تنها تفاوت این دو خودرو در طراحی ظاهری آن است. از نظر مشخصات فنی، خودرو ساینا با ارتقای گشتاور ۱۰۶ نیوتون متری به ۱۲۶ نیوتون متر، قدرت حرکت ماشین در سربالایی‌ها را بیشتر و بهتر کرده است.

تجهیزات و آپشن های ساینا

از مهمترین و اصلی ترین آپشن های ساینا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

  • سیستم تهویه دیجیتال
  • صفحه نمایش MFD
  • سیستم ضدسرقت
  • سنسور دنده عقب
  • نمایش دمای محیط بیرون
  • سیستم ترمز ضد قفل ABS
  • ایربگ سرنشینان جلو
  • قفل مرکزی
  • کمربندهای ایمنی جلو با تنظیم ارتفاع
  • قفل ایمنی کودک
  • ریموت کنترل
  • آینه‌های جانبی برقی و تاشو
  • تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو
  • چراغ‌های مه شکن عقب و جلو
  • شیشه بالابرهای برقی

ساینا SX، اتوماتیک و فول آپشن + مشخصات فنی، مزایا، معایب و قیمت

رنگ‌های عرضه شده ساینا

رنگ‌هایی که برای اتومبیل ساینا معمولی توسط مجموعه سایپا در نظر گرفته شده‌اند و این روزها در بازار خودرو هستند، عبارت‌اند از سفید، مشکی، سرمه‌ای، نقره‌ای و قرمز که اگر رنگ به خصوص دیگری مدنظرتان است، می‌توانید با حضور به شعب سایپا اقدام به مشاوره و درخواست ساینا با رنگ دلخواه خود کنید.

مبلغ بیمه سالانه ساینا

یکی از مهمترین اقداماتی که باید قبل یا بعد از خرید خودرو اقدام به بررسی آن در اولین مرحله کرد، بیمه نامه شخص ثالث خودرو است؛ هزینه سالانه بیمه شخص ثالث ساینا (اردیبهشت ۱۴۰۰) حدوداً بین ۲.۳۰۰.۰۰۰ الی ۲.۴۵۰.۰۰۰ تومان است.

معایب ساینا

  • پیشرانه ضعیف
  • کیفیت پایین مونتاژ و اجزای کابین
  • طراحی ناموزون
  • ایمنی پایین
  • مزایا ساینا

  • کابین جادار
  • امکانات قابل قبول
  • بهبود طراحی داخلی و خارجی
  • مصرف سوخت اقتصادی
  • گستردگی خدمات و فراوانی قطعات

قیمت ساینا

در آخرین فروش فوق‌العاده سایپا (خرداد ۱۴۰۰) ساینا دنده‌ای با مبلغ ۱۰۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و ساینا اس با مبلغ ۱۴۲ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان به فروش رسید.

کد خبر 500301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مهرداد IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    14 1
    اگر ما نخواهیم این اشغالهای بنجل را نخریم و ماشین های خارجی بخریم باید چیکار کنیم
    • جواد IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      4 0
      سلام چاره ای نداریم
  • مشیری IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 4
    من ساینا دنده ای داشتم یه ماه بیشتر نگه نداشتم ، فرمان به قدری سفت بود که دستم درد می‌گرفت ، شتاب پایین هم از ایرادات دیگر ساینا بود.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    5 0
    این ظلمیه که مسئولان به مردم میکنند، یعنی یه نباید 140میلیون بدی ساینا.
  • امیر IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    4 0
    آقا اگه ما این آشغالا رو نخواهیم خریداری کنیم و به جاش ماشینی بخریم که امنیت جانی و راحتی در رانندگی داشته باشیم و در انتخاب خودرو اختیار داشته باشیم به کجا باید پناه ببریم
    • ابراهیم IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      1 0
      همه ما از دست ظلم و ستم پناه میبریم بخدا.
  • علیرضا IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
    4 0
    واقعا ماشین آشغالیه